Precis som flera andra här så har jag svårt på morgonen (eller, efter att jag kommit upp ur sängen, vilket är mer vid 13-tiden). Jag mår illa och det är som att någon glömt att trycka på "on" i matsmältningssystemet för det är tvärstopp att äta något. Det kan ibland tamig flera timmar (även fast jag känner mig jättehungrig) innan jag får i mig något.
Får även illamående under dagen men om jag tänker efter så tror jag att det är betydligt sällsyntare att jag mår illa på kvällstid.
Ofta kan bara tanken på viss mat få mig att må illa, även sån mat som jag verkligen verkligen gillar! Det är väldigt vanligt för mig att det edna jag inte mår illa av (eller av tanken på) är frisk frukt, typ vindruvor, grapefrukt, jordgubbar, ananas eller möjligtvis lite syrligt.
Min mage verkar även ofta ha problem med saker som den egentligen gillar, och när jag väl hittar något som jag för tillfället kan äta så föredar jag att äta samma sak i flera dagar (till skilland från mina vänner som inte vill ha samma sak mer än max en gång i veckan). Det är som att magen ändrar på inställningarna så att de passar en viss grej och då håller den sig gärna till det.
Dock har en del av mitt illamående blivit bättre (främst attackkräkningarna) sen KS upptäckte att jag hade väldigt lågt B12-värde (dvs perniciös anemi) och satte mig på Behepan som jag äter varje dag (man kan även få det i sprutform men jag är extremt spruträdd och har dessutom bara ett kärl som funkar att ta i så jag valde tabletter).
B12 behövs för att skapa blod och blodbrist /B12-brist ger ett karaktäreistiskt illamående som kommer väldigt häftigt.
Jag har en egen liten teori om varför jag har problem med b-12 (eds påverkar ju alla organ), men jag kan rekommendera att testa b-12värdet eller be att få testa behepan.