Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 6559 ggr
Mona22
2011-03-01 15:41

Vad ska jag göra?

Jag är helt rådlös. jag har alltid ont(inte ensam härinne om det såklart) och inget hjälper. Jag har HMS och har diskbrock som inte vill läka. Ca 2-3 nätter per vecka ligger/sitter jag helt vaken och kan inte sova pga värken. andra kvällar har jag så ont så jag svimmar av värken och därmed får sova.

jag tar alvedon med 3 tradolan på kvällen men det hjälper inte alls. Har även sömntabletter som man blir lite trött av men har jag inte somnat inom 30 min så är effekten borta.
Om jag gör något eller håller igång en dag blir jag oftast liggandes 2 dagar efter. 
Vilar och sover på dagarna när jag kan.oftast av ren utmattning.

Har flera olika värktabletter hemma men ingen funkar. 
Känns som man har massa knivar i ryggen och jag har anpassat mig efter det. jag rör mig på ett speciellt sätt och böjer mig inte,annat än på speciellt sett för att det inte ska hugga till jämt.

Finns det något som kan hjälpa mig? jag är helt slut då man alltid har ont.

Har också kronisk ryggmuskelinflammation så jag kan inte träna ryggen eller musklerna utan att det känns som någon slår mig.

Jag får inte bli sjukskriven för jag är inte sjuk enligt dem. Fk anser att mitt diskbrock ska ha läkt vid detta laget, det ska ta max 6 veckor. snart 4 år är jag uppe i nu.

vad ska jag göra? Hade gett vad som helst för att få ha ett normalt liv eller åtminstånde inte ha ständig värk. Det sliter verkligen på en.
Vet att det är fler än jag som har det såhär,därför frågar jag om råd, om något vet något sätt.

Annons:
[Tassy]
2011-03-01 15:50
#1

6 veckor för att läka ut ett diskbråck?! Är dom inte klok på en fläck! Får du dem inte att tänka om så gå ut i media, det är tyvärr vad man får göra många gånger.

Min moster har troligen HMS/EDS och hon har flera diskbråck som gör henne till förtidspensionär. Hon har gått med detta i många år nu.

Just diskbråcket vet jag tyvärr inte hur man ska sköta då jag saknar egen erfarenhet, men det är väldigt vanligt just bland hypermobila sjukdomar så jag hoppas att någon annan med erfarenhet hittar hit och kan svara dig.

Chestnut
2011-03-01 20:22
#2

När det gäller diskbråcket - hur resonerar läkarna? Är det allmänläkare på VC som sköter det eller ortoped? Sjukgymnastik? Har man utrett operationsmöjligheter och kartlagt med MRT/CT? På vilken nivå sitter det?

Hjälper inte tradolan ska du ha starkare, punkt slut. Det är det allra viktigaste för smärta föder smärta. Vad för någon läkare sköter din smärtlindring? Har du testat Citodon, Treo comp eller liknande? Testat OxyNorm/OxyContin?

Vad gör man åt inflammationen i ryggmusklerna?

För en frisk människa KAN ett diskbråck läka på 4-8 veckor men det är inte i många fall det sker utan det tar längre tid. Har man dessutom HMS eller liknande tar det längre tid om det läker alls utan hjälp..

Med vänliga hälsningar
Chess

mongu
2011-03-01 23:27
#3

Ett diskbråck kan läka ut om man har tur. Det sägs att om man kollade allas ryggar skulle man hitta betydligt flera som har haft diskbråck utan att ens veta om det.

Men att det ska läka ut på sex veckor låter lite konstigt.

Du behöver få hjälp med din smärtproblematik för om du kommer rätt där så kan du kanske bli så avslappnad i ryggen att en del av inflammationerna du har i ryggmuskulaturen ge med sig.

För har man ont så går man dessutom i ett spänningstillstånd som gör det onda ännu mera ont.

Sök läkare igen tycker jag.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mona22
2011-03-02 11:32
#4

#2 är i kontakt med sjukgymnaster men jag orkar inte göra deras övningar då man har så ont jämt. Jag tjatade i 1,5 år för att få mrt röntgen.ortopeden anser att han inte kan göra något åt det, läkaren har skickar remisser men de vill inte ens träffa mig för det är inte värt. Det sitter i svanken så oavsett vad man gör känner man av det. 
Har testat Citodon och treo men det funkar likabra som ingenting. 
Har ej testat oxynorm eller oxycontin.

för att kunna bli av med inflammationen i ryggmusklerna måste jag träna upp dem men det är ju omöjligt.
Jo visst kan det säkert läka så fort men inte om man har fler sjukdommar.

#3 Ja ungefär var 10e person har haft ett diskbrock i sitt liv men bara en bråkdel känner av det.

Jo det är ju just det, måste ha någon sorts smärtlindring så man kan träna något. det blir ju en ond cirkel när inget hjälper. man får ju mer ont av frustrationen över att det ej går över.

Har kollat lite på om man ska testa floating. är det någon som provat det? funkar det?

mongu
2011-03-02 12:42
#5

Ja jag har testat och det är helt underbart. Jag har fibro och ryggvärk och div annan värk och jag tycker det hjälper mig i alla fall.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Chestnut
2011-03-02 13:01
#6

#4 Att det inte är någon idé enligt läkarna beror nog på att du inte kunnat sköta din sjukgymnastik vilket är det man måste testa först. Är det operabelt fast ortopeden "vill" inte eller är det helt kört att operera som sista utväg? Fast det är klart, även om det går att operera behövs sjukgymnastik både innan och efter för att resultatet ska bli bra..

MEN det du behöver absolut är ju smärtlindring. Har man pratat om smärtenhet någon gång?

Som du kan läsa i denna artikel är OxyNorm/OxyContin snäppet skarpare än Tramadol med flera och kan alltså vara en bra idé.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Upp till toppen
Annons: