Annons:
Etikettgraviditet-gynekologi-urologi
Läst 3236 ggr
Chestnut
12/13/10, 4:01 PM

PCOS

Är det någon mer med PCOS här inne?

Blev diagnostiserad idag och beroende på hur levervärdena ligger får vi se om jag kan börja med p-piller…

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Tassy]
12/13/10, 4:41 PM
#1

Min mor har det, och troligtvis har jag det med, har dock ej professionell diagnos.

Chestnut
12/13/10, 10:53 PM
#2

Var rätt intressant att se UL bilderna faktiskt. En massa pluppar på en äggstocken Cool

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
12/13/10, 11:00 PM
#3

Hehe Tungan ute

Jag tyckte allt var blurr när jag fick se mitt, trots att jag fick utpeckat.

[Ulle78]
12/14/10, 4:28 PM
#4

PCOC? Kan ju googla men ni får gärna förklara vad det är :)

[Tassy]
12/14/10, 5:17 PM
#5

massor av små cystor på äggstockarna, som i sin tur ställer till med smärta och jobbiga blödningar.

Chestnut
12/14/10, 5:30 PM
#6

Och har man PCOS och inte bara PCO (som är själva cystfenomenet) så har man andra problem också, till exempel acne eller svårt att gå ner i vikt.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Tassy]
12/14/10, 5:31 PM
#7

det förklarar varför mamma har såna galna problem med viktnedgång Tungan ute

Chestnut
12/14/10, 7:38 PM
#8

#7 Och varför mina kilon aldrig lossnar med Flört Likväl som min svåra akne på axlarna som jag egentligen står på behandling för men slarvar som tusan med…

Gyndoktorn ringde upp idag och levervärdena är nästintill normala så jag får börja med p-piller under förutsättningen att leverprover tas regelbundet på VC. Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

[Ulle78]
12/14/10, 9:40 PM
#9

Då har jag nog det sista S:et. S som i svårt att gå ner i vikt ;)

Jag har haft smärtor från underlivet i många år. Gör helt galet ont, trycker neråt och jag kan varken kissa eller göra nummer två. Känns som om jag har ett bowlingklot som vill ut. Blir ofta "låst" kan inte röra mig en millimeter. Kan vara i några timmar och det kommer bara några gånger per år. Eftersom jag inte kan ta mig någonstans då det gör ont har jag aldrig åkt in med det. Jag vet ju att det går över och att jag inte dör av det.

Får man ont av PCOS? jag har länge funderat på cystor och liknande men inte orkat ta tag i den biten.

Chestnut
12/14/10, 9:48 PM
#10

#9 Jag får ont..Rynkar på näsan Har du oregelbunden menscykel? För det är ett klassiskt tecken på PCOS (även om inte alla har det).

Annars finns endometrios (bitar av livmoderslemhinna växer till utanför livmodern) med som man länge misstänkte att jag hade men hepp, de hittade ingen endometriosvävnad vid laparoskopin.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Ulle78]
12/14/10, 10:10 PM
#11

För det mesta är min mens som en klocka. Har blivet mer oregelbunden nu men det tror jag beror på att kroppen inte mår så bra generellt. har väl tyckt att jag inte har så mycket symptom först då det händer och sedan är ju allt som vanligt. Säkert inget farligt.

Är det vanligt i samband med EDS?

Chestnut
12/14/10, 10:26 PM
#12

#11 PCO är vanligt generellt (läste någonstans att 10-15% av alla kvinnor har det, dock har endast en liten del av dessa har symptom). Så tvivlar på att EDS gör någon större skillnad.

Endometrios har 5-10% av alla kvinnor och det är betydligt vanligare hos kvinnor med EDS (främst klassisk typ eller kärltyp läste jag *någonstans*, vet ej hur pass mycket studier som ligger bakom med andra ord).

Med vänliga hälsningar
Chess

mongu
12/30/10, 7:46 PM
#13

# 12 Det är inte alltid man ser endometriosförändringar vid en laparascopi. Det syntes inga när det gjordes titthål på mig.

Men sen vid hysterektomin så visade det sig att endometriosen satt i själva livmoderväggen. Alltså en adenomyos.

All min värk och mina besvär försvann i och med att livmodern opererades bort.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Annons:
Chestnut
12/30/10, 7:50 PM
#14

Börjar på allvar överväga om det verkligen är PCOS som ligger bakom mina besvär. Jag har ju PCO men det passar inte så bra in på problematiken så börjar överväga att det är ¨något annat förutom PCOS som ställer till det för mig..

Med vänliga hälsningar
Chess

Upp till toppen
Annons: