Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 3233 ggr
iisapi
8/26/16, 8:54 PM

Kampsport och slalom bra för barn?

Hej!

Vi har en son på snart 9 år med EDS hypermobilitetstyp. Han är väldigt överrörlig särskilt i armar och fingrar,  men han mår bra. Han har smärta ovanpå foten om kvällen om han gått eller hoppat väldigt mycket, men han har inte fått några skador.

Vår kille gillar att röra på sig, men lagsporter är han på tok för långsam för. .

Han simmar en gång i veckan och spelar innebandy med sin pappa. Nyligen har han börjat i karate, vilket han verkar gilla.

Vi har fått lite motstridiga uppgifter om kampsporter är bra eller inte. Läkaren som gav diagnosen säger att han borde få mycket motion, men undvika kontaktsporter som kampsport och snabba lagsporter på hög/elitnivå. Läkaren rekommenderade simning, cykling och terrängskidning. 

Vi bor i Finland, men jag har märkt att EDS-förbundet i Sverige t.o.m. rekommenderar kampsport. Några råd/tips/erfarenheter? (Tai chi skulle antagligen vara bra, men inte för en fartfylld 9-åring :) ).

Finns här nån som själv har HMS/EDS och håller på med uttfösråkning? Vår son skullle vilja skida slalom, men vi har inte vågat låta honom pröva än- knäna böjs inte över särskilt mycket, men knäleden är böjlig. (Både min man och jag som ingendera har EDS har haft ssönder knäna i slalombacken:) ). 

Tack för svar!

Annons:
Upp till toppen
Annons: