Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 2109 ggr
[Tassy]
2010-12-17 18:27

Vart går gränsen?

Det r en fråga som jag ofta grubblar på;

Vart går gränsen mellan EDS och HMS?

Somliga hävdar att HMS är en mildare form av EDS, men ser man till rå fakta så kan en HMSare vara precis lika överrörlig, och jag har stött på trådar i andra forum där det är både kraftig kärlproblematik och andra EDS-bevär också?

Rent diagnosgrundande så är det väl så att HMS behöver bara 4p på Beightonskalan, medan EDS kräver 5p, men om en HMSare toppar skalan då?

Bah, det är ytterst frustrerande och rena grekiskan att försöka förstå sig på Skrikandes

Vad har ni för tankar och kommentarer kring detta?

Annons:
Chestnut
2010-12-17 21:33
#1

Jag är övertygad om att 10-20 år kommer EDS av hypermobilitetstyp och HMS vara en gemensam diagnos just för att som du säger, de är i princip samma sak.

Min läkare menar dock på det att de med svårare besvär ska bli klassade som EDS och de med måttligare som HMS. Men där gör nog alla läkare rätt olika, för vem bestämmer vad som är "svåra besvär" och vad som är "måttliga"? Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2010-12-17 21:35
#2

Mmh, jag tycker man borde göra som med den klassiska typen, att man delar upp i I + II beroende på svårighetsgrad för de som har alla symptomen, och de som bara har hypermobiliteten + smärtan ska sortera in under HMS.

Upp till toppen
Annons: