Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 4106 ggr
RuiXue
2011-01-19 22:00

Känner mig som en säck potatis!

Är så himla trött hela tiden, ändå sover jag urkasst på nätterna. På dagarna går jag runt som en gapande fågelholk och sörplar kaffe på nästan varje rast på jobbet. Knäna knakar och knäpper som aldrig förr. Min 6 år gamla stukning i fotleden känns som om jag stukade mig igår och det är inte många stunder jag kan gå normalt, leden knakar och knäpper mest hela tiden! Handleder, armbågar och axlar värker stundtals, dock värker handlederna mest hela tiden. Ont i ryggen mest hela tiden också.

Har kommit fram till att mina fingrar är lite som gummi- det går att böja dem åt alla håll utan att jag känner någotFörvånad Verkar dessutom nästan kunna subluxera ena handleden.

Är så slut i kroppen efter en dag på jobbet att jag inte ens orkar gå in i duschen direkt när jag kommer hem utan måste sitta i uppåt en halvtimma och bara vila.

Känns som om jag bara har en bråkdel av min forna styrka kvarRynkar på näsan Lyft som jag innan kunnat klara utan att blinka är idag riktigt tunga.

Har väl inte det bästa yrket för en HMSare eller EDSare med att springa runt på ett lager och plocka och packa ordrar på fulltid, men vill verkligen inte behöva byta jobb! Trivs så himla bra på mitt jobb! Eller springa runt på lagret gör jag väl inte precis, utan när jag plockar kör jag en 800kg tung plocktruckFlört

Borde kanske, av medicinska skäl kräva att få gå truckkurs och kanske byta över till att köra truck på fulltid på jobbet och bara sätta pallar på plats på höglager så det inte blir lika mycket lyft. Har velat ha truckkort i många år nu, men har fortfarande inget. Men jag tror jag skulle klara att vara truckförare bättre än att lyfta så mycket som jag gör idag. På en rätt normal arbetsdag lyfter jag nog runt ett ton per dag.

Isch vilken lång post om allt och inget det blevFoten i munnen

Jennie


Annons:
[Tassy]
2011-01-19 23:33
#1

Det låter som en god idé att satsa på ett truckkort och förebygga/förhindra att du en dag tvingas byta jobb på grund av att du slitit sönder dig. Bättre att tänka efter före Glad

RuiXue
2011-01-19 23:41
#2

Precis det jag tänker med. Men chefen har hela tiden försökt med en massa ursäkter för att inte skicka mig på kurs trots att jag är den enda i mitt team som inte har truckkort och vi är få i teamet så att vara beroende av andra är ingen höjdare, speciellt inte efter att den ordinarie truckföraren har gått för dagen!

Jag har snackat med chefen om all min värk, och faktum är att jag har haft så mycket sjukfrånvaro att jag för ett tag sedan fick en skriftlig varning, det mesta av frånvaron har vart på grund av värk. Strax innan jul, när jag upptäckte att jag är åtminstone hypermobil så sa jag till chefen att det troligtvis är det som är grunden till all värk, plus att han fick en demostration av hur hypermobil jag är i speciellt handleder och fingrarTungan ute

I måndags var det en kartong som ramlade bakom en hylla, var tvungen att krypa emellan ett par hyllor för att få upp kartongen igen. Det höll på att bli en tillfällig död åt mitt högra knäSkrikandes

Jennie


[Tassy]
2011-01-20 00:22
#3

Ajajaj! Det lät inte alls bra Rynkar på näsan

RuiXue
2011-01-20 00:28
#4

Knät gjorde väldigt ont ett par sekunder och låste sig nästan när jag skulle krypa under en stabiliserande stång som håller ihop hyllorna så de inte ramlar ut i gångarna. Efter det så hade jag måttligt ont i knät resten av dagen! Och min vänstra fotled ska man inte ens nämna högt! Men nystukad känsla av en 6 år gammal skada är den enklaste beskrivningen.

Jag går inte till bussen på kvällen, jag haltar!

Jennie


RuiXue
2011-01-21 19:27
#5

Så har man överlevt denna arbetsvecka! Lyckades med bedriften att få en kartong katetrar som väger typ 4kg på mitt redan eländiga knä idag så ett stort blåmärke skulle inte förvåna mig.

Idag jämförde jag och en normalrörlig kollega rörligheten. Hon sa att hon fick ont bara av att se hur överrörlig jag är! Frågade om det inte gjorde ont att böja fingrarna bakåt så mycket, men det känns ju inte alls när jag gör det, inte värre än att bara greppa om någotObestämd Det är ju faktumet att jag KAN göra allt det där som gör ontFoten i munnen

Och imorgon ska denna potatissäck vara på Lunds Universitet kl. 9 på morgonenFörvånad Introduktionsdag till distanskursen jag ska läsa nu. Eftersom Köpenhamn är så nära Lund så åker jag över och är med, kan vara lite kul att träffa kurskamraterna också, de som kommerGlad

Jennie


RuiXue
2011-02-13 00:48
#6

Är totalt som en säck potatis fortfarande, och det blir inte bättre! Snarare blir det bara värre och värre!

Senast igår upptäckte jag ytterligare en överrörlighet av en ren händelse. Jag kan inte bara få fingertopparna att mötas på ryggen, jag kan ta tag i fingrarna helt! Plus att min vänstra axel knakar nåt så kopiöst så min vän i Boston undrade vad jag höll på med när vi pratade igårTungan ute Vad jag gjorde? Rörde lite på armen baraSkäms

Har knappt kommit ur sängen på hela dagen idag. Knäna värker, fotlederna värker, handlederna värker, axlarna värker, armbågarna värker, ryggen värker och magen känns som om jag gjort en miljon situps på en kort stund.

Mitt vänstra knä verkar ha gått hädan nu också, först genom känslan av en luftbubbla i leden i ett par dagar, så igår så började det knä eländet bli nästan lika ostabilt som mitt högra knäRynkar på näsan

Höll dessutom på att stuka ena foten på väg till bussen igår, och stukade nästan andra foten på väg från bussen.

Hela jag låter som om mina leder är fyllda med popcorn eller bubbelplast!

Jennie


Annons:
[Tassy]
2011-02-13 00:51
#7

#6 Sänder dig en bamsekram! Låter som om du har det riktigt pissigt just nu.

RuiXue
2011-02-13 01:31
#8

Tack.

Säkert inte ens hälften så illa som många här inne, men nog är det en personlig botten nivå alltid. Sitter just nu med handledsstöd på båda handlederna i förhoppning om att det ska hjälpa lite mot värken där i alla fall. Än så länge blir jag bara handikappad av dem dockTungan ute

Jennie


[Tassy]
2011-02-13 03:40
#9

#8 Nja, jag tycker nog at du verkar vara bland de som har det allra kämpigast för stunden. Jag själv t.ex. är inte i närheten av såpass risig som du beskriver ditt nuvarande tillstånd då jag inte har något skov just nu. Är mest magen som bråkar för mig.

Rita-S
2011-02-13 10:47
#10

Ursäkta att jag lägger mig i en gammal händelse här, men som facklig förtroendevald på mitt eget arbete skulle jag ALDRIG gått med på att en av mina medlemmar fick en skriven varning för sjukfrånvaro! Det är ingen giltig anledning att ge skriven varning!!!!! Därimot kunde jag begjärt full rehabiliterings-utredning, vilket din arbetsgivare har en ekstrem och hårt lagstiftat PLIKT att ge dig!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

RuiXue
2011-02-13 16:25
#11

Har vart borta en hel del, och sen jobbar jag i Danmark där reglerna kan vara annorlunda än i Sverige. Men får jag någon typ av diagnos så blir det nog en helt annan historia för då finns det något att behandla och anpassa arbetet efter.

Jennie


Rita-S
2011-02-13 16:44
#12

jag tvärrvägrer tro att rehab lagen är dåligare i Danmark mot Sverige. Vad jag har förstått på alla danskar vi har på vårat företag är skyldigheterna till en arbetsgivare väl så stora i danmark som i sverige. Och bara för att en arbetsgivare ger dig en skriven varning för något behöver inte det vara skälig anledning till varken varning eller uppsägning, en arbetsgivare är inte alltid laglydig.

Och det behöver inte vara med flit och illvilja, utan av okunnighet! Jag talar av erfarenhet, jag jobbar som vice-ordförande i klubben på en arbetsplats där arbetsgivaren är så stor att vi talar 50 olika länder, 268 olika kontorer i dessa 50 länder, när 130 000 anställda och det är inte i ledningsnivået, jag lovar, bara för att man är stor har man inte alltid koll på lagtexter eller avtal! Glad jag skulle nog kolla upp rehabiliteringslag i danmark om jag vore du! Men klart hjälper det mycket med en diagnos, då finns det omedelbart riktlinjer i stället för att "prova och fela" i sin rehab-plan.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

RuiXue
2011-02-13 18:34
#13

Jag får se vad som händer helt enkelt. Men chefen vet att jag aldrig blir hemma utan anledning. Jag har till och med jobbat med feber istället för att gå hem när jag började känna mig febrigTyst Det är nog en del påtryckningar ovanifrån eftersom jag har haft en sjukskrivningsperiod på över en månad förra året plus sen igen 3 veckor under hösten… Förra vintern var det på grund av konstig värk i magen, och under hösten för att jag gick in i väggen när min man lämnade mig.

Värken i magen tror jag nu kan hänga samman med alla ledproblem på något sätt.

Jennie


Annons:
[Tassy]
2011-02-13 18:38
#14

Visst brukar strulig mage och värk hänga ihop för oss. Men för guds skull, gör inget dumdristigt och tvinga dig inte till ett såpass slitigt jobb som du har när kroppen säger nej. Du riskerar tyvärr ett liv i rullstol om du fortsätter att mangla på Rynkar på näsan

Chestnut
2011-02-13 18:47
#15

Kan bara hålla med ovanstående, kroppen är viktigare än jobbet och det låter helt galet att få varning på grund av sjukfrånvaro (även om jag fått det med, dock skola…)! Krångelmage är som sagt starkt förknippat med hypermobilitet (vilket få läkare känner till).

Så ta hand om dig och ta itu med att bli utredd!

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
2011-02-13 19:15
#16

Hade inte direkt krångelmage, utan det var någon form av molande värk nere till höger. Svårt att säga om det var äggstock eller höft som värkte typ. Har haft det en gång tidigare i 2005 och inte heller då blev det någon klarhet i vad som låg bakom.

Nu ska jag i alla fall träffa min husläkare på Torsdag morgon, och han ska baskemej få se på hypermobilitet och knakande lederTungan ute Har till och med kommit fram till att jag faktiskt når till golvet med raka ben, inte alltid med hela handen, men väl hela fingrarna, och det är med fötterna ihop.

Jennie


[Tassy]
2011-02-13 19:22
#17

#16 Visst är det en form av krångelmage, den gör ju ont! Flört

RuiXue
2011-02-13 19:39
#18

Det är ju i och för sig santTungan ute Inte ens 100mg Tradolan kunde få bukt med det, ej heller 100mg till några timmar senareTyst Ja, Tradolan är rena sockerpillren för min delFoten i munnen

Jennie


[Tassy]
2011-02-13 20:08
#19

Var rädd om dig tokmaja!

RuiXue
2011-02-13 20:22
#20

Jag är nog envisare än en åsna i många fallFoten i munnen Tror det är därför jag inte har bokat läkartid förens nuTungan ute Tro mig, många har tjatat på mig ett tag nu att jag måste pallra mig iväg till läkaren. Men inte förens Justin började tjata också så tog jag tag i det Skrattande Det går inte att inte lyssna på någon som överlevt 3 stora hjärtoperationer, varav att den ena är den största typen av operation man kan tänka sigFörvånad

Jennie


Annons:
RuiXue
2011-02-16 19:14
#21

Så har man haft en riktigt eländig skitdag rent ut sagt :( konstant värk hela dagen på en nivå runt 3-4 och värktabletterna jag tog imorse, voltaren och panodil, gjorde inte någon som helst skillnad ens för en stund. Har kämpat mig igenom arbetsdagen, med ett ovanligt stort antal brainfarts för att vara mig. Orkade bara inte! Bara att skriva det här är nästan mer än jag klarar just nu. Tack och lov att jag ska till läkaren imorgon!

Jennie


Upp till toppen
Annons: