Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 6506 ggr
hyperflicka
1/23/11, 8:06 PM

Mer ont i ena sidan?

Jag väntar på att utredas om det är EDS eller HMS jag har. Vad jag förstått så är det någon diagnos man skall få om man lider av smärta utöver dom luxerande lederna. Forstod jag dig rätt Tassy?

I alla fall det jag undrar är om någon sida är sämre hos er? På mig är vänster sida värst. Mest instabila leder, subluxationer och värk i hela vänster sida i princip. Är detta vanligt att det är värst på en sida och varför i så fall?

Annons:
RuiXue
1/23/11, 8:54 PM
#1

Tror det är väldigt individuellt, precis som att alla med hypermobilitet har olika mycket problem. En del som är hypermobila har inga som helst problem av det, andra har jättemycket värk.

Personligen har jag ingen bättre eller sämre sida av kroppen utan har bara vissa leder som är värre än andra och det är rätt så uppdelat mellan höger och vänster. Mitt högra knä tex. värker nästan ständigt och är mer hypermobilt än mitt vänstra, däremot är vänster handled och fingrar mer hypermobila än på höger, det kan dock ha att göra med en gammal båtbensfraktur i höger.

Min vänstra fotled var riktigt illa stukad för 6 årsedan nu och det är ofta att jag har besvärlig värk i den leden med, dock är båda fotlederna hypermobila. En balletdansös skulle bli avis på mina arches kan man ju lugnt påstå, och skulle jag få på mig ett par tåskor skulle jag nog rörlighetsmässigt inte ha några som helst problem att komma upp på tå ordentligt.

Jag har ingen diagnos, men kommer jag väl på utredning så får jag säkert diagnosen HMS men EDS är nog inte omöjligt med tanke på att jag har otroligt riklig mens, en hel del blåmärken jag inte kan förklara (har 3 just nu men vet bara hur jag fått ett av dom!), har en del ärr och konstiga bristningar- hur normalt på en skala är det att ha bristningar i armvecket!Förvånad Och uppe på axlarna! Har även väldigt mjuka och lena händer trots att jag jobbar på ett lager och jobbar mycket med händerna och hanterar mycket papp. Man skulle utifrån mina händer dock kunna tro att jag sitter hemma med bommullshandskar på migTungan ute

Jennie


Chestnut
1/24/11, 6:58 AM
#2

Jag hade länge mest besvär på vänster sidan, främst knäet och armbågen. Nu har jag dock rätt stora besvär i de flesta leder så det var nog en tillfällighet att det började i vänster sidan.

Med vänliga hälsningar
Chess

hyperflicka
1/24/11, 10:15 AM
#3

Okej antar att mitt också bara är en tillfällighet. Jag har nog ont i höger sida också men värken är så stark i vänster att jag mest känner av den. Mitt högra knä subluxerar dock ofta så problemen finns ju där men som tur är värker det inte lika mycket på den sidan.

[Tassy]
1/24/11, 12:33 PM
#4

Jag har i perioder en sämre sida, dock växlar det vilken sida det handlar om. Men i regel så är höger sämre ifrån midjan och upp, medan vänster är värre nedanför midjan. Men som sagt; det växlar. En teori jag har är att ja, ena sidan är sämre, och ibland överbelastar man då den bättre sidan så den också sjunker ett snäpp och upplevs som värre.

Ang diagnos så ja, är man överrörlig och har ont så är det HMS det handlar om ifall smärtan nu är relaterad till överrörligheten. Har man dessutom en rad andra besvär så kan det handla om EDS.

RuiXue
1/25/11, 11:30 PM
#5

Vid närmare eftertanke så har nog min vänstra sida fler problem, även fast mitt högra knä ibland kan vara mer irriterande. Nu har även min vänstra armbåge börjat knaka och ha sigSkrikandes

Jennie


Upp till toppen
Annons: