Annons:
Etikettmag-tarmbesvär
Läst 3302 ggr
[Tassy]
12/17/10, 6:30 PM

Kosten

Jag har rätt grava mag-/tarmbesvär, där jag dels bör undvika sånt som retar slemhinnor på grund av kraftig reflux och kronisk magkatarr, men även så får jag passa mig för fett och fibrer annars fnattar tarmarna ur fullständigt! Obestämd

Är det någon annan som är likadan i kosten, och som är hypermobil? Det vore intressant att se om det finns något samband.

Annons:
Chestnut
12/17/10, 9:29 PM
#1

Jag är likadan, dock är inte mina slemhinnor så känsliga men tarmarna däremot är mellan varven extrema och reagerar på allt i princip. Rynkar på näsan

Men jag har inte märkt något tydligt samband med något speciellt ämne (eller nja, trycker jag i mig en massa grädde eller annat fett flippar tarmarna ur helt dírekt men det klassar jag som relativt "normalt") utan mina tarmar har sina perioder helt enkelt.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
12/17/10, 9:31 PM
#2

Precis, det är samma här. Det är inga specifika ämnen utom det jag är allergisk emot. Ibland tål jag mer, och ibland räcker det med att tänka ordet "fett" eller "kostfibrer" så ligger man dubbelvikt och kvider.

miffo
12/30/10, 8:43 PM
#3

Jag har de senaste åren haft kraftiga besvär med magen/tarmarna, vet egentligen inte vart det går fel och varför. Har fått diagnosen IBS, men det tycker jag inte säger så mycket.

De tog en massa prover, bla om jag är överkänslig mot mjölk som jag brukar reagera på. Provet visade ingenting, men det förstår inte min mage.

Det jag måste avstå/äta sparsamt beroende på hur jag mår är: mjölkprodukter, baljväxter (tex soja och brytbönor), rött kött, animaliskt fett, ris, pasta, potatis.

Dom säkra korten för mig är kokt ägg och proviva, det lever jag på när jag är som sämst. Frukt fungerar ofta bra det med.

Jag märker att stress har stor betydelse för hur jag mår.

Funderar skarpt på att inhandla flexibla mammabyxor för att klara volymändringen som min mage kan ha, byxor som klämmer åt kan göra den helt knasig som leder till smärta helt i onödan.

[Tassy]
12/30/10, 10:20 PM
#4

#3 Åh den där ballongmagen känner jag så väl igen Skrikandes det är så jobbigt och man ser ju gravid ut Förvånad

oskartoller
12/31/10, 11:55 AM
#5

Jag äter lchf mat och min ibs är mycket bättre Skrattande.

Men smärtan är likadan och jag slipper lågt socker Skrattande

[alfy]
5/8/13, 5:37 PM
#6

Ja är likadan.Kosten är ett super måste för min mage & tarm.Annars pajar hela sysemet i hop.Medecin kännslig med.Så min mage spåra ut på mina smärtisar med går bättre nu med mag medecin jag fått med.

Annons:
Upp till toppen
Annons: