Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 2293 ggr
Chestnut
2011-01-07 23:09

Blir ni bra bemötta när ni söker akut?

Är man hypermobil händer det lätt att man måste uppsöka akuten av olika skäl oftare än en "normal" person måste.

Hur funkar det när ni söker akut, har läkarna läst på om sjukdomen eller måste ni själva förklara? Blir ni erbjudna liggplats med tanke på trötta muskler/leder som kanske inte orkar sitta i väntrum x antal timmar? Får ni advekat smärtstillning?

Berätta helt enkelt om era akutenupplevelser!

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Chestnut
2011-01-07 23:15
#1

De senaste gångerna jag har sökt har de flesta läkare varit pålästa, sköterskor förstående och bemöttandet angående min EDS har varit överlag bra. Innan var det lite sisådär (främst med smärtstillande…) men nu har de nog lärt sig Flört

Många läkare (främst underläkare) märktes det tydligt på att de precis läst på om sjukdomen för att inte stå där utan någon koll alls när de träffar mig och när de läst på blev de intresserade av syndromet. Sånt ser jag bara som positivt!

När jag inte hade diagnos på papper var det hopplöst att söka, läkarna noterade inte min överrörlighet, det var problematiskt med att få hjälp överhuvudtaget utan det kändes som att de bara tyckte att jag var en jobbig patient. Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2011-01-07 23:21
#2

vi tillhör ju samma sjukhus och jag delar dina erfaranheter.

Jag blir ibland erbjuden liggplats redan på inslussen, däremellan får jag dock sitta där det finns plats helt enkelt. Har aldrig hft problem att få smärtlindrande. Snarare blir jag påtrugad mer än jag vill ha Obestämd

dape001
2011-01-09 12:58
#3

Första gången jag sökte för käkled som hoppat ur led, åkte jag till närmaste akuten (Kungälvs sjukhus) Fick snabbt mottagande, men ingen hjälp. De ringde däremot Sahlgrenskas akut. Så där väntade en läkare på mig när jag kom fram. Smärtstillande hade jag tagit hemma redan, innan jag åkte. Leden hjälptes på plats inom några minuter.

Andra gången åkte jag direkt till Sahlgrenska.Triaget gick snabbt.  Sambon han beställa en kopp kaffe av vagnen som kom till väntsalen (det var sent på kvällen, så kiosken var stängt). Men han hann inte dricka innan jag kom tillbaka.

Både sköterskan och läkaren var väl pålästa, lugna och proffsiga.

Hälsningar
dape001

Chestnut
2011-01-09 13:10
#4

#3 Sånt är ju underbart!

Drog mig precis till minnes en gång då triaget måste missuppfattat, sökte då höger knäskål ej var på plats trots reponeringsförsök, den liksom var i patellafåran men inte helt rätt. Fick vänta flera timmar innan jag till sist ringde på signalklockan och påtalade att för varje minut som går blir knäskålen svårare att få rätt. Då blev det fart! Foten i munnen Fick träffa läkare bara några minuter senare.

Med vänliga hälsningar
Chess

Upp till toppen
Annons: