Annons:
Etikettmag-tarmbesvär
Läst 5201 ggr
[Tassy]
3/19/11, 5:39 PM

Reflektioner över knäpp mage

Såg just ett inlägg på viktminskning iFokus där ett intressant fenomen verkar ha infunnit sig, och jag kände igen mig direkt! Nu vill jag kolla om det är flera med våra knasmagar som känner igen sig, nämligen:

Att man klarar att äta en viss typ av mat dagtid, men inte kvällstid?

Det stämmer väldigt väl in på mig. Kvällen måste jag vara mycket försiktigare med vad jag äter, annars blir jag knalldålig.

Annons:
Chestnut
3/19/11, 8:02 PM
#1

Jag är tvärtom. På morgonen är illamåendet som värst och det är oftast då jag kräks. Ju längre dagen går, desto lättare är det att få i mig mat Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
3/19/11, 8:54 PM
#2

Jag kan sällan eller aldrig äta frukost direkt när jag vaknat utan det måste gå åtminstone en timma eller två annars blir jag illamående. Inga kräkningar utan bara illamående. Bäst mår jag om jag bara tar en frukt eller lite choklad för att starta kroppen på morgonen och äter ordentligt först vid lunch.

Jennie


HannaM
3/20/11, 6:41 PM
#3

Jess, kvällen är nästan alltid värst.

[Ulle78]
3/20/11, 9:38 PM
#4

Jag kan sällan äta alls på morgonen. Är som att ha ett evigt graviditetsillamående år efter år. Vid lunch kan jag inte äta vad som helst men på kvällen funker det mesta.

Shawy
3/26/11, 12:11 AM
#5

hehe..tassy…det var inte mitt inlägg på viktminskningifokus du läste då?

För jag fixar inte lchf på kvällen utan jag måste äta havregrynsgröt på kvällen…då fick jag stopp på mina kräkningar.

RuiXue
3/27/11, 11:06 PM
#6

Min mage verkar helt ha ballat ur! Har blivit dålig i magen efter att ha ätit ett par gånger nu bara över helgen. Mår finfint först, men en kort stund efter jag har ätit så har jag fått rusa.

Jennie


Annons:
Chestnut
3/27/11, 11:21 PM
#7

#6 Rynkar på näsan

Mina problem har delvis blivit bättre av Questran men är fortfarande väldigt illamående och lättkräkt. Mådde toppen när jag fick kortison post-operativt i fredags så klurar på om det inte kan vara allergier i alla fall.. Främst antibiotikaallergi då, äter i regel mjölkprodukter eller ägg/kött på morgonen. Imorgon blir det till att testa smoothie bara till frukost och sen vegetariskt hela dagen och se om det hjälper! Troligen behövs det väl flera dagar för att utvärdera om det är det men det är en början i alla fall…

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
3/29/11, 4:56 PM
#8

#5 Precis, det var ditt inlägg jag hade i åtanke, och eftersom jag visste att du finns här inne också så öppnade jag upp för lite spekulationer här. Glad

Shawy
3/30/11, 11:03 AM
#9

Skrattande Ja, men det var ju jättebra att du gjorde!

Det verkar som vi har skitmagar allihop och det är bra att det tas upp då kanske någon kan få ett och annat tips.

Jag har också mycket halsbränna/sura uppstötningar ofta och då har jag tagit omeprazol, men tycker inte det hjälps lika bra längre. Nu tar jag 1 tsk bikarbonat i ett halvt glas vatten och en omeprazol och då ger det sig. Sen har jag ingen aning om hur nyttigt det är att dricka bikarbonat, men det hjälper i alla fall Skrattande

Chestnut
3/30/11, 6:48 PM
#10

Mina tarmar har flippat ur helt idag, är mer slem än något annat och det gör så vansinnigt ont Gråter Fortfarande lättkräkt och Omeprazolhöjning har inte haft någon vidare effekt på illamåendet.

Nope, nu räcker det - min mage vill inte ha mat och jag orkar inte bråka mer. Med andra ord, det blir flytande näring i fortsättningen…

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
3/30/11, 8:18 PM
#11

#9 Bikarbonat är ju i princip samma sak som samarin Flört Samma princip.

Jag har också problem med samma sak, jag äter nexium som fungerar toppen, till skillnad mot omeprazolen som jag kunde gå upp till 160mg på utan bra resultat Obestämd Jag misstänker starkt att jag har en svår form av reflux, men då kirurgerna här är en bunt med kvacksalvare så får jag ingen undersökning, då dom väljer att tolka mina ord som de behagar för att slippa agera. Maken till värdelös sjukvård har jag aldrig stött på förr. Jag kan faktiskt inte få in i min trånga lilla skalle hur man kan behandla människor så illa som dom gör här.

Shawy
3/30/11, 9:44 PM
#12

Kanske skulle prova nexium då. På kvällarna när jag lägger mig så tar jag 2 tuggtabletter gaviscon som jag tycker funkar bra på natten då det blir som ett lock som hindrar att få upp.

I perioder har jag fruktansvärt jobbigt att maten liksom fastnar och vill inte sjunka ner och jag kan gå så i 4 timmar och det slutar med att jag behöver inte ens "spy" utan det räcker liksom att jag drar upp maten. Svårt att förklara, men det blir inte som att man kräks från magen…utan mer att den sitter högre upp så jag kan dra upp "klumpen" och kräkas. Då blir det mer torrt eftersom det inte följer med magsyra från magen. Ja, man har ju så skumma grejer så jag inte ens vet hur jag ska beskriva det.

Men jag har hört att jag kan ha magmunsbråck. Men som ni vet är det inte så jäkla kul att springa till läkaren hela tiden. Jag har även rektalprolaps som jag gått med i över 20 år också. När jag har varit till läkaren har jag tagit upp dem största problemen som sömnproblem och värk. Ni vet ju hur lätt man kan få en stämpel på sig om jag skulle ta upp 10 olika saker på en gång? Iofs har jag EDS diagnos nu, men han är ju inte så insatt i det så det är inte säkert att han skulle koppla mina fel till EDS.

HannaM
3/30/11, 9:54 PM
#13

#12 Jag lånade just en bok på biblioteket som ehter magproblem eller liknande. Skummade igenom den och såg något om det du beskriver med oförmåga att svälja. Ska se om det står något vettigt när jag läst på riktigt.

Annons:
Shawy
3/31/11, 12:03 PM
#14

Svälja kan jag göra men det känns som maten inte vill sjunka ner utan stannar upp. Jättebra om du kan återkomma om du hittar något intressant i boken.

Igår kväll var det dags igen…att kräkas! Fast denna gång riktig kräkning(från magen). Eftersom jag är förkyld och ont i halsen så ville jag ha te och åt paprika och ost till det….skulle jag inte gjort! Jag fick kräkas 2 ggr på natten. Det är ju precis som att jag inte fixar smälta maten på kvällen?! Havregrynsgröten som jag hoppade över igår nu för teet skull, den verkar ju magen klara av på kvällar.

Funderade om jag skulle köpa matsmältningsenzymer och kanske hjälpa magen att kunna smälta maten. Har någon provat det?

HannaM
3/31/11, 2:23 PM
#15

Har nu kommit förbi den biten i boken och så mycket vettigt vet jag inte om jag fick ut….

[Ulle78]
4/1/11, 5:23 PM
#16

Shawy: Jag tycker absolut du ska be om remiss för att kolla om du har magmunsbråck. Hjälper inte Omeprazol eller liknande kan det vara läge för en operation. Min pappa har det och han har jättebesvär nu och sätter jämt i halsen dessutom.

Jag har också gått med en ändtarm som" följer med ut" i säkert 15 år men som du säger, man får ta lite i taget och det som är mest akut och vissa grejer hamnar längst ner på listan hela tiden :(

Låter hemskt läskigt det du beskriver. Jag kan uppleva ibland att saker fastnar i halsen, särskilt tabletter men jag tror för min del att det är en känsla, inte att de sitter fast där på riktigt  (kanske en svullnad?). Har mer problem med att svälja och få till svälreflexen.

Pocciz
4/5/11, 5:28 PM
#17

Precis som flera andra här så har jag svårt på morgonen (eller, efter att jag kommit upp ur sängen, vilket är mer vid 13-tiden). Jag mår illa och det är som att någon glömt att trycka på "on" i matsmältningssystemet för det är tvärstopp att äta något. Det kan ibland tamig flera timmar (även fast jag känner mig jättehungrig) innan jag får i mig något.

Får även illamående under dagen men om jag tänker efter så tror jag att det är betydligt sällsyntare att jag mår illa på kvällstid.

Ofta kan bara tanken på viss mat få mig att må illa, även sån mat som jag verkligen verkligen gillar! Det är väldigt vanligt för mig att det edna jag inte mår illa av (eller av tanken på) är frisk frukt, typ vindruvor, grapefrukt, jordgubbar, ananas eller möjligtvis lite syrligt.

Min mage verkar även ofta ha problem med saker som den egentligen gillar, och när jag väl hittar något som jag för tillfället kan äta så föredar jag att äta samma sak i flera dagar (till skilland från mina vänner som inte vill ha samma sak mer än max en gång i veckan). Det är som att magen ändrar på inställningarna så att de passar en viss grej och då håller den sig gärna till det.

Dock har en del av mitt illamående blivit bättre (främst attackkräkningarna) sen KS upptäckte att jag hade väldigt lågt B12-värde (dvs perniciös anemi) och satte mig på Behepan som jag äter varje dag (man kan även få det i sprutform men jag är extremt spruträdd och har dessutom bara ett kärl som funkar att ta i så jag valde tabletter).

B12 behövs för att skapa blod och blodbrist /B12-brist ger ett karaktäreistiskt illamående som kommer väldigt häftigt.

Jag har en egen liten teori om varför jag har problem med b-12 (eds påverkar ju alla organ), men jag kan rekommendera att testa b-12värdet eller be att få testa behepan.

RuiXue
4/5/11, 6:49 PM
#18

#17 Jag har haft för lågt B-12 värde och tar Behepan sprutor. De tas inte i kärl utan i en muskel, men det fungerar minst lika bra att bara ta dem subkutant också- det gör jag.

Jennie


Shawy
4/6/11, 2:26 PM
#19

#16 Vad skönt att jag inte är ensam om att gå och dra ut på att söka hjälp som t ex rektalprolaps. Men det blir nog av snart : ) Måste ju ta mig i kragen och boka tid hos läkaren för att diskutera min mage åtminstone.

Det där med B12 brist har jag också funderat över om det hör ihop med EDS. Min pappa har perniciös anemi och får ta sprutor resten av sitt liv och det är han jag har ärvt min EDS av. Sen har nu min syster fått B12 brist och hennes ena dotter har B12 brist och tar sprutor. Kanske dags att ta ett nytt sånt prov, för några år sen så visade sig ingen brist.

Pocciz
4/7/11, 1:49 AM
#20

Vad min neuroläkare på KS sa så kan våra värden ofta ligga i gråzonen, eftersom våra kroppar är olika vilket påverkar allt, så att vi, så att säga, inte börjar på 0 på skalan.

Så även om du inte har klar brist när de tar dina värden, så ka ndu ligga i gråzonen och då behövs behepan redan då.

Annons:
[Ulle78]
4/7/11, 10:21 AM
#21

Jag har B12 och folsyra-brist. Käkar tabletter för det och hag gjort i ca 10 år. I mitt fall misstänker jag att det beror på att jag har problem med magen över lag. Tunntarmens tarmludd är väl skadat på något sätt och det är ju där vitaminerna tas upp.

Har inte gjort gastroskopi.

B-vitaminer är vattenlösliga. Även om man inte har en klar brist så är det inte fel att testa. Man kissar ut det som kroppen inte vill ha.

Upp till toppen
Annons: