Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 3447 ggr
RuiXue
2/18/11, 12:14 AM

Så har man fått lite klarhet...

Var hos läkaren imorse för min värk och överrörlighet. Hade nog tyvärr kunnat få ut mer av att snacka med väggenObestämd Det enda som hände var att han bekräftade att jag är hypermobil, och så fick jag remiss till sjukgymnast. Jag nämnde att jag vill utredas för EDS då jag har en del som kan tyda på det, men där vändes dövörat till och det blev ett väldans snack om sjukgymnastik och träna upp muskler runt lederna. Liksom hej hallå, jag är i farten 8 timmar om dagen och fysiskt otroligt stark- kan kanske rent av vara det som gör att lederna håller sig på plats. Det sista jag behöver är mer aktivitet och slitage på mina redan ömma leder!Skrikandes

Men från idag så kan jag nog ha lov att säga att jag har HMS, men EDS är inte uteslutetTungan ute

Jennie


Annons:
[Tassy]
2/18/11, 1:46 PM
#1

Men då! Åh så typiskt att du skulle få en tjurskalle!

Du får knata vidare till nästa läkare Rynkar på näsan

RuiXue
2/18/11, 4:31 PM
#2

Justin blev minst sagt upprörd också när jag berättade hur läkarbesöket gick. Han sa att han önskade att han var med mig så han skulle kunna skälla på läkaren åt mig haha I USA används sällan sjukgymnastik utan en grundlig undersökning innan. Det finns risk att det gör mer skada än nytta :(

Jennie


[Tassy]
2/18/11, 4:53 PM
#3

#2 Precis!

Jag fickgenomgå 2 undersökningar innan jag fick min sjukgympa, och är under ständig övervakning när jag tränar.

RuiXue
2/18/11, 6:46 PM
#4

Jag blev bara remitterad till sjukgymnast, utan att ens visa upp mitt fulla register av hypermobilitet. Jag har ALDRIG haft någon positiv erfarenhet av sjukgymnastik när jag fått det tidigare för ryggen. Mina leder stannar på plats, de för bara ett himla oväsen och värker konstant. Jag tror helt allvarligt inte att jag kan träna upp mina muskler mer än de redan är för att jag jobbar fysiskt 37 timmar i veckan och lyfter säkert runt ett ton om dagen, böjer mig ner, reser mig upp och massa sånt. Jag kan, en bra dag, lyfta runt 100kg på en gång!

När lederna värker som mest eller jag är som mest hypermobil så tappar jag allt i stort settTungan ute

Och när Justin blir otroligt upprörd och önskar att han hade kunnat gå med mig till läkaren, då är det illa! Han om någon vet vad det innebär med att vara hypermobil och dessutom ha frekvent läkarkontakt så är det han! Han kan vrida sin arm 3 varvOskyldig En del av Marfan i hans fall.

Jennie


Chestnut
2/25/11, 3:33 PM
#5

Typiskt med en tjurig läkare!

Dock hoppas jag att du får komma till en vettig sjukgymnast med erfarenhet av hypermobilitet för i så fall kan denna hjälpa dig att trycka på läkaren om grundligare utredning…

Ett knep jag har börjat ta till om läkaren är lite luddig med exakt diagnos är att be om ett intyg. För där måste de ju skriva med diagnos (kan man tycka i alla fall, var en kirurg som senast skrev ett mystiskt intyg där det stod att jag haft ont men ingenting om VARFÖR, suck) Tungan ute

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
2/25/11, 9:55 PM
#6

Min läkare är inte direkt någon tjurskalle men han tar sig inte tid till patienterna och det är som att snacka med en väggTungan ute

Jennie


Annons:
Upp till toppen
Annons: