Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 7057 ggr
Chestnut
1/20/11, 5:15 PM

Problem med urinvägarna

Har ni några problem med urinvägarna? Någon som varit med om "slapp blåsa" (den kan fyllas alldeles för mycket)?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
[Tassy]
1/20/11, 7:25 PM
#1

Mnja, jag var en imponerande partyblåsa iallafall, kan hålla mig i ett dygn om det krävs.

RuiXue
1/20/11, 8:27 PM
#2

Jag har också en smått imponerande förmåga att hålla mig, utan att ens tänka på det. Om normalt folk går på toaletten 6 gånger på en dag typ, så går jag kanske 2 eller 3, sällan mer än så. Kan klara en 10 timmars flygning med bara ett toabesök under flygningenTungan ute

Jennie


Chestnut
1/20/11, 8:42 PM
#3

Jo jag har alltid varit sån som också gått väldigt sällan på toaletten och kunnat hålla mig länge. Fick lite skäll av nefrologen i somras om detta och nu är det rätt illa eftersom jag inte känner av när det är dags att gå…Rynkar på näsan

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
1/20/11, 8:49 PM
#4

Skulle jag träffa en läkare som frågar hur ofta jag går på toa så skulle jag nog få en del skäll ocksåFoten i munnen Idag har jag hittills gått 3 gånger på 12 timmar! Först imorse, sen strax innan lunch, och för en stund sedan när jag kom hem från jobbet.

Vissa dagar går jag oftare, men det är inte alltid pga att jag egentligen behöver, utan mer för att bara få sitta ner en stund när jag inte har rastOskyldig

Jennie


mongu
1/20/11, 9:17 PM
#5

Det är viktigt att man går på toa när man verkligen behöver. För mycket och för lite är inte bra.

Tänkte faktiskt fråga dig Amanda om du brukade gå sällan då din blåsa reagerar som den gör nu.

Så tänk på det ni andra att nonchalera aldrig när blåsan säger ifrån. Även om ni kan hålla er.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

RuiXue
1/20/11, 9:23 PM
#6

Jag går när jag behöver, försöker att inte hålla mig. Men det är bara sällan jag behöver gåObestämd I högstadiet var det dock en annan historia… Nerpissade äckliga toaletter som jag bara gick på när jag verkligen inte hade något valSkrikandes

Jennie


Annons:
[Tassy]
1/20/11, 10:13 PM
#7

Jag har också fått skäll av läkare, dels pga att jag håller mig ibland, men främst pga att jag är helt värdelös på att få i mig vätska. Det har varit såpass illa att jag har legat i svåra njursmärtor, törstfeber och hela baletten.

Nu är det vätska på rutin som gäller och kissa på rutin också. Jag känner inte att jag är nödig innan det blir tvärkris.

mongu
1/21/11, 9:20 AM
#8

Va bra Tassy att du har det som rutin nu att både dricka och kissa. Det är jätteviktigt för man kan skada sina njurar i värsta fall om man inte uppmärksammar kroppens signaler

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Chestnut
1/22/11, 6:15 PM
#9

En liten uppföljande fråga, någon som haft en KAD som nästintill kryper ner i urinröret trots en fylld kuff? Obestämd

 Flyttar upp den titt som tätt men likt förbannat är den ständigt och trycker på så att den precis inte ramlar ut.. Verkar nästan som att bindväven inte orkar att hålla emot. Rynkar på näsan

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
1/22/11, 6:49 PM
#10

Kan det möjligtvis vara för lite vätska i kuffen?Obestämd

Fel storlek på katetern? Fel storlek på kuffen?

Oftast så är det mindre ballong på mindre katetrar… Har aldrig haft någon själv, men jobbar med katetrar en hel del så har sett en och annan anvisningTungan ute Jag kan säga vilken storlek det är bara genom att veta färgen på ringen där man fyller ballongenFoten i munnen

Jennie


Chestnut
1/22/11, 6:53 PM
#11

#10 9 ml i kuffen och Ch 10… Silikonkateter.

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
1/22/11, 7:10 PM
#12

Hmmm, har de testat med en större kateter med större kapacitet i kuffen? Eller var Ch 10 det största som gick? Bara lite tankar som flyger igenom huvudet just nu. Det "vanligaste" är Ch 12 och uppåt, ofta Ch 14 eller 16.

Jennie


Chestnut
1/22/11, 7:15 PM
#13

#12 De försökte med både 12 och 14 men misslyckades.. Tvivlar dock på att det har med kateterstorleken att göra utan snarare att sköterskorna inte var så vana vid att sätta katetrar.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
RuiXue
1/22/11, 7:20 PM
#14

#13 Hade nog vart bättre om ett proffs på katetrar hade satt den ja. Vanliga sköterskor gör det inte så fasligt ofta tror jag. Hade jag vart du så hade jag nog hört av mig till sjukhuset och berättat om problemen i alla fall. Det är ju egentligen meningen att katetern ska sitta där utan att du ska behöva flytta runt på den. Men jag kan förstå om den är allt annat än behagligFoten i munnen

Jennie


Chestnut
1/22/11, 7:36 PM
#15

#14 Slutade med att en kirurg fick sätta kateter, så många gånger misslyckades dem Flört

Tror nog att jag ska slå en signal till sjukhuset för har rejäla smärtor och läcker, den sitter inte vettigt!

Med vänliga hälsningar
Chess

mongu
1/22/11, 7:42 PM
#16

# 14 Jag är övertygad om att de som satte katetern kunde sitt jobb, annars så ger man sig inte på en sån sak.  Även vanliga sköterskor gör det regelbundet.

Det jag funderar på är om den är fastsatt ordentligt så själva slangen inte blir för tung och därför gör att den dras neråt. Testa att sätta den så det inte sträcks.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Chestnut
1/22/11, 8:47 PM
#17

#16 Sätta fast den hur? Hänger inte med alls Skäms

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
1/22/11, 8:52 PM
#18

#17 med någon form av tejp eller kateterhållar grej på benet eller något sånt så att inte kateterns tyngd inte hänger i ballongen.

Jennie


mongu
1/22/11, 9:54 PM
#19

# 17 Vet inte om du har nån urinpåse på din kateter eller om du har en klämma så du ska öppna för att tömma blåsan med jämna mellanrum.

Har du en urinpåse kopplad till katetern så tynger den ner en del och då brukar man har t.ex. en slags tygpåse som man har runt låret så påsen inte drar ut katetern för mycket. Eller så kan man fästa med säkerhetsnålar i överkanten på påsen och på så sätt fästa den i trosorna.

Har du ingen urinpåse blir i och för sig inte tyngden lika men det kan ändå dra en del. Testa om det går att försiktigt sätta själva kateterslangen med en tejp i trosorna eller nåt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Upp till toppen
Annons: