Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 15813 ggr
Chestnut
2011-03-14 19:08

Avsaknad av reflexer?

Har ni svaga senreflexer? Någon som fått en bra förklaring till detta?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Chestnut
2011-03-17 17:42
#1

Ingen som har varit med om detta?

Kan inte hitta något om att det ska höra ihop med överrörlighet eller EDS men läkaren som misslyckades med att banka från några reflexer var "bombsäker" på att det hör ihop med EDS. Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2011-03-17 19:01
#2

hur yttrar sig detta?

Chestnut
2011-03-17 19:24
#3

Man får helt enkelt inget svar när man försöker framkalla reflexrörelse genom att slå lite lätt på till exempel patellasenfästet.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2011-03-17 19:41
#4

Jag har i perioder dåliga reflexer så läkare reagerar på det. Ibland hittar de inget, men ibland finns de där Obestämd verkar höra ihop med smärtan. Värre smärta = mindre reflexer.

Chestnut
2011-03-17 20:46
#5

#4 men då beror det nog på att musklerna är spända om det hör ihop med smärta. I mitt fall är det motsatsen, senan drar inte ihop sig utan det är bara slappt…

Med vänliga hälsningar
Chess

[Ulle78]
2011-03-17 22:00
#6

Står i mina gamla journalkopior att jag har svårutlösta reflexer. Vet inte om det är onormal men vet att de kan hålla på och banka på knäna bra länge innan benet sprätter till.

Annons:
Mobilen
2011-03-17 22:38
#7

Hej!

Svaga senreflexer kan bero på hypotyreos. Har fått för mig att hypotyreos förekommer ofta hos EDS-patienter. Kanske värt att följa upp med ett TSH och T4 värde? Hypotyreos ger mååååånga symtom och trötthet, muskel och ledbesvär är dom vanligaste.

[Tassy]
2011-03-18 01:20
#8

Mitt TS värde är instabilt, så jag växlar mellan hyper och hypotyreos. Dock ej så allvarligt att de medicinerar ännu, men uppföljning görs.

Chestnut
2011-03-18 07:25
#9

#7 Mina tyriodea värden är helt normala. Däremot har jag lätt hypokalemi som troligen kan bidra.

Men verkar ju som att vi är flera med svårutlösta/svaga reflexer så det kanske hör till överrörlighet eller EDS i alla fall Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

[Ulle78]
2011-03-18 08:23
#10

THS, T4, TS……jag fattar inget. Är det blodprover eller vad?

I samma journal där det står om mina reflexer står det också om min EMG-undersökning som visade på lätt Myopathi. Har något med nervledningshastigheten att göra. Vad beror hypoteros på?

Chestnut
2011-03-18 08:28
#11

#10 Det är olika hormoner som sköldkörteln utsöndrar som påverkar kroppen på olika sätt. Med andra ord blodprovsvärden Glad Hypotyreos har man om dessa värden är låga och hypertyreos om värdena är för höga.

Myopati hade jag precis på tungan en förklaring om vad det är men nu är skallen alldeles tom Skrikandes

Med vänliga hälsningar
Chess

[Ulle78]
2011-03-18 08:35
#12

Min blodvärlden är alltid bra. Hur sjuk och dåligt jag än mår är de ALLTID bra…. så, det är nog inget jag har iaf.

Jag fick aldrig någon klarhet i det där med EMG-undersökningen eftersom de när de gjorde den inte kunde sätta någon diagnos utan bara sa att vi ser att det är något men vet inte vad :( Kan du kasta lite ljus på myopatin så gör gärna det :)

Chestnut
2011-03-18 08:43
#13

#12 Åh, det där med blodprovsvärden känns så himla väl igen! Speciellt infektionsparametrar, kan ha en rejäl infektion men CRP håller sig runt 4-8 (normalt är upp till 10) Obestämd Spelar liksom ingen roll, min kropp reagerar helt enkelt inte normalt. Så på sistone har jag sagt på en gång att några prover inte är någon idé.. Iaf inte när proverna ska påvisa infektioner. Andra värden kan uppföra sig märkligt ibland dock.

Ska sätta igång och söka rätt på lite info om myopati direkt, frustrerande att ha det på tungan men sen tappa det helt..

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Chestnut
2011-03-18 08:53
#14

Nu finns det en egen tråd om myopati. Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Upp till toppen
Annons: