Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 3053 ggr
Chestnut
2011-01-24 06:56

God morgon 24:e januari

God morgon! Skrattande

Vad händer idag?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
hyperflicka
2011-01-24 10:09
#1

Idag har jag hunnit ringa vårdcentralen som jag inte skall vara kvar på men behövde komma i kontakt med läkaren för att se om hon skickat remiss om utredning av mina leder.

Självklart hade hon inte skickat remissen men sa att hon skulle göra det. Dock sa hon att ja det här är ju så ovanligt så det är inte ens säkert att de tar emot dig för det är ju inte säkert du har någon diagnos.

Har ju hypermobila leder ( inte tillräckligt enligt hennes tycke) och en massa värk hela tiden. Tycker ju att en utredning för EDS/HMS vore det minsta jag kan få… Känns verkligen som hon vägrar se förbi att man ser rätt frisk ut och lyssna på hur dåligt jag mår i stället av all värk och den kroniska tröttheten.

hyperflicka
2011-01-24 10:21
#2

Och nu bara för den dumma läkaren sa så här är jag rädd att jag inte kommer få någon utredning.. Det lär ju hänga på hur remissen skrivs och enligt henne är jag ju i bra skick eller vad man ska säga.

Jag kanske borde ringa vårdcentralen på en gång och säga att jag byter VC nu så får vi hoppas den nya läkaren kan skicka en remiss och förklara hur dåligt jag mår av mina problem.

När har man egentligen rätt till utredning av lederna? Kan verkligen en allmänläkare bestämma att nej du är tillräckligt bra och skriva felaktigt i remissen så den inte blir godkänd..?????

Om man har mycket smärtor och kronisk trötthet pgr av detta är det inte skäl nog att få en utredning???? Eller är det meingen att jag skall gå och må såhär och tillslut hamna utanför systemet för det inte finns någon diagnos alls att ens visa upp för FK och arbetsplatsen.

[Tassy]
2011-01-24 13:06
#3

Jag fick bråka länge och väl för att få remiss, trots att jag hade intyg ifrån min gamla läkare som jag hade innan flytten som är kunnig inom området.

Man behöver inte vara en gummimänniska för att få diagnos, däremot handlar det mer troligt om HMS än EDS kanske.

Ge inte upp!

[Tassy]
2011-01-24 13:38
#4

god morgon förresten, jag mår jättedåligt, känner mig överkörd av tåget. Inte ens citodon hjälper nu.

hyperflicka
2011-01-24 17:07
#5

Tassy: Godmorgon!

Det är verkligen sjukt hur illa bemött man blir i vården..

Jag funderar också på om det är HMS men jag passar in på EDS hypermobilitetsypen plus lite blandat också. I alla om jag går på infon på EDS riksförbundssidan. Väldigt len hud som är känslig, får lätt fula breda ärr och bristningar. En mage som lätt ballar ur. Känsliga slemmhinnor. Kronisk värk , trötthet och överrörlighet. Svaga muskler, återkommande subluxationer. Min rygg växte snett när jag var liten men det verkar som den stannade i det läget.

Usch hoppas du känner dig bättre snart. Finns inte så mer att göra än vila när det känns sådär. *skickar en kram*

Chestnut
2011-01-24 17:21
#6

Skolan idag var hemsk! Kämpade mig igenom fram till sista lektionen, då tog det verkligen tvärstopp… Sitta gjorde så olidligt, förbannat ont! En "snäll förstå-sig-påare" upplyste mig om min höga frånvaro när jag bad denne säga till läraren att jag gått hem pga smärtor "du borde verkligen försöka härda ut även om det är lite jobbigt, har du tagit alvedon?" Blev helt paff, menade människan allvar?

Kommer sen hem för att hitta ett meningslöst intyg i brevlådan, hjälper inte mig ett dyft Rynkar på näsan

Just det ja, sjukgymnasten vill inte se mig igen förrän ord i stil med "äggledarinflammation", "gips" och "kateter" inte längre användes i presens i samma mening som jag…

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
hyperflicka
2011-01-24 18:34
#7

Chestnut, skickar en kram till dig med!

Sånna där förståsigpåare är verkligen inget man behöver när man mår så dåligt Skrikandes vi människor vet ju trots allt oftast våra egna gränser och när man behöver vila.

Mina chefer älskar att fråga om man tagit en alvedon. En gång när jag hade influensa så gick jag till jobbet lite för tidigt. Mina kollegor såg på en gång att jag var allt annat än frisk så dom tyckte jag skulle gå hem på momangen. Jag härdade ut till lunch men kunde då inte få i mig någon mat och insåg att jag skulle nog tillbringa några fler dagar i sängen och sa detta till chefen och ja då hade han mage att fråga mig har du tagit en alvedon? Jag bara eeeeeh alltså jag mår så dåligt att jag inte kan äta menar du att jag skall må bättre med en alvedon då eller? Då suckade han och sa aja men gå hem då om du måste.

mongu
2011-01-24 18:59
#8

# 6 Kan förstå att sjukgymnasten inte vill ha dit dig om du har en pågående äggledarinflammation. Är det vad du har så ska du vila och helst va sängliggande.

Det är en allvarlig sjukdom och man måste va riktigt rädd om sig för att inte få komplikationer vid ev. framtida graviditeter

Är du verkligen i skick för att gå till skolan när du mår som du gör?

Du måste va rädd om dig!

Kram och krya på dig!

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

RuiXue
2011-01-24 20:46
#9

Så har man klarat av ytterligare en Måndag! Och första veckobrevet har kommit upp på kurshemsidan så nu börjar mina studier på allvarGlad Värkmässigt ett helt okej dag dessutom och för en gångsskull vaknade jag och kände mig mer utvilad än på länge. Kanske är jag bara så superpeppad av studierna och glad för alla vänner jag har på nätetSkrattande

Jennie


[Tassy]
2011-01-24 23:04
#10

#8 Sannerligen har du rätt Mongu. Det är sängläge som bör råda så vår stackars Ches blir kry igen Glad

mongu
2011-01-25 00:02
#11

# 10 Jag trodde faktiskt att det var stränga order om sängläge vid äggledarinflammation, det var det förut i alla fall.

Chesnut var riktigt rädd om dig och stanna i sängen är du rar.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Tassy]
2011-01-25 00:21
#12

Tyvärr slarvas det väldigt mycket med detta, om det fortfarande är vad som gäller vill säga. Jag har själv haft äggledarinflammation 3 gånger, ingen gång blev jag beordrad sängläge av läkare. Dock har min mamma jobbat på gyn så det var bara att lyda Flört

Men hur som helst så BÖR man inte vara uppe med detta, oavsett om läkaren sagt till eller ej. I synnerhet inte när man har så ont att man knappt kan sitta… Rynkar på näsan Kroppen är den bästa av allt att lyssna på ju.

Chestnut
2011-01-25 11:18
#13

All info jag fått av läkarna är att det kan bli bra med antibiotika, att jag troligen gått med det ett tag och att inflammationen sitter på båda äggledarna.

Enligt intyget som kom igår (visserligen från barnkirurgen som inte hade speciellt bra koll på salpingit alls vilekt hon även sa) så ska jag vara tillräckligt frisk för att börja gå i skolan from igår. Senast.

Imorse sparkade dock kroppen bakut såpass att nu blir det hemma och vila, skolböckerna får ligga kvar på hyllan idag fast att jag har massor att göra..

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Tassy]
2011-01-25 12:12
#14

Lite på oss i detta läge, vi är två som har både koll och erfarenhet. Glad

mongu
2011-01-25 12:44
#15

Bra att du vilar idag. Du är så nedsatt redan så din kropp behöver all möjlighet till vila.

Jag har också haft äggledarinflammation och vet att det gör ont. Var då tillsagd att det var sängläge. Fast det var ju några år sen förståsObestämd

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Upp till toppen
Annons: