Annons:
Etiketterkostläkemedelhjälpmedel
Läst 26973 ggr
Chestnut
2010-12-11 15:33

Muskelavslappnande?

Har förstått att det är relativt vanligt att man tar muskelavslappnande i smärtlindrande syfte och jag förstår idén bakom. Men samtidgt upplever jag att läkare är oerhört restrektiva med den typen av preparat på grund av risken för missbruk.

Tar du något muskelavslappnande? Hjälper det?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Tassy]
2010-12-11 15:37
#1

Personligen tror jag att det är något man ska passa sig mycket för när man är överrörlig. Det finns en anledning till att våra muskler måste jobba så hårt, och om vi tvingar dem till avslappning i stället, vad händer då i kroppen?

Muskelavslappnande tror jag bara på vid krampliknande tillstånd, vilket vi å andra sidan lätt drabbas av.

Chestnut
2010-12-11 15:40
#2

#1 Intressant vinkel på det hela!

Vid närmare eftertanke måste ju muskelavslappnande öka skaderisken något enormt.

(med muskelavslappnande menar jag preparat som påverkar skelettmuskelaturen)

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2010-12-11 15:45
#3

Jag tror att det är en viktig faktor som man ofta missar helt enkelt Glad

[Ulle78]
2010-12-12 12:36
#4

Jag tar Norgesic. Det är min enda smärtlindring idag förutom min tryckavlastande madrass och den är muskelavslappnande och ofarlig dessutom ;)

Jag har fått tjata för att få Norgesic och tillsagd att vara försiktig. Jag är försiktig men i nuläget har jag inte mycket mer att välja på. Jag får ofta en massa småspasmer och krampaktig smärta i kroppen. Vet inte hur annars jag ska bli av med det. Tar dock aldrig Norgesic när jag är "i farten" utan när jag vilar och behöver smärtlindring och vila.

Finns det några bra alternativ? Den läkare jag har är långt ifrån expert på området.

[Tassy]
2010-12-12 14:21
#5

Det låter bra att de är relativt restriktiva och uppmanar till försiktighet, men man ska ju inte behöva bråka till sig smärtlindring heller. Vi har det nog så kämpigt iallafall för det mesta med vården, det är nära nog varje gång man får ta fram näbbar och klor när man behöver vård Rynkar på näsan

När man väl behöver muskelavslappnande så är det nog inte så mycket och göra, utan det är väl att förebygga så längt man bara kan. Men det är ju så individuellt med dessa sjukdomar, en del behöver knappt röra på sig för att hamna där medan andra behöver anstränga sig utöver det vanliga. Inte nog med det, det beror ju på dagsformen också hur kroppen tänker reagera Skrikandes

Jag har hittils klarat mig hyffsat genom att vara uppmärksam på kroppen, men så är jag nog lindrigt drabbad också. Iallafall min hypermobilitet är ganska låg, men komplikationerna är desto värre.

När jag får kramper och spasmer så brukar jag lägga mig tills de går över, för smärtan är inte så mördande hos mig (än).

[Ulle78]
2010-12-12 14:45
#6

Jag är också lindrigt drabbad fast smärtan tilltar med åren. Förr klarade jag mig ganska bra på Ipren.

Ja dagsformen har stor betydelse för hur kroppen reagerar samt ägglossning och mens. Just vid ägglossning och mens måste jag äta smärtstillande för att stå ut med värken och värken sitter inte i magen utan i hela kroppen. Allt tycks bli värre då. Sådan var jag inte förr när jag var yngre utan då var det mera jämnt hur jag mådde även om jag inte alltid förstod varför vissa saker gick bra vissa gånger men inte andra.

Jag får inte bort mina spasmer med bara vila tyvärr, isf måste jag vila väldigt länge. Hoppas hitta något bättre alternativ än just Norgesic och är öppen för förslagGlad

Annons:
[Tassy]
2010-12-12 15:21
#7

Det här med ägglossning och mens känner jag också igen! Ett rent helsike är vad det är.

Det är lång vila som gäller för mig med. Har varit i ett sådant läge nu i ca en vecka med kramper och helt hopplös smärta. Det är alldeles som om jag fått fibromyalgismärtor utöver vanliga EDS-smärtan? Ush…

mongu
2010-12-30 19:56
#8

Man ska va försiktig med just muskelavslappnande. Men självklart ska man få det när det verkligen behövs.

Tidigare så gavs ofta muskelavslappnande medel vid ryggskott osv. Visst precis i det första akuta skedet var det säkert bra men bara då.

Sen behövs rörelsen mer än vilan.

# 6 Har det aldrig varit tal om en låg dos av t.ex. Neurontin? bara en fundering jag fick, man kan få det när man har neurogena smärtor. Det är egentligen ett epilepsimedel, därav min fundering om det kan hjälpa även vid dina spasmer och krampaktiga smärta.

Det finns flera liknande läkemedel så Neurontin är bara ett av många.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

oskartoller
2010-12-30 21:28
#9

Jag fick prova paraflex förra veckan och var så glad att jag äntligen fått något som lindrar värken och kramperna i bröstryggen. Oturligt nog så fick jag nässelfeber av dom.

Så nu är det bara att bita ihop och le igen och hoppas på bättre tider.

[Tassy]
2010-12-30 22:14
#10

#9 Äsh vad jobbigt, vad snopet när man äntligen får något som fungerar Rynkar på näsan

oskartoller
2010-12-30 22:29
#11

Ja det var ett nederlag Skrikandes

miffo
2010-12-30 23:03
#12

#9 Verkligen snopet

Brukar ofta få krampliknande tillstånd i vaderna, men har fått en övning av en sjukgymnast som gör det lättare.

oskartoller
2010-12-31 11:52
#13

Ska fråga sjukgymnasen om han har bra tips till mig med Glad

Annons:
Maria
2011-01-01 20:40
#14

Nu är ju inte mina smärtor relaterde till överrörlighet alls men nattetid tar jag Citodon ihop med Stesolid. Brukar ta två citodon när jag lägger mig och en Stesolid och vid 3-4 tiden samma dos igen. Det fungerar relativt bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

IMJ
2011-07-06 11:36
#15

Hej!

Ja, när det ar som värst tar jag Tryptizol 10mg. Jag kan ta två om det är riktigt illa. Jag tar även Decklofenak och Alvedon. Minst två om dagen. Tyvärr funkar det inte annars.

Problemet med Tryptizol är att man är dåsig i 12 timmar av det. Så måste jag vara skärpt, när jag ska jobba t.ex. är det inget bra. Men, sova eller ligga och ha ont? Vad väljer man? Jag är lärare och jobbar heltid så när man ska undervisa är det inget bra att var lite "bakfull".

Jag har fått Tryptozol av min svägerska som är läkare och hon har även fått mig in på spåret HMS- då hon haft två patienter i vår med samma sympton. Av mina husläkare och diverse andra jag träffar så säger de bara - ALVEDON. Vilket är blaha för mig möjligen då som förstärkare till Deklofenak. Eftersom jag inte har ngn speciellt ökad inflammation så tycker de inte jag ska äta Deklofenak, Brufen odyl men de är de enda som hjälper något!

Testar nu också hälsokost från Island -fått av en kollega som gått med käpp och nu är nästan helt symptonfri! Tron kan försätta berg eller hur?

MVH Inger =IMJ

Chestnut
2011-07-06 11:41
#16

#15 Nu är visserligen inte tryptizol muskelavslappnande men vad bra att de hjälper dig!

Och det där med alvedon känner jag verkligen igen…Rynkar på näsan

Med vänliga hälsningar
Chess

pillerill
2011-09-18 15:35
#17

Ok. det är inte medecin men………ibland när det är för mycket med värken å jag vet att i natt blir det ingen sömn så dicker jag en vanlig öl när jag satt mig i soffan för dagen.

Det brukar bli bättre. Musklerna slappnar av och cirkulationen ökar.

Men det hjälper inte med vin eller sprit. Så det måste finnas något i öl som funkar för mig.

[Ulle78]
2011-09-21 00:35
#18

Jag får samma effekt av 1,5 glas vin som två norgesic och vinet smakar ju dessutom gott men inget man kan ta närsomhelst. Kan tillägga för dem som fick en akisvarning nu att jag mår illa om jag dricker lite mer än 1,5 glas. Då kommer allt upp igen..

Subluxan
2011-09-25 22:52
#19

#17: Jag vet precis vad du menar; jag får samma effekt av öl! Det precis som det innehåller muskelavslappnande, för jag känner när det kommer, liksom fyller min kropp från nacken och neråt! Dessutom räcker det med en lättöl eller folköl för att den effekten ska komma, så något är det i den! Vin funkar inte! Tyvärr har jag fått erfara att det inte är så bra med alkohol på min kropp; jag blir bedövad (på så sätt ät det jättebra smärtlindring - där och då) men det gör också att jag får betala med mer smärta dagarna efteråt. Nej, jag dricker inte ofta, inte heller mycket jag har lärt mig nu. Jag älskar att dansa, disco, foxtrot etc men där har det också varit problem: som jag sa, jag dricker inte mycket och ofta, men när jag var yngre och gick ut med vännerna, var jag så otroligt dålig dagen efter; utöver vanlig värken, var jag enormt påverkad av extrem huvudvärk, kräktes ofta då. Naturligtvis trodde jag att jag var bakis (på de små mängderna?, tänkte jag) tills jag insåg en sak; jag mådde lika dåligt dagen efter, även när det var jag som körde…..

Nu har jag lärt mig, men i ungdomen, inna diagnos…Jag älskar att dansa men om vi sska gå ut, kanske dricka lite vin också måste jag alltid ställa mig frågan om det är värt att ligga dagen efter. Ibland kan det vara det, men inte ofta. Numera är det inte kul att gå ut heller, har väl kommit upp i ålderna när det är trevligare att äta god mat hemma i goda vänners lag och dricka lite vin till maten.

Muskelavslappnande är inget för mig! Jag har vid flera operationer i yngre år (innan de visste att jag hade eds) haft fruktansvärda smärtor i kroppen efter sövning! Vid ett tillfälle trodde de jag hade äggledarinflammation och gjorde en titthålsop. När de drog min säng från uppvaket till min sal, reste de upp ryggstödet lite. Jag kände mig så ihopsjuknen att jag satte händerna i sängen längs mina sidor för att skjuta upp mig. Det gjorde så ont i axlarna och nyckelbenen att det svartnade. Jag höll på att tuppa av smärtan. De berättade sedan att denna operation görs i bakåtlutat läge, alltså jag låg ner men huvudändan var mycket lägre än fotändan, bara för att tarmarna skulle åka uppåt och inte ligga ivägen neråt.

Samma sak hände efter min blindtarmsoperation (som inte VAR blindtarmen, utan ren eds-mage!) något år senare.

Den smärtan…

Jag brukar säga att det är först när jag är död mina muskler kommer kunna slappna av (ja, innan rigor mortis? inträder, då) och jag skulle gärna vilja få titta på då, om jag måste lyftas upp. Hur skulle min kropp vara då, när inga muskler jobbar för att hålla ihop mig? Jag får hoppas att det finns ett liv efter detta, så jag kanske kan få uppleva den synen! Skulle vara intressant att se vilka svårigheter min kropp orsakar för vårdpersonal/begravningsentreprenör då, kanske jag blir som en hal tvål i deras händer? Ja det kan låta makabert men så tänker jag ibland! Jag undrar lika mycket över det, som jag undrar hur det skulle kännas att inte vara överrörlig för en dag, bara för att få känna hur alla andra känner i sin kropp.

Vi som är överrörliga, har ju inte något att jämföra med, så…

"6 och #7: Jag är likadan, blir alltid värre ffa under ägglossningen: Jag har just fått bekräftat att jag är på väg in i klimakteriet (jag är ju hela 40 år GAMMAL!) och ska få börja äta östrogenmedicin vid nästa period. Jag skulle ju kunna vara en försökskanin, för att se om det hormonet påverka värken i menscykeln?? Jag kommer att lägga ut ny tråd i såna fall.

#15: TRYPTIZOL tar jag för att klara nätterna. Förr vaknade jag eller maken av att lag låg och kved och grät av smärta, men det är mycket bättre nu. Däremot var det lite trassel just med tiden då effekten kommer efter. Jag var på smärtrehab för några år sedan och fick då vid samtal med sköterskan veta att vissa personer fick ta den så tidigt som vid 14.00 för att ha effekt på natten utan att kroppen bara skriker SOVA dagen efter, för så var det för mig förr också. Det stod på asken "intas vid läggning" men det gick inte. Jag fick testa mig fram och för mig var det bra att ta den runt 17-tiden. Jag tar 100 mg/natt ( och just nu även Propavan men det beror på utbrändheten) och hhar genom åen kunnat ställa in kroppen, så nu tar jag den vid 20-tiden och det är perfekt; jag blir trött i lämplig tid på kvällen och behöver inte intensivsova dagen efter!

Just nu sitter jag med enorm ledvärk, det är väderomslag på g och defintivt ska det bli kallare, tro mig, jag vet! Fast det gör nog de flesta här inne på forumet!!

Sov gott, allihop!

Zofia89
2011-10-12 09:32
#20

Hej!

Läste inte alla kommentarer nu men mitt tips är spikmatta! Glad

När jag får mindre krampaktiga muskelspänningar är första hjälpen spikmattan, om inte den lindrar så får jag fundera på medicin… Men det är alltid i första hand spikmattan jag tar fram! Flört

Annons:
Ellett
2012-02-09 10:57
#21

Jag äter paraflex till natten. Eftersom mina muskler drar ihop sig nåt fruktansvärt när jag ligger still (kramp), så tycker jag att det fungerar bra. Jag är ändå morgonstel till viss del, men det blir inte en kamp att komma ur sängen varje morgon i alla fall.

Dock måste jag tänka mycket på var jag har kroppen om jag vaknar på nätterna, råkade sväva iväg med armen för ett tag sedan vilket resulterade i sträckta muskler och en knixig axel… Obestämd

Förvirrad_tjej
2012-02-11 11:13
#22

ja musklerna håller verkligen ihop oss! härom natten när jag sov så vände jag mig i sängen och eftersom jag sov och var helt avslappnad vaknar jag av att nacken knakar sjukt högt för nacken hade inte hängt med. så gissa om jag har ont i nacken nu? :P

Ellett
2012-02-15 16:39
#23

Ajje, slår vad om nackspärr, minst! Usch. :P

[Aquelegia]
2012-02-19 17:36
#24

Hade gärna tagit något muskelavslappnande men jag blir för vågad då och skadar mig då jag inte känner av rörelserna likabra (misstänker att effekt alkohol-muskelavslappnande är samma)

Konstigt nog har jag inte ens fått förslaget om värktabletter, kanske för jag testa värktabletter och det inte funkat vilket läkare med mera vet om.

För muskeavslappning kör jag samma som #20 spikmattan är min gud. Men den kan jag bara använda om musklerna inte är skadade och svider. EFter ett långt arbetspass till exempel är musklerna redan så uppretade att spikmattan ökar blodcirkulationen och smärtan är outhärdlig.
Men dom dagarna då jag är spänd men inte skadad så somnar jag som en bebis på spikmattan hela natten. Slipper då den extrema stelheten i musklerna på morgonen så jag kan komma igång fortare på förmiddagarna.

Skall bli spännande att se om det i framtiden kommer sjukvård till oss med i form av massage kanske, experter inom HMS/EDS med mera kanske.

Har varit hos massageterapeut 2 gånger och det var så skönt! Gjorde dock grymt ont under tiden men allt för att må bättre en stund efteråt!Ont har man ju jämt ändå! Tyvärr väldigt dyrt men så värt. Skall ta mig samman och lägga pengar på det nästa månad igen!

Upp till toppen
Annons: