Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 5993 ggr
RuiXue
2/6/11, 12:37 AM

Hypermobilitet och mens.

Har nyligen kommit fram till att jag är hypermobil och skall inom en snar framtid ta tag i det och komma på utredning för att se om jag är HMSare eller EDSare.

Två månader i rad nu så har jag vart helt krackelerad av värk ungefär en vecka innan mensen kommer. Hela denna vecka har jag vart som påkörd av tåget och idag kom mensen!

Igår lade jag även märke till att jag verkade vara mer hypermobil än vanligt. Behövde knappt hjälpa till med andra handen för att lillfingret på båda händer skulle komma i 90 graders vinkel eller mer.

På jobbet igår så var mina handleder och fingrar ungefär lika hypermobila som Harry Potters arm efter att benen blivit borttrollade i den. Tappade saker, saker som brukar vara lätta kändes jättetunga och jag bara kände hur jag fick använda musklerna mer än vanligt i hela kroppen faktiskt.

Ryggen har gjort lagom ont ett tag nu, känner hur jag använder magmusklerna för att hålla mig upprät, magen känns som om jag gjort för många situps!

Någon annan som lagt märke till om hypermobilitetsproblematiken blir värre i samband med mens, eller är det bara jag som tycker det verkar värre mitt i all mensmissär?

Jennie


Annons:
[Tassy]
2/6/11, 1:32 AM
#1

Jopp, jag blir alltid sämre strax innan mens. Det lär vara hormonrelaterat, men exakt vilket hormon tvistar de lärde om. Därav denna eviga "att vara eller icke vara" mev p-piller vs. minipiller.

Personligen märker jag en viss smärtförändring efter att ha bytt p-piller till cerazette, men kan inte svara på om det är ris eller ros än. Känner mig sladdrigare men har inte heller lika mycket kramp-värk i musklerna.

RuiXue
2/6/11, 1:48 AM
#2

P-piller kan jag inte ta på grund av blodpropps risk efter både hjärtinfarkter och venproppar i släkten på både mammas och pappas sida.

Jag tog Mini-Pe under nästan 3 år, men då visste jag inte att jag var hypermobil annat än knät och handleder. Minns inte hur jag kände mig i leder och muskler innan mens när jag gick på de pillrenaObestämd Började med dem mest för att se om det kunde hjälpa mot min migrän vilket det gjorde.

Ska nog be min läkare om att få prova Cerazette då min mens verkligen minst sagt är en syndaflod! På min kraftigaste mensdag blöder jag runt 60-100ml lättSkrikandes Kan det hjälpa mot värken i kroppen dessutom så vore det underbart.

Jennie


[Tassy]
2/6/11, 2:09 AM
#3

min migrän har också nästan försvunnit med minipiller Glad

före cerazette blödde jag 15ml en riktig helvetesdag, nu använder jag de minsta trosskydden som finns när min mens når sin topp Tungan ute har pensionerat menskoppen för tillfället.

RuiXue
2/6/11, 2:11 AM
#4

Jag blödde nog mer än så på en dag under min första mens någonsinFlört Eller i alla fall väldigt tidigt. Redan efter ett eller ett par år av mens så kunde jag blöda igenom en superplus tampong och nattbinda! För ett par månader sedan så blödde jag igenom menskopp OCH nattbinda en nattSkrikandes

Jennie


[Tassy]
2/6/11, 2:22 AM
#5

Har du funderat över endo? om inte så är det kanske dags att slänga ett öga på saken? Tungan ute

RuiXue
2/6/11, 1:05 PM
#6

Å jo, endo har funnits i tankarna vid minst ett par tillfällen de senaste 6 åren. Har haft ett par skov av okänd bakgrund i magen. Först hösten 2005 då jag till och med hamnade på sjukhus vid ett par tillfällen, och nu senast förra vintern. Har vart hos gyn en himla massa gånger och de har aldrig funnit något. Men eftersom jag inte har någon ständig mensvärk nu så fokuserar jag mest på att få lederna i styr för tillfälletGlad

Tycker samtidigt att det kan vara skönt att veta om jag har EDS eller HMS innan de eventuellt gör en operation för att se om jag har endoFoten i munnen

Någon mer än jag som minns det mesta eller rent av allt från minutrarna innan en sövning?Tungan ute

Jennie


Annons:
hus-musen
2/6/11, 4:28 PM
#7

Hmm 2-3 dagar före mens mår jag toppen! Ingen feber, inte ont någonstans, frisk som en nötkärna. Har inte tänkt på saken tidigare, men det verkar ju mysko.

Qui dormit, non peccat

 


Ladydragon
2/8/11, 5:17 PM
#8

börjar med o säga att jag inte har någon diagnos än

och nummer 2 jag har fött barn

varenda gång jag får mens så känns det som om mitt bäcken lossnar allting känns löst o väldigt sladdrigt likadant är det med höfter och knän lägg därtill mycket svår smärta i rygg mage och bäcken 
dom 2-3 första dagarna av mensen så får jag använda kryckor för att överhuvudtaget ta mig fram

jag har inte blivit utredd och vet inte varför det blir såhär men det blir värre för varje år och det är riktigt urjobbigt

just det en sak till jag har troligtvis Endo oxå och problem med cystor

RuiXue
2/8/11, 8:19 PM
#9

Jag får känslan av att länden sitter löst eller är fylld med massa lösa smådelar. Brukar dock klara att ta mig fram även fast jag ser ut som en tant iblandTungan ute

Jennie


Upp till toppen
Annons: