Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 8133 ggr
Chestnut
2011-03-30 19:21

Det här med sköra kärl och lätt för att blöda

Finns det något man kan göra för att minska blödningarna?

Mina kärl spricker bara man tittar på dem ungefär, senast de skulle sticka spräckte de totalt tre vener och då pratar vi narkospersonal som är extra duktiga på att sticka. Och blåmärkena blir gigantiska efteråt, det på undersidan av handleden är 5*3 cm, förvisso stort kärl men de lade ett tryckförband direkt efter så det borde inte ha blivit så stor blödning…Obestämd

Blöder ur alla möjliga "kroppshålor" med, trots Cyklokapron (tranexamsyra), näsblod i 30 min är ingen höjdare eller upprepade blödningar i buken för den delen heller..Rynkar på näsan Svårt att säga hur mitt Hb egentligen är eftersom jag är uttorkad och det därmed troligen är "falskt högt", senast låg det på 125.

Skar mig av misstag på rakhyvlen idag, blev en minirispa men blodet forsade ut en bra stund.. Som sagt, blöder lätt och blöder mycket innan det stoppas upp. Tycker att det har blivit värre de senaste månaderna.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
RuiXue
2011-03-30 20:11
#1

Jag kan blöda rätt så lätt, och ibland tar det ett tag innan det slutar. Jag är förhållandevis lättstucken, så länge man håller sig till vänster hand och arm. På högerhanden har det spruckit några vener när de försökt sätta IV nålarTungan ute

Jennie


[Tassy]
2011-03-30 20:13
#2

Kan proveran spela in här, eller annan ny medicin?

Shawy
2011-03-30 21:28
#3

Jag känner igen mig just med att få blåmärken vid blodprov och lika så med att det är lätt att skära sig när man rakar och blodet upplevs som tunnt och tar en stund innan det ger sig.Sen vet jag att många tycker det är svårt att ta sänka på mig, svårstucken. 

En sak jag funderat över är just Omega 3, den vet jag ska vara blodförtunnande. Jag har ju ätit det dagligen länge men nu tar jag bara ibland. Jag vet att folk som äter blodförtunnande ska ju helst inte äta omega3. Tänkte ifall någon av er också äter omega3.

Chestnut
2011-03-30 23:09
#4

#2 Misstänker inblandning av Provera, absolut.

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
2011-03-31 09:14
#5

#3 Svårstucken är jag med, kärlen brister och sen är det så mycket ärrvävnad runt vissa kärl till följd av att de brustit så många gånger så att de inte går att använda alls. Rynkar på näsan

Med vänliga hälsningar
Chess

Pocciz
2011-04-05 17:35
#6

Jag har väldigt kraftig menstruation, vilket jag inte fören nu när jag fått veta att jag har EDS typ 3 har fått förklarat. Jag blöder igenom allt på ca 1.5 timme och även många dagar. Tydligen hör kraftig menstruation till EDS symtomen.

Sen har jag ofta näsblod och är svårtstucken om de försöker att sticka någon annanstans än i ett av kärlen i mitt vänstra armveck (och efter 35 år är det rätt sönderstucken). När det trots mina anvisnignar stuckit på andra ställen (bla när jag varit sövd och så) så har jag fått tromboflebit (blodpropp orsakad av inflammation i kärlet). Varje gång de stuckit mig så drar sig kärlet undan i ca 3 veckor, så ska de ta blod så får de ta ordentligt ifall de hade tänkt göra många tester för de får bara en chans. Några gånger, när jag först varit hos husläkaren, som tagit prover och sen sänt mig till Danderyd där de velat ta fler prover så har de varit tvugna att försöka sticka i sama hål som några timmar tidigare - det är INTE kul!

Annons:
TjockaBerta
2011-04-08 10:44
#7

Jag har haft mens som Stockholms Blodbad varje månad i alla år. Först nu har jag fått tabletter som minskar blödningarna. OFtar har jag varit tvungen att städa upp efter mej för det kommer liksom överallt.

Vad vet man om vad som är normalt eller inte. Ingen har heller frågat. När jag var tonåring blödde jag 12-14 dagar varje gång, och MYCKET.

Att få blåmärken efter provtagning har jag trott alla människor får. Är det också ett tecken på detta?

Mina kärl har också spruckit när man lagt dropp.

>>>Malum domesticum<<<

Chestnut
2011-04-08 13:01
#8

#7 Alla kan få blåmärken eftr provtagning men får man stora blaffor mer eller mnidre vid varje stick, ja då är det inte "normalt"..

Med vänliga hälsningar
Chess

Upp till toppen
Annons: