Annons:
Etikettmag-tarmbesvär
Läst 5584 ggr
Chestnut
2010-12-11 16:20

EDS och divertikulit

Läste i läkartidningen för ett tag sedan om divertikulit (inflammation i tarmfickor) och där stod det dels att det hängde i viss mån ihop med EDS, vi drabbas lättare, och dels att 5% av befolkningen under 40 år har divertikulos (tarmfickor). Det blir vanligare ju äldre man blir.

Mina tarmproblem passar bra ihop med divertikulos-symptom eller enstaka gånger då jag haft akut skov med divertikulit.

Men läkarna hävdar bestämt att divertikulos kan jag inte ha då jag är för ung alternativt att då borde det ha synts på en DT med dubbelkontrast som gjordes i september.

Men är DT verkligen så specifikt? fokus när den gjordes låg på appendict (blindtarmsinflammation) eller något gynekologiskt. Borde inte en koloskopi visa bättre?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Tassy]
2010-12-11 16:24
#1

En coloskopi är nog det som gäller för att se eventuella divertiklar. De gjorde ju DT:n i ett helt annat syfte så det är inte mycket att förlita sig på tyvärr.

Jag misstänker också att jag har divertikulit eller möjligen chrons, besvären stämmer in skrämmande bra.

mongu
2010-12-30 20:05
#2

Jag tror att man ska kunna se divertiklar på en CT. Man kan se det med vanlig röntgen av colon så därför borde även en datortomografi visa.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Upp till toppen
Annons: