BabbeltrÄd v.35
Hoppsan redan tisdag! đ€
HÀr blir det vilovecka, har Äkt pÄ vÀrldens infektion i munnen, kan inte Àta och har akuttid hos kÀftis i eftermiddag *burr!*. Antar att det stÄr en hÀstkur med antibiotika och vÀntar runt hörnet, suck.
Har ni bra tips pÄ flytande föda sÄ kom med det bara. Fick knappt i mig en blaskig överkokt havregrynsgröt utrörd i mjölk nyss. Jag kan inte tugga, eller ens stÀnga munnen ordentligt.
Soppa och gröt Àr ju givet, sen har jag ju proteinpulver, kvarg och keso men jag vet Àrligt inte omjag kan fÄ i mig det, de tÀr sÄpass illa.
Det Ă€r en visdomstand som spricker fram och har orsakat en infektion stor som en jĂ€vla vindruva. Har aldrig haft sĂ„ ont i munnen förr. đ inte ens nĂ€r jag hade inflammation i kĂ€kleden, dĂ„ tog det mest stopp (kunde inte gapa, fick pilla in ett sugrör i den lilla glipan vid ena hörntanden).
Oj vad illa! :o Hoppas tandlĂ€karna Ă€r snĂ€lla mot dig och skriver ut ordentligt med antibiotika! đ Vad gĂ€ller flytande sĂ„ kanske köpa en eller tvĂ„ nĂ€ringsdrycker pĂ„ apoteket kan vara en idĂ© för att komplettera lite?
Hade dÄligt avslut/dÄlig start pÄ denna veckan med ambulansfÀrd till sjukan i söndags kvÀll och mycket strul med bÄda fotlederna. Men men, det löste sig till sist och bÄda lÀkarna + alla andra var vÀldigt snÀlla. Vill dock aldrig mer hamna i den situationen med bÄda fotlederna paj samtidigt - fy fan!
Idag vĂ€ntar skolan, vila fotlederna, mocka ut stallet (flyttade tvĂ„ hĂ€star till annat stall igĂ„r kvĂ€ll) och plugga. Ăr rĂ€tt trött/sliten och har rejĂ€lt ont fortfarande.
Imorgon Äker jag till SU för ett möte med handkirurgen.
Med vÀnliga hÀlsningar
Chess
#1 Men NEEEEJ! Inte andra fotleden ocksĂ„!? đźđ fan!!!
nĂ€ringsdrycker lĂ„ter inte sĂ„ lockande đ€Šââïž jag försöker med mixer och vanlig mat sĂ„ lĂ„ngt det gĂ„r.
tror ni inte pĂ„ fan infektionen sprack ute i vĂ€ntrummet hos tandlĂ€karen? "nĂ€men, dĂ„ behöver du nog ingen antibiotika, det Ă€r bara att betala och gĂ„ hem igen, Ă„terkom om det inte gĂ„r över"⊠Snacka om att kĂ€nna sig lurad pĂ„ pengar đĄ men det Ă€r ju klart, en röntgen var ju tvunget för att kolla att tanden vĂ€xer rakt, vilket jag redan visste och talade om! JĂ€vla humbugmakare, tvi.
#3 usch sĂ„ trist đ
Förslag pĂ„ att Ă€ta nĂ€r man har ont i munnen och svĂ„rt att tuggaâŠ.
krÀm
Youghurt
vitt rostbröd utan att rosta det och skÀra bort kanterna
Potatis som kokas och sen tillsÀtt lite smör och mixa det slÀtt
hemgjorda köttbullar som man sen mixar
varje gÄng jag har vart hos tandlÀkaren sÄ har jag enormt svÄrt att gapa och tugga och har vÀldigt ont i munnen i nÄgra dagar
sĂ„ jag Ă€ter som ovan för att lindra elĂ€ndetâŠ..
Tack för tipsen, det var vÀldigt snÀllt och omtÀnksamt.
Jag har en mixer som jag ska prova att mixa middagen i, och jag har fÄtt i mig lite soppa precis nu (men har vrÄlont, ser stjÀrnor och planeter och blir spysjuk av allt ont).
Problem tvÄ Àr att jag Àr kruttorr i munnen eftersom jag inte kan stÀnga den, sÄ bröd och sÄnt funkar inte. Men mosa, mixa och dricka fÄr gÄ.
Ja tandlĂ€karen Ă€r alltid smĂ€rtsamt, mina lĂ€ppar spricker, kĂ€ken subluxar och jag skĂ€r sönder mig sĂ„ blodet rinner av röntgenskiten. đą
Oj vilka oturfior ni har varit i veckan.
Chestnut: hur mÄr du nu? Har du nÄtt ont i fotlederna eller funkar det att ta sig fram?
Tassy: Hur spricker en infektion? Ett hett tips Àr att gör avkok pÄ lakritrot om du tÄl det.
Lindrar infektioner och frÀmjar lÀkning. Enda som funkade pÄ mig nÀr jag hade halsfluss och inte tÄlde antibiotikan jag fick. Har Àven anvÀnt det mot halsont och infektioner i munnen.
Annars lade jag en vĂ€rktablett (alvedon) halv pĂ„ stĂ€llet dĂ€r visdomstanden vĂ€xte. Funkade faktiskt som smĂ€rtstillande. Ta inte ipren/ibumentin för det smakar skitđ€Ș
Mattips Àr diverse chokladpuddingen den med avokado/banan jag brukar göra fast i tunnare konsistens. InnehÄller bra med protein och nÀring och ger bra mÀttnadskÀnsla, gazpacho, eller nÄgon hÀrlig potatis/ourjolöksoppa, morotssoppa, tomatsoppa Äh finns massa gott!
Ăckelvarning!:
Aye, det blir sÄ svullet att sjÀvla tandköttet spricker sönder, sÄ det rinner ut var och blod. Det Àr fruktansvÀrt Àckligt, och gör vÀldigt ont.
Jag anvÀnder corsodyl och en penselformad tandborste som jag gnuggar rent och tar död pÄ bakterier med. Det gör galet ont men corsodylen har bedövande effekt en stund tack och lov.
Jag har fĂ„tt i mig en broccoli och vĂ„rlöksoppa, samt middag mixad i mixer (korv, broccoli, ugnsbakade grönsaker, smĂ€lt ost) och senapssĂ„s i mĂ€ngder. Riktigt gott var det, men nu gör det ONT! đą tror det kommer att spricka upp snart igen, Ă€r Ă€nnu mera svullet nu Ă€n första gĂ„ngen det sprack.
BÀttre med fotlederna nu, höger Àr "som vanligt" och vÀnster gör ont men kÀnns inte fullt lika svajig att gÄ pÄ. Höll dock pÄ att bli pÄkörd av en bil igÄr och fick kasta mig undan - den smÀllen fick knÀna ta. Suck! Vilka idioter det finns⊠Men men, hoppas pÄ goda nyheter hÀr i storstan och sen kommer min stora Àdle springare inom de nÀrmsta dagarna sÄ Àr rÀtt glad för tillfÀllet iaf :)
Med vÀnliga hÀlsningar
Chess
Vart inget positivt besked hĂ€r alls. Eller ptja lite grann att de kan hjĂ€lpa mig med hĂ€nderna men var inga smĂ„ ingrepp jag fick föreslaget och vad det skulle fĂ„ för följder för framtida yrkesliv fick jag inget svar pĂ„. :( Blir operation av tummens basled pĂ„ min icke-dominanta hand i höst/vinter. Steloperation. Resten fĂ„r vi se hur jag vill göra med sedanâŠ
Med vÀnliga hÀlsningar
Chess
Ringde tandlĂ€karen i morse och krĂ€vde ett nytt kostnadsfritt besök och hade turen med mig. Fick en jĂ€ttegullig tandlĂ€kare som blev lite smĂ„tt förskrĂ€ckt över elĂ€ndet. Han försökte övertala mig att ta lite smĂ€rtstillande mot vĂ€rsta smĂ€rtan iallafall. đ han verkade ha mer ont Ă€n mig av att se elĂ€ndet. Nog för att jag har vrĂ„lont, men det tar emot med smĂ€rtstillande.
Infektionen har gÄtt ner i kÀkbenet och i lymfkörtlarna, borde ha feber men icke sa nicke. Men sprÀngvÀrk i halva ansiktet och ser ut som om jag fÄtt en redig smocka hehe. SÄ nu blir det Àntligen en kÄvepeninkur sÄ jag blir kvitt elÀndet.
Dagens!
Risigt hĂ€r idag, kĂ€nner mig inte pigg alls. Stannar dĂ€rför hemma och försöker att plugga med fossingarna i höglĂ€ge. đ€ą
Med vÀnliga hÀlsningar
Chess
har börjat med pencillinet nu och ligger typ knockad pĂ„ sofflocket av energibrist. Har nedrĂ€kning tills jag kan Ă€ta ordentligt och Ă„teruppta trĂ€ningen igen. Det hĂ€r Ă€r sjukt enerverande! Totalt utslagen av en liten infektion i munnen. đ nĂ„ja, liten och liten⊠kĂ€nner mig ju pĂ„verkad i hela jĂ€kla kroppen vid det hĂ€r laget. đ„”
VĂ€rsta svullnaden i munnen har nu lagt sig, sĂ„ jag behöver inte sitta som en fĂ„gelholk lĂ€ngre⊠men infektionen har spridit sig upp i överkĂ€ken nu ocksĂ„. Tur jag skaffade penicillin! đĄ
Men huga sÄn otur ni har och har haft!
jag trÀffade en ny reumatolog igÄr, och nya mediciner planerades. Massa prover tagna och idag var jag inne för en Lumbal Punktion.. Urk. Det gör verkligen ont! Dessutom Àr jag uppenbarligen ganska svÄrstucken. andra eller om det var tredje försöket funkade, efter ett tag. Nu har jag ont i alla nerver de petat pÄ, det strÄlar ner i benen, upp i ryggen, ner i svanskotan och in i livmodern.. Jag mÄr illa och Àr helt slut. Men jag verkar slippa huvudvÀrken i alla fall, alltid nÄgot.
//Ida
SajtvÀrd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Bamsekramar till dig, Ida!
Tack, detsamma! â€ïž
//Ida
Nu börjar antibiotikakuren göra susen! Ăr mycket bĂ€ttre idag, kan stĂ€nga munnen och Ă€ta det mesta om jag tuggar försiktigt. DessvĂ€rre har magen totalrasat, men det blev ju en ursĂ€kt för att Ă€ta massa gottigt jag inte unnar mig annars, typ vitt bröd och yoghurt med nyttiga bakterier. đ ska försöka koka en liten omgĂ„ng kycklingbuljong sen ocksĂ„.
Men usch sÄ jobbigt ni har det, tjejer! Skönt att antibiotikas hjÀlper Tassy!
SjĂ€lv har jag haft en rĂ€tt bra vecka, har börjat trĂ€na lite försiktigt och nĂ€sta vecka blir det simning ocksĂ„ đ IgĂ„r kvĂ€ll blev det myskvĂ€ll, tack för den fina kvĂ€llen! â€ïž
/Désirée
Tack sjĂ€lv! đ Lugn dag idag, snart ska vi till Landvetter och hĂ€mta svĂ€rförĂ€ldrarna som kommer frĂ„n en vecka i Grekland. *vill ocksĂ„ Ă„ka*
//Ida
Ăr sĂ„ galet nerkĂ€rad i min vackra prins sĂ„ ni anar inte, Ă€r nog bara Fröken sjĂ€lv som jag Ă€lskar mer â€ïž
SÄ bÄde igÄr och idag har gÄtt i pÄllarnas tecken. HÄllit pÄ och fixat och donat med prinsen aka "jullebullen" och bland annat provat ut en sadel till honom. LÀngtar tills han har muskler och hull nog för att bli riden sÄ att jag fÄr testa pÄ att rida denna fantastiska hÀst! Tills dess blir det promenader, nu endast pÄ plant underlag, lÀngre fram ska vi ut i skogen och klÀttra i backar nÀr min kropp orkar och hans framben Àr bÀttre.
Vad gĂ€ller kroppen har jag rejĂ€lt ont i min hĂ€nder efter visiten hos handkirurgen och min vĂ€nstra fotled ger sig bara inte utan fortsĂ€tter att vĂ€rka⊠đ
Med vÀnliga hÀlsningar
Chess
jag sitte rmed blandade kĂ€nslor och har precis smaskat i mig en skĂ„l godis och gissa om antibiotikaplĂ„gade magen slog bakut! magsjuka Ă€r en vĂ€stanvind mot den attack jag fick đź men det tog synnerligen effektivt död pĂ„ mitt godissug för ett bra tag framöver, och det var inte ens gott undantaget nĂ„gra bitar choklad! đ
UpptĂ€ckte att jag nog blir mer och mer glapp i lederna.. Dottern tog min hand idag, eller rĂ€ttare i pekfingret och svĂ€ngde vĂ„ra armar. Jag var tvungen att be henne sluta, för det kĂ€ndes som fingret skulle lossna! Och dĂ„ tog hon inte i.. Har samma kĂ€nsla nĂ€r jag bĂ€r.. Det kĂ€nns i axelleden som om armarna ska lossna. Haft den i höften med. Som att det kĂ€nns som att jag ska tappa byxorna, fast det handlar inte om byxor utan som om hela bĂ€ckenpatiet ska Ă„ka ner lĂ€ngs benen som om de var byxor.. MĂ„ste fĂ„ bort kortisonet! HORMONER!! đ
//Ida
#21 usch dĂ„âŠ..
Àter sjÀlv oxÄ Antibiotika för en infektion och jag mÄr som dig diarré fruktansvÀrt illamÄende och allt Àr bara blÀÀÀÀ
jag har Ă€ndĂ„ turen att ha Lergigan hemma som dĂ€mpar det vĂ€rsta illamĂ„endetâŠ
och den förbaskade doktorn som skrev ut "skiten" lev nu som vanligt du behöver inte tĂ€nka pĂ„ nĂ„tâŠ.hmm för mig blir det snarare att hĂ„lla sig hemma och nĂ€ra toaletten tills tabletterna tar slut
Ja sannerligen har det blivit en del skytteltrafik till badrummet sÄ senaste, ush!
Som ni nog mÀrkt Àr jag alltid frÄnvarande fre-lörd jag jobbar natt, sÄ jag inte orkar vara aktiv, kommer inte i sÀng förÀn 6 pÄ morgonen men Àr mÀrkligt pigg. NÀr kommer tröttheten kan man ju undra? Vakar som en hök över kroppen för den Àr allt annat Àn snÀll senaste.
Ăr some n trasdocka i kroppen, inte mycket som hĂ„ller sig pĂ„ plats och allt glappar/krasar och knasar.
Blev erbjuden ett till jobb, fÄr suga lite pÄ karamellen. Ett riktigt fint stÀlle men vi fÄr se hur det blir framöver med plugget ocksÄ.
#25 Nyfiken! Vi fĂ„r försöka ses i veckan alla tre tycker jag đ
Idag Àr jag tröttare Àn tröttast. Vill inte behöva plugga mer och Àr trött pÄ att hyra gÄrd istÀllet för att Àga, jag vill göra pÄ mitt egna sÀtt⊠Iofs har att hyra sina fördelar men idag Àr jag lite less faktiskt!
I övrigt sĂ„ tragglar jag pĂ„ med plugg, hĂ€star och tog mig tid att göra en himmelskt god köttpaj idag! Den innehöll bland annat rökt fetaost, nötkött, egenodlade tomater och annat smarrigt. Himmelskt! đ€€
Med vÀnliga hÀlsningar
Chess
#26 SÄ spÀnnande Àr det inte iofs men lite mÀrkligt vad jobb det plötsligt sköljs över mig. En mÀrklig kÀnsla nÀr jag för 2 Är sedan trodde att det var kört för mig i branschen.
Ă
h ja att Ă€ga vore fantastiskt, vi har sĂ„dana drömmar för vĂ„ran lĂ€genhet men verkar inte som att det planeras att bli bostadsrĂ€tter đ
Tröttheten har sköljt över mig, Àr helt slut och har fÄtt tvinga mig att vara uppe tills nu sÄ att jag inte vaknar urpigg mitt i natten.
Massagen var himmelsk, har kraft i armarna igen och benen fungerar som vanligt igen. Nu skall bara fotlederna och handlederna sluta krĂ„ngla! God natt gott folk, ser fram emot att mĂ„ndag eftermiddag gĂ„ pĂ„ en nĂ€stan 4 dagars ledighet đ