Annons:
Etikettmag-tarmbesvär
Läst 5028 ggr
[Tassy]
12/17/10, 6:12 PM

Hypermobil = risig mage?

Det verkar som om det finns ett stort samband mellan olika överrörlighetsdiagnoser och diverse ospecificerade mag- / tarmbesvär. "IBS" liknande symptom, som ingen egentligen har något svar på vad det egentligen är som vi är drabbade utav.

Även i fibromyalgivärlden har man uppmärksammat detta, då under benämningen "fibromage".

Hur är det med dig?

Annons:
Chestnut
12/17/10, 6:59 PM
#1

Överrörlig med riktigt bråkig mage

Med vänliga hälsningar
Chess

Mosaik02
12/17/10, 8:05 PM
#2

Fibro här med rejäla magbesvär

för tillfället en mycket envis förstoppning usch det känns som om allt sitter i halsen just nu Rynkar på näsan

men i ungefär 9 fall utav 10 så är det diarré läkarna pratar om IBS och kronisk diarré hos mig suck

Chestnut
12/30/10, 5:16 PM
#3

Intressant att ingen har svarat att de har "normal mage" Förvånad

Med vänliga hälsningar
Chess

mongu
12/30/10, 6:05 PM
#4

Fibro och fibromage.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

miffo
12/30/10, 9:02 PM
#5

Jag har diagnosen IBS. Sen om det är fibro eller nåt annat vet jag inte, men jag uppfyller kriterierna för EDS beträffande hypermobilitet iaf.

Hela jag är väderkänslig på ett eller annat sätt Flört

Eeia
3/2/12, 6:17 PM
#6

Överrörlig och har mikroskopisk kolit. Men om det skulle finnas något samband där vet jag inte..

Annons:
[Lillfjanten]
3/2/12, 6:41 PM
#7

har en väldigt bråkig mage sen många år, och även smärtproblematik, men först i år har jag fått diagnoserna överrörlighetssyndrom och fibro, förlåt förra året menar jag ju :) IBS sa de för länge sedan, så jag tackar Dimor och Inolaxol för att de finns!

Så jag röstade "annat alternativ".

rogart-63
3/2/12, 6:51 PM
#8

Har oxå diagnosen IBS.Fick den diagnosen för flera år sedan men i och med att jag äter er och mer smärtisar så mår oxå magen sämreGråter

Förvirrad_tjej
3/6/12, 1:35 PM
#9

Vet inte vad jag ska svara riktigt, för jag kunde få världen magknip som tonåring, men misstänker att de var njursten eller något annat. Dock sa doktorn när han kände på min mage att "tarmarna är väldigt rörliga", alltså hela jag är överrörlig :b

Innan var jag ganska lös i magen ofta, men äter nu mera mkt mindre skräpmat och kolhydrater så nu mår den fint!

Zofia89
9/5/12, 7:26 PM
#10

Jag har ingen riktig diagnos på överrörlighet men många läkaren och sjukgymnaster har konstaterat att jag är väldigt överrörlig…

Min mage har alltid bråkat!

Ofta har jag förstoppning/hård mage… MEN typ 5 dagar i veckan "släpper" det… Jag får otroliga magsmärtor, kallsvetten rinner, jag blir blek, yr och illamående och behöver komma in på toalett inom 1minut, och då är det diarré för hela slanten… Smärtorna lindras när jag sitter på byttan med huvudet mellan knäna men genast jag försöker stiga upp eller bara räta på mig hugger det till igen… Brukar hålla på typ en timme =/

Oftast dehär "anfallen" kommer är på natten så jag vaknar av smärtan och får väcka sambon så han leder in mig på toan… jag blir så yr att jag inte hittar ut ur sovrummet själv =(

Zofia89
9/5/12, 7:27 PM
#11

Vet dock inte om detta har med min överrörlighet att göra… Men har en misstanke…

Ladydragon
9/5/12, 9:26 PM
#12

10# har du sökt för dom här besvären och blivit utredd?

jag tycker det låter lite som gallstensbesvär Obestämd

Zofia89
9/5/12, 9:44 PM
#13

Nee…detta har hållit på måååånga år… Mamma har betättat att jag hade dålig mage redan som riktigt liten… Kunde gå en vecka mellan bajsningarna och när jag inte haft hård mage och skitit engång i veckan har jag haft diarré… Det har dock blivit bättre med åren men haft en tid mer besvär nu… Kan börja riva i magen bara av ett glas vatten också… Skulle förstå om jag ätit fet mat eller så mmen dricka VATTEN :-D Nåja.. Har lärt mig leva med det… Dessutom har jag redan stämpel som hypokondriker i pannan då jag har så många andra fysiska problem hela tiden :-P

Annons:
[Tassy]
9/5/12, 11:44 PM
#14

#10 Oj, du har precis som jag! det är så otäckt Rynkar på näsan

Ladydragon
9/6/12, 12:03 AM
#15

har du utretts för dina magbesvär?

jag har IBS diarré varianten och när det är som värst så reagerar magen även på vad jag dricker så jag försöker ta det lite lugnt med både vätska och mat då

har du provat att ta medicin som lugnar ner diarrérna?

Zofia89
9/6/12, 6:31 AM
#16

Har varken undersökt mig eller testat medicin… Som sagt är jag endligt hvc hypokondriker redan nu och är jämt hos läkare med rygg knän axlar mm. Så vill inte undersöka annat just nu… Medicin har jag inte tagit för diarrèn kommer altså plötsligt och går över efter typ en timme :-)

[Tassy]
9/6/12, 10:01 AM
#17

jag har utretts smått, IBS och födoämnesallergier. Jag skulle göra en coloskopi, men den ställde dom in. Suck.

[TrollKvinnan_66]
9/26/12, 11:21 PM
#18

Fibromyalgi, IBS och överrörlig mm. (EDS) + ur kass tarm/mage :( födoöverkänslighet, allergier, intolerans

Aniara4
11/7/12, 9:52 AM
#19

#10 Intressant att det finns någon mer med samma "attacker", det verkar inte vara så många som känner igen det annars.

Jag råkade just hitta hit, jag är lite överrörlig men inte alls på samma nivå som jag antar att de flesta här är, har ME, fibromyalgi, en lång lista andra större och mindre krämpor, och så IBS av den lösa varianten, bara.

Nu händer det rätt sällan, lyckligtvis, men några gånger om året får jag de där attackerna precis som du beskriver med magsmärtor, yrsel och kallsvett. Jag brukar också må väldigt illa och vara helt säker på att jag ska kräkas, men jag gör det nästan aldrig. Jag får också rusa upp mitt i natten, oftast framåt småtimmarna, och sen sitter jag där på toa med hinken i knät och kallsvetten droppande på golvet och hoppas att jag inte ska svimma, tills allt är ute och det börjar lätta. Jag brukar se ut som ett spöke när jag går förbi spegeln sen.

Minns särskilt en av de första gångerna, när jag var färdig på toa men ändå kände det som att jag skulle kräkas eller svimma, och blev rädd att jag skulle göra båda delarna, så jag la mig i framstupa sidoläge på badrumsgolvet och somnade till slut så. Vaknade efter ett tag och reste mig, och då var det en stor pöl av kallsvett kvar på badrumsgolvet.

Men jag är såklart också "hypokondriker" med en massa konstiga symtom.

[Mamma-Mia-Marie]
1/30/13, 7:46 AM
#20

#19 då frågar jag om din ME som jag nyligen fått höra talas om, i fall du vill får du gärna berätta, har förstått att det ej är så vanligt…

fd. Trollkvinnan_66

Annons:
Anonym
Anonym
1/30/13, 9:34 PM
#21

#10 Läste det inlägget först nu. Jag har sådana attacker och ja skrattretande nog får jag ALLTID det när jag skall ut och shoppa. Har ingen som helst aning om varför men när jag går i butiker blir jag som du säger yrslig, mår illa och sen är det uppsöka toalett fort som attan sen släpper det allt på en gång. Där får jag sedan sitta på toa ett himla bra tag. Vet att mor har likadant och även morfar. Jag får det oftast under mensperioden dock, så pass har jag kunnat ringa in det. Brukar då få varva toalettsittandet med duschen då jag blir illamående bara av att svetten rinner. Mår inte lika eländigt och känner mig fräschare när jag duschar emellanåt. Hänt att jag gjort mig i brallan pinsamt men aja.

hippoteket
2/10/14, 2:56 PM
#22

svarade annat alternativ eftersom det är för dotterns räkning jag hänger här på sidan.

HON är överrörlig och har väldigt ofta ont i magen. Inte direkt hård i magen utan bara ont.

TatsuOni
2/10/14, 3:03 PM
#23

#22 Idag är det en lång rad med saker jag inte tål och min mage pajar totalt när jag får i mig dessa saker. Det började dock smygande med ont i magen. Jag förstod t ex inte att jag var laktosintolerant innan min mage var helt förstörd. Hade jag sett tecknen tidigare så hade jag kunnat bespara mig en hel del lidande och kanske inte blivit fullt lika känslig mot alla dessa saker. Det kan därför vara värt att hålla koll på om hon får mer ont när hon har ätit/druckit någonting speciellt.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

hippoteket
2/10/14, 3:12 PM
#24

#23 - redan gjort, finns inga samband och hon är även kollad för både gluten och laktos.

Läkaren vi var hos sa att "flickor i den här åldern har ofta ont i magen utan att man hittar någon orsak till det" - det hjälpte ju inte oss direkt, men…

TatsuOni
2/10/14, 3:17 PM
#25

#24 Fast nu tänker jag inte på prover. De tog prov på mig också och sa att jag kan dricka mjölk. Det kan jag absolut inte! Håll istället koll på vad hon äter och dricker om ni inte redan har gjort det. För gärna dagbok över det. På så sätt kan man ofta se ett samband att man får ont i magen t ex när man har ätit pasta. Sedan kan man testa att utesluta det och se om det blir bättre. Så har jag gjort. Tidigare kunde jag inte gå långt ifrån en toa och var på jobbet tvungen att springa på toa flera gånger om dagen. Jag låg ofta dubbelvikt av smärta. Idag fungerar min mage bra och gör inte ont om jag bara är noga med vad jag äter.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

hippoteket
2/10/14, 3:21 PM
#26

Som jag skrev, vi HAR redan haft koll på samband med vad hon ätit. Det finns inget sånt samband.

TatsuOni
2/10/14, 3:23 PM
#27

#26 Okej. Det var bara ett förslag.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
FjantYoda
2/11/14, 12:25 AM
#28

Har inte direkt de attackerna som vissa beskriver däremot väldigt känslig mage för magkatarr och halsbränna och typ konstant gasig, har relativt känslig mage.

Iofs då jag väl behöver göra nummer två så får jag ofta ont i magen, får gåshud och kallsvettas och är verkligen GÅ NU, men är ändå inte dålig i magen. 

+ att jag är laktosintolerant och är väldigt noga med att undvika laktos, får jag i mig minsta lilla så vrider jag mig i plågor och är oftast dålig i flera dagar efteråt!

Är enligt min läkare extremt överrörlig men har ingen EDS diagnos.

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Upp till toppen
Annons: