Annons:
Etiketterkostläkemedelhjälpmedel
Läst 16086 ggr
Anterrabae
12/17/15, 3:00 PM

Smärtstillande och värkisar

När ska man ta värkisar ich när ska man stå ut? Jg är i läget just nu att om jag inte tar värkmedicin så får jag inget gjort under dagen, jag sover massor och all energi går åt till att hantera smärtan. Så följaktligen måste jag ta smärtstillande om jag har saker jag MÅSTE göra, som inte kan vänta. Problemet är det att ju oftare jag äter medicin, desto mer tillvand blir jag, vilket i sin tur genererar sämre effekt på medicinerna. Detta är såklart olyckligt. Så hur ska man resonera, och vart ska man dra gränsen för när det är läge att "stå ut" för att spara medicinernas effekt. Det är ju ingen höjdare att alltid knapra piller och till slut inte ha något att ta till. Men det är inte heller bra att gå med orimliga smärtor som förlamar hela ens vardag.. Hur resonerar ni?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
TjockaBerta
12/17/15, 3:38 PM
#1

Om det är något jag måste göra eller åka iväg på tar jag tabletter annars lägger jag mig när jag inte orkar mera. Kan tillägga att det blir mycket soffa och väldigt lite verkstad.

>>>Malum domesticum<<<

vallhund
12/17/15, 3:39 PM
#2

Grundtanken i att hantera kronisk smärta är att hitta lägsta möjliga underhållsdos för att förhindra smärtgenombrott. Har man väl fått ett smärtgenombrott så krävs det mycket mer "piller" för att häva smärtan än om man kontinuerligt stått på för låg/obefintlig dos.

Prata med din smärtläkare om lämplig strategi.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Anterrabae
12/17/15, 3:51 PM
#3

Tack.. Jag har brukat försöka låta bli, och som #1 säger, bara ta om jag måste. Men just nu är min vardag så påverkad att jag har stora svårigheter att tänka, prata och förstå saker. Än mindre läsa eller koncentrera mig. Jag måste planera noga för hur och när jag kan tvätta håret, för att jag klarar knappt att lyfta armarna, och inte så länge som håret kräver :/ Jag är inte van att ha så här ont.. Jag vet inte hur man hanterar det. Jag har ingen "smärtläkare". Det kanske är dags att be om en sån remiss.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

vallhund
12/17/15, 4:31 PM
#4

Har du pall att sitta på i duschen eller liknande om du har badkar? Har du handtag för att hjälpa dig upp?

Man kan få hjälp med väldigt mycket vardagliga bestyr av en arbetsterapeut, i en del landsting behövs inte ens remiss.

Lycka till o återkoppla gärna!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

hippoteket
2/2/16, 10:11 PM
#5

Vad har du för värktabletter att använda? Är du säker på att du blir "tillvand" eller är du bara orolig för att bli det? (långt ifrån alla sorter är såna man blir tillvand av)

Min uppfattning är att man bör ta så mycket värktabletter som man behöver för att kunna leva ett drägligt liv och fungera någorlunda. Om du har så ont att smärtan påverkar dig negativt så skulle jag uppmana dig att ta av tabletterna!

Anterrabae
2/3/16, 10:04 PM
#6

Tack! #4 Ja jag har pall i duschen. Det är jätteskönt. Synd bara att det är lika tungt att tvätta håret sittandes som ståendes ;) Jag har fått mycket hjälp av AT. Är otroligt tacksam för den möjligheten. #5 så kan det kanske vara. Jag laborerar med Alvedon Forte, citodon, paraflex och ibuprofen samt Treo. Och märker effekten av dem avtar om jag tar varje dag. Blev helt tillvand på celebra.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
hippoteket
2/3/16, 10:26 PM
#7

(farmaceutstudenten i mig talar nu…) Jag hoppas du har koll på maxdos paracetamol, eftersom både citodon och Alvedon innehåller det. Och att ibuprofen och treo inte bör kombineras. Däremot gärna kombinera paracetamol med antingen ibuprofen eller treo.

Varken paracetamol, ibuprofen eller treo har risk för tillvänjning, dem kan du ta kontinuerligt. (jag har själv ätit diklofenak + panodil dagligen i typ 10 år, med samma effekt nu som då)
Paraflex erkännes att jag inte har koll på (än, inte kommit så långt på utbildningen än). Kodeinet i citidon kan nog ha viss risk för tillvänjning.

Som jag skrev i förra inlägget, försök inte härda ut för mycket, för det mår du själv bara dåligt av.

Anterrabae
2/3/16, 11:17 PM
#8

Tack, jo jag har koll på hur jag får blanda. Citodon+500mg alvedon, annars 1g alvedon med ibuprofen ELLER Treo (helst inte så ofta eftersom man blir lättblödande av ASA, och det är jag redan) paraflex är muskelavslappnande och får kombineras med alla ovan. o:-) och jo, jag har koll på maxdoserna. Tar maxdos per tillfälle, men inte max antal gånger per dag om man så säger. Skönt att det inte ska finnas så stor risk för tillvänjning, där. Även om jag tycket att effekten minskar om man äter ofta..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

vallhund
2/3/16, 11:17 PM
#9

Instämmer med #7. Paraflex är enbart muskelavslappnande, men vid många smärttillstånd så spänner man sig o det blir en ond cirkel.

Kodein omvandlas i kroppen till kroppseget morfin som är en opiat som man kan utveckla beroende av.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Anterrabae
2/3/16, 11:57 PM
#10

Precis, så har jag också förstått det. Paraflexeb kan ju vara sekundärt smärtlindrande, då det gör ont att ha kramp och vara för spänd. Det fina med kodein och morfin är just det att om man VERKLIGEN behöver dem för smärtlindring så fastnar man inte lika lätt. (Samma substans som heroin används i samband med omfattande kirurgi och brännskador utan att patienter blir fast i substansen. Allt går liksom åt till smärtan. Tar man dem däremot om man inte har ont, kan man bli både full, geoggy, illamående och beroende.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anna-hfg
3/31/16, 9:42 PM
#11

Hm, jag tar tramadol men jag blir groggy av dem. allt snurrar och jag blir "hög". Försökt att inte ta dem för ofta för jag vill inte bli beroende men den senaste tiden har smärtan och värken ökat markant så jag får ta dem oftare. Jag kan inte ta dem när jag jobbar. det är nog inte så lämpligt att dela mediciner när man är hög och lullig.

hippoteket
4/1/16, 12:25 AM
#12

Det sägs att man inte blir beroende av dem så länge man tar dem mot just smärta.

Själv blev jag så ruskigt sjuk av Tramadol (lägsta styrkan som finns) att jag aldrig mer kommer prova… (hoppades på en smärtfri helg då jag fyllde år, tog EN tramadol på fredag kväll, EN på lördag kväll och EN på söndag morgon - sen spydde jag ett helt dygn…)

Lessrygg
8/28/16, 2:21 PM
#13

Jag var på smärtkliniken i Västervik förra året och har sedan dess ätit Arcoxia 30 mg. 2 veckor i sträck sedan uppehåll 1 månad. Uppehållet har man för att en biverkning bland annat magsår. Har fungerat ok för mig.Dock kommer det perioder då man kommer lite ur-fas och har under uppehållet använt annat för smärtan. Vet inte om någon mer här har testat detta, det är ju så olika hur ont man har och vilken läkare man träffar etc etc

Annons:
TjockaBerta
8/28/16, 4:23 PM
#14

#13 Jag äter Arcoxia 90 varje dag. Min läkare har inte sagt något om uppehåll eller om magsår.

>>>Malum domesticum<<<

hippoteket
9/2/16, 3:08 PM
#15

£13 - fråga din läkare om det inte är bättre att du tar arcoxian hela tiden och tar Omeprazol för att minska magsårsrisken istället för att göra uppehåll.

Det kan kanske kännas jobbigt att ta ett läkemedel för att minska biverkan från ett annat, men det är något många av oss kroniker får lära oss att leva med. Hälften av tabletterna jag tar är mot biverkningar av de aktiva medicinerna… Om det är det som behövs för att jag ska fungera i vardagen, då får det vara så.

Anna-hfg
9/5/16, 6:21 PM
#16

När jag har som mest ont tar jag 1-2 tramadol blandat med panodil/alvedon.  Då hjälper INTE bara  Tramadol.  Man kan absolut inte blanda med ibumetin/ibuprofen men panodil, alvedon ska gå bra men det är  inget som talas högt om eller rekommenderas.

vallhund
9/5/16, 6:57 PM
#17

#16 Var har du fått det ifrån?

Både Alvedon o Panodil innehåller Paracetamol, dvs i princip samma läkemedel. Kolla själv i FASS om du inte tror mig. De går utmärkt att kombinera med Ibumetin.

Världen skulle bli så mycket lättare att leva i om folk slutade sprida en massa felaktig sk information.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

hippoteket
9/8/16, 10:16 PM
#18

#16 - nu ska vi nog reda ut begreppen lite
Tramadol kan kombineras med både paracetamol (Alvedon/panodil etc) och ibuprofen (Ipren/Ibumetin etc). Det finns inget skrivet om några interaktioner mellan dessa läkemedel i fass.
dessutom är ibuprofen och paracetamol en kombination som ger viss synergieffekt, dvs lite som att 1+1=3, eftersom de samverkar och förstärker varandras verkan.
Jag kan inte se något som hindrar att man tar dessa tre tillsammans, om det finns behov av det.

emawid
11/29/16, 4:35 AM
#19

För er som funderar över interaktioner mellan olika läkemedel så finns det en sida som kallas Sfinx: http://www.janusinfo.se/Beslutsstod/Interaktioner/Ny-version-av-Sfinx-interaktionstjanst/ Här kan man skriva in alla mediciner man tar för att se om de "krockar" med varandra. Den är i huvudsak gjord för sjukvårdspersonal, men är man osäker på vilka läkemedel man kan kombinera så går det att göra en sökning där. Självklart ska man alltid rådfråga sjukvårdspersonal om man är osäker men det vet nog alla… ;-)

Upp till toppen
Annons: