Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 3385 ggr
hus-musen
2/10/11, 9:52 PM

subluxation?

Blir så less, mit högra knä har för första gången subluxuerat! Tror jag iaf, för det kändes som att den hoppade ur fästet och hela benet vek sig.

Nu hur undviker jag det? det händer varje gång jag spänner knäet eller belastar det hårt och det gör ont! helt knasigt.

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
[Tassy]
2/10/11, 10:01 PM
#1

Aj! Omedelbart till läkare för att reda ut sjukgymnastik och eventuellt ortos. Är det knäleden eller knäskålen?

Nöj dig inte med bortförklaringar.

hus-musen
2/10/11, 11:41 PM
#2

Ah får ringa imorgon! Tror det är knäskålen, det gör iaf ont på knäskålssidan.

Qui dormit, non peccat

 


[Tassy]
2/10/11, 11:51 PM
#3

Svullet? missfärgat? Varmt/rodnat?

hus-musen
2/10/11, 11:56 PM
#4

inte så farligt svullet, men det blir inte mina axel heller när den hoppar ur. kan trycka den ur led utan problem. varmt däremot, så nått fel är det

Qui dormit, non peccat

 


Chestnut
2/11/11, 12:22 AM
#5

På din beskrivning tycker jag snarare att det låter som en ledbandsskada (partiell?). Svårt att säga men det var min spontana tanke.

Känns det "vingligt" när du belastar som om hela knäet vill vika sig åt något håll? Vad gjorde du när det hände?

Här finns en artikel om knäskål ur led.

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
2/11/11, 12:37 AM
#6

Hmm, jag vet faktiskt inte nu.. ledbandsskador, hur yttrar dem sig?

Det som hände var att jag ställde mig upp, mina leder blir så stela när jag sitter ner. skulle räta på benen och knäet tvärvek sig.

Det gör fortfarande ont, riktigt hugger i knäet när jag försöker räta ut det. Men mest på vänstra sidan av knäet så att säga.

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
Chestnut
2/11/11, 12:40 AM
#7

Beroende på vilket ledband som är skadat yttrar dem sig lite olika. Har du stort spelrum för knäskålarna (dvs tenderar de att röra sig lite hursom och "dra snett" när du böjer/sträcker i knäet)?

En läkarkoll tycker jag är absolut nödvändigt!

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
2/11/11, 1:04 AM
#8

Tar tillbaka det med lite svullet, tittade i spegeln nyss och insåg att knäet är handbollsstort eller nått jämfört med mitt vänstra knä. Konstigt att det inte gör ont utom när jag sträcker ut benet.

Qui dormit, non peccat

 


hus-musen
2/11/11, 1:05 AM
#9

#7 Lite snett drar det men bara mot vänster sida, däremot så gnisslar och knakar det när jag trycker på knäskålen. lyckades få till ett högt knak nyss och nu verkar knäet vara på gott humör igen! sitter som det ska och gör inte ont. mycket konstigt, jag fattar ingenting. En låsning eller något som suttit i fast jag rört mig? knäet började krångla i eftermiddags.

Qui dormit, non peccat

 


Chestnut
2/12/11, 11:11 AM
#10

#9 Har du varit hos läkare än?

Kan ju vara att knäskålen hamnat "på sniskan", var så för mig efter en ordentlig luxation. Kändes liksom "låst". Men är nog bra att du uppsöker läkare om du inte redan har gjort det för det kan ju vara andra skador som sagt.

Med vänliga hälsningar
Chess

hus-musen
2/12/11, 7:11 PM
#11

#10 nej det blev ju världens snöstorm och allt kommunalt blev inställt, så jag kunde inte åka. Ska dit och prata med henne på måndag, för alla leder är knasiga just nu.

Qui dormit, non peccat

 


Upp till toppen
Annons: