Annons:
Etiketterkostläkemedelhjälpmedel
Läst 6122 ggr
RuiXue
12/20/10, 11:30 PM

Knäortos

Har en med någon typ av silicon perlot i som det är rätt så viktigt att det sitter rätt, och rätt sitter det väl, i en halv minut ungefär! Finns det något bra trick för att hålla knäortoser på plats? Jag kommer aldrig överens med eländena utan de kanar alltid ner en bitRynkar på näsan

Fick vackert lov att använda min ortos idag då mitt knä tyckte det var allmänt skoj att ha ett eget liv så här mitt i vinterhalkan, och jag har följdaktligen stått och dragit upp ovannämda ortos hela dagenSkrikandes

Jennie


Annons:
[Tassy]
12/20/10, 11:42 PM
#1

Det bästa är nog om du får en ny ortos utprovad, det verkar inte löna sig att trixa. Men vi får se om Ches har några goda råd Glad (mer än stabiliserande knäoperation då Tungan ute)

RuiXue
12/20/10, 11:48 PM
#2

Ett tag funderade jag på superlimFlört Men helt allvarligt, jag har alltid haft samma problem, oavsett om det är min rätt så avancerade historia jag har nu, en enkel i neopren från en sportaffär eller bara en i elastiskt material rakt uppoch nerFoten i munnen

Jennie


[Tassy]
12/21/10, 12:08 AM
#3

Jo jag kan tänka mig att det är bra bökigt att få dom att sitta, i synnerhet om man har ett aktivt jobb som du har. Vet att Ches brukar svära över sina knäortoser ibland när de halkar runt också.

RuiXue
12/21/10, 12:20 AM
#4

Det kanar verkligen runt eller ner oavsett vad man gör. Kan ha rättat till min precis, för att en sekund senare ha den sned igenSkrikandes Till och med en stay-up strumpa sitter ju bättre!

Är väl det stora skälet till att jag inte använder knäortos så ofta, utan bara när knät verkligen bråkar.Foten i munnen

Får inte knät ur led eller nåt, det bara knakar, knäpper och känns svagt på något sätt. Knät kan få för sig att bara vika sig så jag liksom vacklar till. De där dagarna är det dessutom extra överrörligt bakåtSkrikandes

Jennie


[Tassy]
12/21/10, 12:34 AM
#5

Då är det extra viktigt för dig att verkligen ha en fungerade ortos, för det är nog bara en tidsfråga innan din knäskål flyger, eller i värsta fall själva knäleden. Har det en gång luxerat eller subluxerat så är ju ligamenten runtom skadade/glappa sen, och då riskerar man återkommande luxar/subluxar sen. Rynkar på näsan

RuiXue
12/21/10, 12:40 AM
#6

Tusan ocksåRynkar på näsan Snart är väl hela jag en enda stor ortosFörvånad Båda mina knän är överrörliga, men höger knä är det som orsakar mest problem i form av värk och instabilitet.

Har faktiskt lite samma problem med handledsortoser. De åker också runt som de vill när jag har det påSkrikandes Till och med min riktigt dyra från Rehband har eget livRynkar på näsan

Jennie


Annons:
Ladydragon
12/21/10, 1:01 AM
#7

vad är det för sorts knäortos du har nu?

jag har kikat runt lite på nätet och sett att det finns ett par olika sen finns det väl oxå varianter som är specialgjorda oxå

jag har provat  2 olika knäortoser dels en sån där utan hål för knät som man bara drar på och såna är riktigt hemska dom glider runt nåt förfärligt för mig funkar bara såna när man motionerar och blir svettig för då gör svetten att dom sitter på plats

sen har jag ett par andra med hål för knät dom är faktiskt bättre men funkar tyvärr dåligt för mig nu 
då knäskålarna har flyttat på sig och det gör att man får sätta knä ortosen på sniskan

sen tror jag nog det finns knä ortoser med typ remmar oxå som man kan spänna åt

men det vore kanske en idé att höra med din läkare eller sjukgymnast om du kan få en bättre ortos till knäna

eller så får du väl googla lite och kika vad som finns att köpa

RuiXue
12/21/10, 1:06 AM
#8

Den jag har nu har jag köpt på jobbet, den har inget hål för knät men däremot någon silicon grej inuti för att hålla knät på plats. Får jag bara kontakt med en sjukgymnast ska jag se till att få en ortos som är bättre för det verkar som om jag borde använda det mer.

Jennie


Chestnut
12/21/10, 3:50 PM
#9

Vart sitter pelotten i förhållande till knäskålen? Finns det band att reglera bara den? Vad använder du den i för något syfte (patellastabiliserande, avlasta patellasenfästet osv)?

Hur ser det ut med knäppningar i övrigt, är det "dra på" modell eller kardborreband? Är det stabiliserande plastskenor vid in och utsida av knä?

Knäortoser ÄR jobbiga och de glider allihop oavsett hur man gör. Särskilt i början innan de har "satt sig" glider dem. Det gäller bara att försöka minimera glidandet.

Jag upplever att det hjälper att ha vävda strumpbyxor (alltså inte släta utan sådana med lite ränder i) under. Och låta ortosen sätta sig! Jag går med mina 24/7 vilket inte är det optimala då det förhindrar att jag bygger nya muskler men det skadar inte att dra på ortosen om man ska se en långfilm och låta den sitta på den stunden.

Dessutom så är det väldigt bra om man har fått den utprovad av en ortopedtekniker för då kan man alltid gå tllbaka dit och få små justeringar gjorda som kan hjälpa till att få den att glida mindre.

#1 Nog för att jag är relativt skärglad (såvida det inte är mig de ska sätta kniven i, burr) men har man ingen uppenbar ligamentskada eller problem med recidiverande luxationer så finns det ingen indikation för att skära upp ett knä. Utan då är det bättre med ortoser ihop med sjukgymnastik.

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
12/21/10, 3:59 PM
#10

Det är en dra på modell med någon typ av skena på sidorna och den där silicon saken är lite som en ring runt knäskålen med en del som går ner och två som går uppåt . Har haft den ett bra tag men den används bara när jag känner att mitt knä är för jobbigt. Ska se till att få en ordentligt utprovad istället för den här går inte att anpassa alls!

Jennie


[Tassy]
12/21/10, 4:06 PM
#11

#9 Jag åsyftade när du skämtade om att jag kanske skulle be om en knästabiliserande op nu när jag börjar få instabila knän, varvid jag ylade i högan sky Tungan ute

Chestnut
12/21/10, 4:07 PM
#12

#11 Flört

Med vänliga hälsningar
Chess

Upp till toppen
Annons: