Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 3408 ggr
hyperflicka
2011-01-28 18:17

Äntligen en bra läkare.

Jag tror inte ni kan förstå hur extremt lättad och glad jag blev av mitt läkarbesök idag. Min förra läkare var ju en häxa med noll empati. Min nya läkare var enormt förstående och lyssnade verkligen på mig. Såg mig i ögonen och tog till sig av det jag sa. Hon tog inte illa upp av att jag var påläst om mina problem utan tyckte det var bra för då är det lättare förr oss båda att ha en dialog om det.

Verkar som att det blir fortsatt halvtidssjukskrivning för mig. Det lät som hon förstod att jag fixar helt enkelt inte heltid.

Sen får vi ju tyvärr kämpa med försäkringskassan förmodligen men skönt i alla fall att ha en läkare som VILL hjälpa mig.

Hon ringde även senare efter besöket och frågade om det var okej om hon begärde ut journaler från ortopeden som opererade för att helt enkelt kunna sätta sig in i min siutation och veta hur dom opererat osv. Hon frågade även om det var okej om hon ringde min sjukgymnast för att få ännu mer info om mina problem. Har ju även adhd diagnos och går hos en underbar arbetsterapeut som jag sa att hon också fick kontakta om hon ville. Känns verkligen superskönt att hon tar sig tid och pratar med dom andra som också finns där för att hjälpa mig så hon får en helhetsbild och att dom blir lite som ett team. Hon sa att det är ju viktigt just det här att det finns ett samarbete och hon får en helhetsbild. Som tex adhd påverkar ju också att jag blir trött och har svårt med en del saker som tex att koncentrera mig på att träna upp knät osv. Har väldigt lätt för att glömma träna själv så jag behöver träffa min sjukgymnst ofta. Och ja till skillnad från häxan så såg den nya läkaren mig som en indvid och verkar ha det där tänket att alla indvider är ju så olika och behöver olika hjälp och stöd beroende på personlighet och diagnoser/sjukdomar.

Känns som denna helg kommer bli bra. Känner mig mycket gladare nu Glad

Annons:
[Tassy]
2011-01-28 21:37
#1

Stort grattis till dig! Glad

hyperflicka
2011-01-29 12:53
#2

Tack Glad

mongu
2011-01-29 22:33
#3

Härligt att det blev så bra för det är viktigt med helheten.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Chestnut
2011-01-29 23:47
#4

Härligt!

Håll hårt i den här läkaren nu, låter som ett riktigt guldkorn Skrattande

Med vänliga hälsningar
Chess

hyperflicka
2011-02-13 15:55
#5

# 3, 4 Ja superhärligt. Jag skall absolut hålla hårt i henne.

Det enda jag är lite bekymrad över är att hon i nuläget verkar tro att sjukgymnstiken kommer göra mig så pass bra att jag klarar heltid igen, som tur är så verkar hon dock förstå att jag behöver mycket sjukgympa och jag får gå halvtid en månad till och sen skall vi se hur jag mår då, jag vet dock att jag inte kommer orka heltid om en månad och jag hoppas hon förstår det då också. Grejen är det att visst blir musklerna starkare av sjukgympan men jag har fortfarande väldigt ont och har svårt att tro att all den här smärtan skulle försvinna helt plötsligt. Självklart hålls den lite mer i schack med hjälp av träning men kan den verkligen försvinna helt?

Jag kommer ju alltid vara hypermobil och så som jag känner mig i kroppen så känns det inte som att jag fixar heltid så länge jag har värk och smärtor.

Har ni något råd och tips i det här? Jag har så svårt att tänka mig att någon med hypermobilitet skulle kunna bli så pass bra av träning att man kan leva som vanligt bara man tränar. Min värk har inte gjort några tendenser alls att försvinna även att jag tränar.

Upp till toppen
Annons: