Annons:
Etikettgraviditet-gynekologi-urologi
Läst 11155 ggr
Chestnut
12/22/10, 9:25 PM

Överrörlighet och p-piller

Vad har ni fått höra om detta?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Tassy]
12/22/10, 9:41 PM
#1

jag har fått höra att man ska undvika östrogen om man är överrörlig, då detta kan påverka så att man blir ännu lite rörligare, vilket manju bör undvika som hypermobil Glad

Personligen har jag precis slutat med p-piller som jag har ätit sen jag var 14 år för att se hur kroppen/lederna kommer att reagera på detta. Under tiden äter jag minipiller (cerazette i stället).

Det ska bli intressant att se om någon skillnad märks utav.

Chestnut
12/22/10, 9:43 PM
#2

Jag har nämligen fått höra motsatsen, att det är progesteron som gör lederna rörligare och östrogen snarare "hjälper" bindväven.

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
12/22/10, 9:45 PM
#3

Kan tillägga det att jag har testat Cerazette (minipiller) och de hjälpte inte mig alls. Har precis börjat med Neovletta 28 (kombinerade p-piller), får se om de hjälper mina gyn problem.

Dessutom har jag testat Nuvaring (som p-piller substansmässigt fast det är en ring) men det var så kort period så hurvida det påverkade bindväven vet jag inte.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
12/22/10, 9:56 PM
#4

Hum, efter en stunds googlande är jag alldeles förvirrad! Dubbla budskap och inga säkra källor alls Tungan ute nåja.

Chestnut
12/22/10, 9:59 PM
#5

Tror att jag ska ta upp det med min biologilärare faktiskt! Han har tydligen det här med hormoner som lite specialintresse.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
12/22/10, 10:00 PM
#6

gör så! Inväntar spänt resultat Skrattande

Annons:
Mitralis
12/27/10, 12:57 AM
#7

Går effekterna av p-pillerna tillbaka när man slutar ta dom?



Chestnut
12/27/10, 10:36 AM
#8

#7 Har svårt att tänka mig att om bindväven blivit skörare av p-piller (om den nu blir det) att den genast bättrar på sig när man slutar.

Men går det några år utan hormontillskott kan jag tänka mig att den sakta men säkert repar sig. Men det blri nog aldrig lika bra som innan.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
12/27/10, 4:56 PM
#9

jag tror att kroppen delvis kan återhämta sig som chestnut säger, men där man har översträckt och skadat sig där är nog skadorna permanenta. Dessa läker ju inte Rynkar på näsan

Shawy
12/30/10, 4:38 PM
#10

Jag har själv ätit cerazette i säkerligen 10 år nu och det är det bästa jag gjort. Jag hade så fruktansvärda stora blödningar att det diskuterades att jag skulle få skrapas men då ville jag först prova cerazette och hoppas på att mensen kunde försvinna och det var precis vad den gjorde!

Så själv kan jag inte tänka mig annat eftersom jag plågades så enormt mycket av mina mensperioder. Om det skulle öka min överrörlighet måste jag i så fall ta det för jag skulle aldrig klara av att få tillbaka min mens som gjorde att jag inte kunde ens röra mig utan störtblödningar och smärtan och slog ut mig totalt en vecka varje gång. Jag hade babyblöjor och tampong samtidigt och ändå så höll inte det emot.

Skogselva
12/30/10, 4:41 PM
#11

Hm… jag har inte ens fått frågan om jag är överrörlig innan jag fått p-piller utskrivet, inte ens när jag fick p-stav.

Jag är inte extremt överrörlig, bara "lite", men ändå - det hade ju varit trevligt att få informationen.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

[Tassy]
12/30/10, 4:43 PM
#12

Se där, en ny infallsvinkel som är väldigt viktig i diskussionen Glad

Det är ju viktigt att se över alla för och nackdelar.

Själv mår jag också utmärkt än så länge på cerazette, men har bara ätit i drygt en vecka än så länge. Känns dock toppen i både knopp och kropp Skrattande

Chestnut
2/4/11, 11:29 PM
#13

Jag står på behandling med progesteron i relativt hög dos nu, ska bli intressant att se hur det påverkar övriga kroppen.. Men än så länge hjälper det mot miná smärtor och blödningar så det här tänker jag inte sluta med i första taget!

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
RuiXue
2/5/11, 4:30 PM
#14

Jag har lagt märke till att jag verkar bli mer överrörlig i samband med mens. Igår var mina fingrar och handleder ungefär som Harry Potter's arm efter att Professor Lockman hade trollat bort benen i armen på honom i film nummer två. Idag kom mensen!

Jennie


Mona22
3/31/11, 1:42 AM
#15

Har märkt att jag blivit bättre av att byta från p-piller till ringGlad.

[Tassy]
3/31/11, 4:16 PM
#16

Nu har jag ätit cerazette en tid och ja, jag märker faktiskt en betydande skillnad som blir allt mer framträdande. Min kropp är mer "sladdrig" och gummiaktig. Värken kan jag dock inte yttra mig om än, men jag ser skillnader där med.

Chestnut
3/31/11, 5:08 PM
#17

Kan ju uppdatera i den här tråden att progesteron, dagligen i relativt hög dos inte är bra alls för min bindväv. Krävs allt mindre våld för att orsaka skador och jag har mera smärtor utan tvekan. Å andra sidan har jag fått några fler blödningsfria dagar så det är svårt det här..Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
1/5/12, 2:30 PM
#18

Jisses vilken tur jag läste denna tråden, skall nämligen hämta ut fler p-piller snart skall då be att få cerazette som flera av er nämnt!

[Tassy]
1/5/12, 4:11 PM
#19

själv ger jag nu upp cerazette för andra gången. Är så otroligt less på att de totalförstör min kropp Skrikandes VARNING säger jag bara, för enbart gestagenpreparat!

RuiXue
1/5/12, 4:28 PM
#20

Jag har tagit Cerazette i ungefär 1.5 månad nu och inte haft några besvär utav dem utan mår snarare bättre för att jag slipper mensen och hormonvallningarna före och under mensen. Visst är jag kanske lite lösare i kroppen nu men det är på hanterbara nivåer och i mitt fall har Cerazette fler fördelar än nackdelar- nu i alla fall.

Jennie


Annons:
[Tassy]
1/5/12, 4:29 PM
#21

för mig brakar det loss på allvar efter några månader på cerazette. dom två första månaderna är typ himmelriket, sen går det åt helsike.

RuiXue
1/5/12, 4:31 PM
#22

AjdåFoten i munnen Får se hur det funkar för min del. Men så länge jag slipper menseländet så struntar jag nästan i om kroppen faller isär!

Jennie


[Aquelegia]
1/5/12, 4:44 PM
#23

Hade mordisk mensvärk innan piller, har neovletta, inte tänkt på att försämringen kan ha att göra med ppiller.

Mina mensperioder är ju så jämna och fina jämfört med innan, kunde få mens närhelst och i över 7 dagarSkrikandes

Får kolla med min barnmorska. Nu börjar jag inse allvaret i tillståndet. Även om det inte är det värsta man kan ha och jag inte har extremt, så är det mycket jag behöver lära mig och ändra i vardagen.

RuiXue
1/5/12, 6:21 PM
#24

Jag kan ha sån riklig mens att jag får tömma en menskopp som rymmer 15-20ml varannan till var trejde timma under den värsta eller de värsta dagarna och mensen varar alltid 6-8 dagar, ibland uppåt 10. När jag började med Cerazette blödde jag i 14 dagar men nu inget alls, bara haft några droppar färgad flytning typ.

Måste jag välja mellan att ha mens ifrån helvetet (riklig och mycket mensvärk) och att bli lösare i kroppen och börja luxera, så blir jag nog faktiskt hellre lösare i kroppen. Är redan nu inte så långt ifrån att behöva ha en rullstol tillgänglig för att jag har dagar som benen nästan är låsta utav ryggvärk eller dålig kontrol på knäna så jag nästan stapplar runt och är nära på att ramla. Ibland är det fotlederna som bara viker sig. Har jag ett yrselanfall så är jag inte gärna uppe och går heller precis…

Jennie


[Tassy]
1/5/12, 10:28 PM
#25

Neovletta är ett kombinationspiller = bra för oss. Åt själv trionetta i många år (neovletta med mer finjusterad hormonmängd). Däremot kan man ju bli deppig och sån skit utav dem. Det är alltså minipiller etc med bara gestagen som man ska se upp med, dock finns det många hypermobila som trivs med det med utan att bli sämre.

hus-musen
1/5/12, 11:56 PM
#26

Neovletta funkar inte här, inte pga lederna utan för psyket. Blir totalt nedbruten och knäpp av dem.

Qui dormit, non peccat

 


[Aquelegia]
1/6/12, 5:17 PM
#27

Okej  åh vad skönt att något är rätt i alla fall! Sa det till mamma med att jag läste något om att vissa hormoner är bra för oss.

Hade 2 månader uppehåll utan neovletta förra året då jag var seg med att boka tid för nytt recept. Har aldrig varit så nere som då. Sambon var helt förtvivlad för jag bara grät för allt.

Barnmorskan vart förvånad då det brukar vara tvärtom att man mår sämre på grund av tablettera.

Annons:
[Tassy]
1/6/12, 6:47 PM
#28

#27 Det stämmer, man kan bli väldigt deppig av neovletta.

[Aquelegia]
1/6/12, 11:03 PM
#29

#28 var det kanske bara själva när neovlettan höll på att släppa som jag mådde så dåligt? För så fort jag började med dom igen vart humöret lugnare igen. Har fortfarande ett otroligt skiftande humör men innan neovlettan var det extremt.

[Tassy]
1/6/12, 11:19 PM
#30

ja, det kan vara så

[Aquelegia]
1/7/12, 12:24 AM
#31

Sedär ja man lär sig mer utav forum än av barnmorskor/läkare med mera Tungan ute

[Tassy]
1/7/12, 12:59 AM
#32

det tar ju ett tag för kroppens egna hormoner att stabilisera sig efter man har tillfört konstgjort hormon. Glad

kkarinn
1/7/12, 11:30 AM
#33

det här har iuf inget med överrörlighet att göra men men:P

jag åt Cerazette i ca 4år, och som ni vet så ska man ju ta dom i samma tid varje gång. och jag missande en gång. och tänkte börja om nästa mens. vilket jag gjorde och en fjärdedel av mitt hår rasade av och det har inte växt ut efter 2år!! :(

[Tassy]
1/7/12, 5:13 PM
#34

Hum, jag har själv tappat extrema mängder hår pga cerazette. Min frisör var helt chockad, då hon normalt sett har fått stå i evigheter och tunna ur mitt hår (har fått boka extra tid då håret har varit så tjockt), men nu när jag klippte mig för någon vecka sedan så ville hon inte tunna ur håret alls. Skittrist rent ut sagt vad pillerskrällen kan ställa till med.

Vissa dagar när jag vaknar har jag fått kommentaren "käkar du cellgifter eller"… Stora tussar har legat på kudden.

Annons:
Saeasco
1/16/12, 4:26 PM
#35

Det är gestagen man ska undvika med överrörlighet… det vet jag av personliga erfarnheter och av andra på EDS-riksförbunds forum. Jag skrev mer i din tråd, Tassy, om p-spruta.

Jag tar inget preventivmedel alls just nu. Min kropp mår fantastiskt bra. Jag överväger på allvar att bara vara noga med "när" så att säga istället för att ta någonting, då minsta mängd gestagen bråkar allvarligt med mig.

/ N~

Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom

[Aquelegia]
10/10/12, 6:34 PM
#36

Är lite intresserad av hur det gr med p-pilelr knaprandet för alla nu?
Jag ahr blivit så skör i slemhinnorna nu och allt skörare i kroppen så är riktigt less på neovletta nu. Har diskuterat med sambon fram och tillbaka att jag vill sluta men då jag inte klarar kondomer så är det inget alternativ.

Ngn som i punktlista kan skriva "bra" och "dåliga" ppiller?
Funderar på att försöka mig på yasmin tror jag dom heter. Delvis för att den dagen jag skippar pillren vill jag INTE bli så deprimerad som jag var när jag slutade ett tag och delvis för jag blir skörare för varje mens som gått i årRynkar på näsan

hus-musen
10/10/12, 8:35 PM
#37

Jag provar på exlutena nu, upplever inte att jag har blivit sämre av dem utan det är snarare som det alltid har varit faktiskt. Fast har bara ätit dem i en månad. 
Fungerar fint för humöret oxå, har blivit fruktansvärt deprimerad av alla andra kombinerade medel jag provat, men inget nu direkt.

Qui dormit, non peccat

 


[Aquelegia]
10/10/12, 8:43 PM
#38

#37 Aldrig hört om exlutena!

Chestnut
10/10/12, 8:44 PM
#39

Oj, det här var en gammal tråd Glad

Om ni kikar runt på sajten ser ni att det finns andra trådar och en artikel kring det här med hormoner. #36, påminn mig, det där med punktlista kan jag nog fixa.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Aquelegia]
10/10/12, 8:47 PM
#40

Jag letade medvetet upp trådenTungan ute För att jag var nyfiken på vilka piller som testats mer sedan sist, gillar att höra folks erfarenheter så man slipper fråga barnmorskorna som ändå bara ger personliga åsikter. Kan försöka påminna dig ^^

hus-musen
10/10/12, 8:54 PM
#41

#38 Nee det är ett minipiller som nästan aldrig skrivs ut verkar det som, det absolut minst mängd hormoner och funkar ibland för de som är känsliga för hormonpåverkan. Tänkte prova cerazette först, men med alla biverkningar och saker som tagits upp här kom jag fram till att de inte är någon ide.
Barnmorskan tyckte att jag skulle ta cerazette eller mini-pe som de oftast skriver ut men jag vägrade.

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
[Tassy]
10/10/12, 9:59 PM
#42

Jag äter sedan en tid tillbaka Zoely (kommer aldrig ihåg hur skiten stavas) som är ett kombinerat ppiller, men östrogenet är typ identiskt med människans egna. Dom fungerar kanon, men dessvärre är dom majoriteten åt gestagenhållet, MEN det jag känner av är sköra slemhinnor främst. Inte alls som cerazette som pajjade hela jäkla kroppen. Dessa håller jag hårt i nu.

hus-musen
10/10/12, 10:36 PM
#43

#42 Å något att lägga på minnet då alltså, sköra slemhinnor har jag alltid men kan ju vara ett fungerande piller ändå kanske om exlutena skulle sluta funka. Är ju rätt kort glömskemarginal på exlutena tyvärr, bara 3 timmar Rynkar på näsan

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
10/10/12, 10:45 PM
#44

Pratade länge och väl med både barnmorska och läkare innan jag valde zoely. Hade ju auramigrän där ett tag och blev därför hänvisad till just minipiller, med förödande följder. Är ju allergisk mot alla sorters kondomer och måste ha ett säkert skydd.

Med facit i hand var nog auramigränen en biverkning utav yaz, vilket läkaren misstänkte också då östrogenet i yas/yasmine/yasminelle tydkligen är rena kemiska rävgiftet. Inte alls naturligt, och jag är väldigt hormonkänslig.

Jag har också deppat pga ppiller, och blivit rent ut sagt elak efter ett tag. Minipiller stänkblödde jag stup i ett av utöver att kroppen blev riktigt illa tilltygad. Men så dök zoely upp, med detta nya östrogen. Tydligen är det många hormonkänsliga som dessa fungerar bra för, mig inkluderad. Ska inte rosa pillren till skyarna, var nån inne på kvinna tror jag som inte var nöjd alls tror jag. Men så är det ju med allt, en del passar några, andra inte.

Zoely är ju kombinerat och har väl standardmarginaler på 12 timmar om jag minns rätt. För mig fungerar dom på det sättet jag förväntade mig att minipiller skulle fungera. Har knappt mens längre, typ 1-2 dagar i månaden.

Som sagt, det är en del gestagen i dem, men de har ju östrogen också som väger upp jämfört med minipiller. Dessa är faktiskt första pillrena jag tar som inte lämnat några biverkningar alls. Får mer biverkningar av halstabletter Cool

hus-musen
10/10/12, 10:57 PM
#45

#44 Ja jag tål inte heller kondomer, det finns ett ställe där man definitivt inte vill ha allergiska besvär..  
Jo Yaz och alla varianter av den har jag hört mycket elände om, så bemödade mig inte ens med att prova dem faktiskt.

Ska helt klart fundera på Zoely, låter som ett bra alternativ som sagt Skrattande

Qui dormit, non peccat

 


[TrollKvinnan_66]
10/11/12, 6:47 AM
#46

Hej allihopa, superbra tråd detta…har läst någonstans om just EDS och preventivmedel så detta var intressant, kommer dock ej ihåg vars det var jag läste!

Jag hade ju enorma besvär som ung med min mens men har ej längre det, endast cystor numera - hysterektomi - äggstockarna kvar som krånglar!

Men min 15 -åriga dotter, har tyvärr ärvt alla mina symtom och även hon utreds för EDS som jag just nu…Hon har enormt riklig mens, blöder i 7-10 dagar, första året/åren (fick den då hon var 11-12) så var den riklig men regelbunden 28 dagar mellan men nu är den så oregelbunden så det kan vara upptill 32 dagar mellan eller 22 dagar…sen så har hon såna smärtor så hon svimmar (tuppar av) kallsvettig, likblek och även har både B12 brist, järnbrist och anemi!

Hon blöder igenom allt - har nattbinda hela tiden, dag som natt och blöder igenom - klumpar, och blir ju helt slut!

Vi har varit hos gyn flera gånger tidigare och då hon är så himla biverkskänslig mot olika mediciner pga. AS/ADD och har allergier så har dom ej kunnat hitta nått preventivmedel som hon kan äta, det innehåller sånt hon ej tål (allergi/intolerans)

Nu har hon fått min gynekolog (äldre kvinna) som direkt tog tag i detta och då jag sa att jag nu är under utredning för EDS ansåg hon att det förklarade en hel del av mina besvär genom årens lopp, dottern har nu undersökts för endometrioser - som jag har/haft, dom har letat ett preventivmedel som icke innehåller nått hon är allergisk mot, då mini eller p-piller ej funkar (migrän med aura) och spiral vågar min dotter ej ha, inte p-stav heller och jag ansåg att kanske vi ej skulle stoppa in nått i kroppen kring bindväven som kan påverka negativt också, då vi ej vet ännu 100%

Kvar finns då p-sprutan, som nu skall provas - någon som har erfarenhet av den? Jag hade den och det var det enda som funkade på mig för att ta bort mens och smärta då jag var yngre…

Kan ju tillägga att jag även är gummi allergisk (precis som dottern) att jag även hade migrän med aura som ung…

Gyn sa att just med p-sprutan är det viktigt att hålla koll på benskörhet så dottern skall dit igen för att mäta "benstommen" och detta kommer dom har koll på varje halvår, vi kommer prova en spruta först - har fått ut en från apoteket (mensen på intågande) och den innhåller mera gulkroppshormon än östrogen - tror jag, eller?

Hon har nu innan ätit Cyklokapron för rikliga blödningar…

Och p-sprutan heter Depo-Provera 150mg/ml

"syntetisk hormon som liknar det naturligt förekommande hormonet progesteron (gulkroppshormon)" står det om sprutan…

[Tassy]
10/11/12, 10:48 AM
#47

Stoooooopp! Psprutan är det sämsta alternativet för edsare!

hus-musen
10/11/12, 10:56 AM
#48

Ja och p-spruta är illa för alla under 25 med växande kroppar, det kan ge en sån otrolig benskörhet att det inte ens borde fås skrivas ut! Hade aldrig vågat ta den ärligt talat. både för eds-en och benskörheten.

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
kkarinn
10/11/12, 1:10 PM
#49

någon som har provat en vanlig spiral?

äter inget med hormoner för tillfället och mår bättre i kroppen av det och tänker aldrig börja igen.

hus-musen
10/11/12, 1:13 PM
#50

#49 Kopparspiral menar du? 
Kan inte ha spiral, sen just med kopparspiralen får man oftast mer ont under mens och blöder mer vilket gör att den går helt bort för mig även om jag hade kunnat ha den.

Qui dormit, non peccat

 


[TrollKvinnan_66]
10/11/12, 6:10 PM
#51

Men *shit* har ju redan hämtat ut den och det finns inget annat alternativ och dottern går ju under utan…=( vad fasiken gör man då, hon är endast 15 år skall man behöva sterilisera för att må bra?

Alltså vi har nu varit in så många svängar hit och dit för detta…*suck*

P-sprutan funkade bra på mig och jag tog den bara ett år och slapp sen mens ett helt år efter det…och min mens "kom som i ordning" lite grann fast den var riklig ändå men ingen smärta och blodbrist!

Alla andra medel har aldrig funkat…hur skall jag göra nu? över 100 spänn kostade sprutan - ligger i skåpet och kommer tas till veckan var planen…då hon får mensen!

Man skulle ju verkligen behöva få ut info om sånt här…

Chestnut
10/11/12, 7:20 PM
#52

P-spruta är som övriga skrivit BIG NO NO. Då är hormonspiral mycket bättre (man kan ju exempelvis sätta in den under narkos om det är insättningen som oroar) även om det allra bästa är Yasmin eller Diane ur bindvävssynpunkt och kombinera med cyklokapron + NSAID som smärtlindring. Nuvaring kanske är ett annat alternativ? Ur endometrios vinkel är dock hormonspiralen bättre, även med hänsyn till migränen…

Har själv mens från helvetet så varit med om en hel del olika försök och bland annat gjort laparoskopi, alla möjliga provtagningar och testat alla typer av hormonbehandling - hittills med väldigt dåligt resultat.

Med vänliga hälsningar
Chess

[TrollKvinnan_66]
10/11/12, 8:43 PM
#53

Hon vill inte ha spiralen, hon vill inte ha nått främmande föremål inom sig och hon är så bestämd på detta så hon nästan började gråta och hellre har denna smärta, svimmar och mår dåligt!

Tanken är ju att inte ta spruta så många gånger, fick bara 2 utskriven och har endast hämtat ut 1 av dom…då mensen kommer vilken dag som helst!

Varför är det BIG NO NO med p-sprutan, vad är det som sker och skre det för alla - med tanke på att mig funkade den på den korta tid jag tog den, slapp mensen, smärtan och det tog länge innan den kom tillbaka och då var smärtan i alla fall borta!

[Aquelegia]
10/11/12, 9:22 PM
#54

Läste precis i bipackssedeln av norgesic att det kan hjälpa vid menstruationsbesvär?
Norgesic står under punkt 1. Vad norgesic är och vad det används för.

[TrollKvinnan_66]
10/11/12, 9:34 PM
#55

Hon kan ej äta dessa på grund av att hon äter allergimedicin bland annat…

Annons:
Chestnut
10/11/12, 9:40 PM
#56

#53 Enkelt förklarat luckrar progesteron upp bindväv. Och vad är bindväv? Jo, ben, brosk, senor, fascior osv, alltså det som håller ihop kroppen.

Man SKA inte överhuvudtaget skriva ut Depo-Provera till personer under 25 år (pga risken för benskörhet ffa) om inte väldigt starka skäl föreligger och vad jag kunnat finna (hänvisar här till kapitlet om hormoner i boken "Hypermobility, Fibromyalgia & Chronic Pain" av AJ Hakim, R Grahame, R Keer med flera samt diskussioner med biokemiskt utbildade och specialintresserad gynekolog) så är det ännu mera olämpligt om Ehler-Danlos Syndrom föreligger eftersom vår bindväv redan är skörare och progesteron i den massvisa dos det är i sprutan som cirkulerar i hela kroppen, nej, nej och åter nej. Det påverkar alltså kärlen, huden, lederna, benen osv. En hormonspiral påverkar visserligen bäckenområdet men har inte på långa vägar samma biverkningar. Särskilt inte om din dotter bara är 15!! För guds skull, hon växer ju fortfarande!

Har hon pratat med en psykolog/kurator eller dyligt som kanske kan hjälpa henne att komma över "rädslan" (i brist på bättre ord) för att ha främmande material i kroppen? Eller har hon besvär med avstötningsreaktioner som gör att hon inte vill? Har man gjort laparoskopi för att se exakt vad som är galet och orsakar mensbesvären? Om man tänker utanför hormoner finns exempelvis gnRH-analoger, visanne och dyligt men det är knappast något man ska mixtra med utan diagnos på mensbesvären… Och inte i första hand hos någon så ung.

Jag förstår verkligen att hon har det skitjobbigt men det låter som att ni åtminstone borde få en diagnos på blödningsbesvären innan ni börja mixtra med p-spruta och sådant. Då är ju tom Provera tabletter i lågdos bättre än sprutan.

Med vänliga hälsningar
Chess

[TrollKvinnan_66]
10/11/12, 10:08 PM
#57

Allt detta du nu "rabblar upp" är svårt att förklara men hon har aspergers syndrom/add med svår ångest, social fobi, selektiv mutism med mera så det är inte så enkelt, att ens ha fått henne till gyn har tagit år av förberedelse, så frön, bearbeta osv.

Hon vägrar i sten…hon skall ej ha spiral *punkt slut* hon har HAB och BUP då hon även är självmordbenägen i sina deprissions perioder…Har stängt ner totalt, går inte i skolan - klarar ej av det (miljön, kraven, folk) har hemundervisning, smart som bara den - hög IQ men fungerar inte som andra, har hon bestämt sig så har hon…

Hon har läst på om allt kring detta i papprena vi fick och det enda hon kan tänka sig är p-sprutan, annars får det vara, då har hon hellre ont i 2 veckor, tuppar av, mister så mycket blod så det blir inläggning snart…Hon går hos en jättebra gyn nu och jag skall ringa i morgon och hänvisa till detta ni skrivit nu…benskörheten skall kollas, det har det redan pratas om men hon behöver få stopp på mensen, smärtstillande och blödnings minskade medicin hjälper ju inte!

*suck* vad jag är irriterad ändå att sjukvården inte vet sånt här…kostnaden för att hämta ut sprutan hade jag behövt pengarna till annat i stället om hon ej skall ta den, den ligger ju här i skåpet på grund av att vi har långt till apoteket och jag själv är dåligare än dåligast just nu så hämtade jag ut den då vi var hos gyn…*blä*

[TrollKvinnan_66]
10/11/12, 10:10 PM
#58

Förresten, dottern har ej EDS diagnos men jag är under utredning för EDS och dom kommer även kolla upp dottern, då hon har liknande och en del samma symtom som jag!

[TrollKvinnan_66]
10/11/12, 10:13 PM
#59

jo, hon kan ej äta mini piller eller p-piller, hon har migrän med aura och hon är allergisk mot innehållet i flera av dom andra preparaten…

Chestnut
10/11/12, 10:17 PM
#60

Jag hoppas verkligen att det löser sig för er! Ni har det verkligen inte lätt så förstår att det är en jobbig sits men ännu starkare skäl till att få diagnos på mensbesvären innan man mixtrar med något!

(Trodde länge att jag gick hos en jääättebra gynekolog som var snäll och skrev ut Provera och bara höjde, höjde, höjde dosen för att få stopp på blödningarna… Var visst inte så jättebra kan jag konstatera nu ett år senare).

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
10/12/12, 12:29 AM
#61

#57 Jo din dotter har problem, men sprutan kommer göra saken värre på andra sätt och det kan faktiskt skada henne rejält.. Jag hade aldrig vågat ta den, står hellre ut med massiva blödningar och svimningar ärligt talat när mensen kommer än chansar på något sånt.

Det finns ju flera saker man kan prova när det gäller massiv mens, som tex Och hon måste få någon form av riktig undersökning och diagnostisering innan ett medel som p-spruta skrivs ut! Väldigt oansvarigt av gynekologen att inte kolla upp det.
Har hon kollats för myom och willebrands sjukdom? Har gynekolgen sagt något om tex termoballong kanske kan vara ett alternativ? Enkel operation där man tar bort en del av livmoderslemhinnan finns oxå som minskar mensen.

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
10/12/12, 12:41 AM
#62

P-sprutan är en hästdos av minipillertyp som sprutas in (det ska ju räcka för 3 månader) och mår man dåligt är det kört. (Har diskuterat detta mycket noga med läkare och barnmorska då jag själv var helt inne på sprutan själv). En spruta kan räcka för att förstöra kroppen för all framtid. Min barnmorska grät nästan när hon sa detta, då hon själv hade en specifik person i åtanke. Sprutan är förrädisk. Funkar för vissa, vet själv en nöjd EDSare, men riskerna är många gånger större att det går fel, och är man under 25 är det mycket dystrare siffror då det tillkommer hög risk för benskörhet. EDS och liknande tillkommer först efter detta jag räknat upp att kalkylera in.

Jag måste bara säga att jag har själv auramigrän och fick först blankt avslag på kombinerat, och minipiller fungerade inte alls. Spiral och stav vägrar jag med, och jag är allergisk mot kondomer, även de allergivänliga. Mitt läge var helt låst, och samlivet blev totalt förstört i X antal månader. Det kostade på rejält. Vill itne gå in på detaljer men jag mådde fruktansvärt och tog beslutet att sterilisera mig. På bedömningssamtalet med läkaren kom vi fram till att prova ett sista piller innan jag fattade mitt beslut. Ett kombinerat piller, trots auramigrän.

Jag ska inte på något vis rosa detta piller till skyarna, men för mig blev det räddningen. Det var en stor risk, man ska inte äta kombinerade piller med auramigrän, jag har dessutom ovanlig karaktär på min aura åt allvarligare hållet. Men jag beslutade mig för att lita på läkaren som erbjöd mig att prova Zoely.

Jag har inga biverkningar av dessa. Det är första pillret som inte påverkar mitt humör eller märks av. Jag har mens 1-2 dagar i månaden, mensvärken är kvar men hanterbar. Jag blöder knappt (har dock naturligt sparsam mens i grunden). Det bästa av allt? Min auramigrän försvann.

Ni får prata vidare om detta tror jag, väg för och nackdelar. Vill hon inte ha spiral etc så ska hon definitivt inte ha det. Men ha sprutan som allra sista nödlösningen är mitt råd.

Annons:
[TrollKvinnan_66]
10/12/12, 6:17 PM
#63

vi är i det läget att p-sprutan är sista läget liksom…hon är undersökt och kollad för endometrioser, myom osv. då jag har det, gynekologen är min gynekolog som vet min historik och vet om utredningen för EDS, som även försökte få dottern att ta hormonspiralen istället för sprutan men det går inte…och då har gyneklogen berättat om benskörheten, och det skall kollas upp och mätas…

Allt har gått rätt till liksom…alla vägar har kollats ändstationen är p-sprutan, jag hade den som ung (under 25 år) och den funkade bra för mig…men jag är ju självklart orolig, vill ju inte orsaka nått eller att dottern blir sämre *suck* vilket man aldrig vet i förtid…

Attans att jag hämtade ut den då vi var på sjukan och fick receptet…skulle vara duktig i fall jag själv är för dålig den dag mensen hennes kommer och ej hinner hämta ut den, här hemma behövs varje krona liksom…Har mejlat gynekologen också! Inväntar svar nästa vecka och skall själv dit och kolla min cysta!

Tack för allas input!

[Aquelegia]
10/12/12, 9:24 PM
#64

#63 Kan man inte lämna tillbaka medicin som är oöppnad?

[Tassy]
10/12/12, 9:34 PM
#65

#64 Nej.

[TrollKvinnan_66]
10/14/12, 12:16 PM
#66

Såg på EDS -forumet en som skrev om hormonfri p-piller - finns det?

Chestnut
10/14/12, 1:47 PM
#67

#66 Nej, då är det ju inget p-piller (?)

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
10/14/12, 10:19 PM
#68

Nej, det finns inga hormonfria p-piller. Det är bluff.

hus-musen
10/15/12, 10:36 AM
#69

#66 Många kallar minipiller som cerazette, exlutena, mini-pe mm för hormonfria p-piller.. Ren bluff alltså. Finns även piller som bara innehåller östrogen, men de är inte heller hormonfria.

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
[TrollKvinnan_66]
10/15/12, 3:20 PM
#70

Tackar…googlade och läste, har även mejlat med Eric Ronge - läkare och kunnig på EDS-hypermobilitet.se

Fick tips av honom på medel, som det stod om i Brad Tinkles bok, skall nu kolla med gyn så dom ej innehåller laktos/protein eller färgämnen som dotra ej tål…

Annars får hon fortsätta ha så här ont och må piss…för det finns som inget annat men nu har jag blivit för rädd att ge henne sprutan ifall även hon har EDS med tanke på att jag utreds just nu och hon har samma/lika besvär som jag…*suck*

Varför kan ej sjukvårde vara informerade om sånt här - då hade jag sparat pengarna jag nu la ut på att hämta ut denna jäkla spruta som jag ej törs ge henne nu…:P *bläää*

Chestnut
10/16/12, 12:16 PM
#71

#70 Nu blev jag lite nyfiken (har inte Tinkles bok hemma), vilka preparat fick ni rekommenderat? Kan vara spännande att höra om de har någon annan "tradition" i USA vs UK. Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

[TrollKvinnan_66]
10/16/12, 2:32 PM
#72

#71 messat dig privat

Upp till toppen
Annons: