Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 5235 ggr
reggaeboss
2014-12-19 22:01

Värk i överrörliga axlar?

Hej,

Har så länge jag minns haft problem med axlarna. Från när jag var yngre minns jag hur jag fick ont av att kasta bollen om vi spelade brännboll på gympan etc. 

När jag började gymnasiet så började jag styrketräna, och det gick bra. Men sen började värken smyga sig på. Och så har det varit nu sedan dess, är in the mid 20's nu. Jag börjar gymma, kör försiktigt, värmer upp axlarna ordentligt, det går bra ett  tag, någon månad eller så, sen börjar värken komma igen, och i och med den så försvinner motivationen. 

Värken kommer i princip alla övningar som innefattar armar. Den kommer främst när spänningen i axlarna släpper, precis efter ett avslutat set t.ex. och den håller inte i sig speciellt längre, någon halvminut kanske. Jag känner inte direkt av värken i mitt vardagliga liv, förutom om jag kanske legat på armen på något konstigt sett. 

Jag gick hos sjukgymnast några månader, det var han som konstaterade att jag var överrörlig (i de flesta leder). Kört mkt rotatorcuff och andra balansövningar sen dess, men känner inte att det ger några större resultat, kanske att jag kunnat öka lite i vikt innan värken kommer. Men jag kan t.ex. inte göra en armhävning utan att känna av den. 

Vi gjorde även en ultraljuds-undersökning av axlarna och muskelmassan runt rotatorcuffarna såg bra ut, och han såg inga större irritationer, var någon slemsäck som var lite lite irriterad men inget allvarligt. 

Jag vill så gärna vara vältränad, det tär på psyket att inte kunna träna ordentligt. Är det någon annan som haft/har liknande problem, och hur har det gått för er? Kommer jag någonsin kunna bygga en vältränad kropp?

Annons:
[Marie Granberg]
2014-12-20 07:51
#1

Det är ju helt individuellt om man har tex. EDS - huruvida man kan träna och man kan även behöva hjälp med ett anpassat träningsschema om man klara av att träna - Har du EDS diagnos? (hms - hypermobilit)

Jag kan endast skriva av egen erfarenhet…och jag har problem med framför allt höger axel - som ofta vill till att "haka ur" då jag sover…Kan då vakna på morgonen och ha en höger arm som är som "förlamad" kan inte röra den och för nu nästan 3 år sedan vart det en sån kraftig inflammation i denna axel av detta - så jag fick en så kallad "frusen axel" det tog lite över 2 år för den extrema smärtan att avta och efter det har jag inte fått tillbaka fullt fungerande axel, kan endast lyfta upp armen till kring/strax över brösthöjd MEN jag försöker träna ändå =) och fick anpassat träningsschema för vattenrörelser, som är snällast mot både leder och muskler…

För har man som jag EDS (med cross over) så påverkas ju allt, muskler, leder, senor, nerver osv. musklerna jobbar ständigt i vardagen flera hundra gånger mer än för en person som inte lever med EDS - det innebär ju att träningen bör vara anpassad - viktigt med vila - återhämtning och även rätt slags "stretch" övningar, musklerna är ju ständigt överbelastade…

För mig, som nu är äldre funkar det nu endast efter min dagsform och förmåga, rörelser i vatten, korta promenader och så typ liknande tai chi övningar…(yoga)

Då jag var ung tränade jag både dans, styrketräning, tyngdlyft och kondition - men anpassat utifrån vad min kropp mäktade med…efter att jag som 15 åring fick att jag hade hypermobilia leder (då fanns inte EDS) sen fick jag som 20 åring fibromyalgi och så dröjde det tills jag var en 40 åring innan jag fick EDS diagnos…

Så jag har ju kört slut på kroppen både med fel träning, jobb och min envishet att försöka trots smärtan, värken, luxtionerna och så vidare…

Så hitta en träningsform som passar din kropp, be om hjälp till anpassat schema, tänk på vila och återhämtning och en mjuk form av "stretch" och aldrig i ytterlägen - träna kondition och gärna vattenrörelser som är snälla mot kroppen…För du skall ju ha denna kropp länge och vill inte att den skall bli sämre för att du inte lyssnat på den! Tänk på vad du äter - det kan ju hjälpa vid träning också, sömnen är viktigt - för då själv läker kroppen små skadar och musklerna får vila…

För mig har just tai-chi, kroppskännedom, yoga och liknande blivit viktig, mindfulness - det har hållt i gång min kropp utan värsta muskelmassa byggnaden - som påverkat min kropp dåligt (styrkepass) DU behöver hitta det som funkar för dig och din kropp =) och ge inte upp, vill du träna så skall du göra det men hitta rätt sätt, så din kropp mäktar med det och framför allt just nu dina axlar…

Kanske någon form av yoga, tai-chi eller så kan vara bra…kolla upp, testa några pass och ta det lugnt…Lycka till!

(tips - kolla upp på en smärtklinik om råd för träning, kanske)

lightseeker
2014-12-20 22:43
#2

träna upp kroppen, NOPP!
Jag rek. (av personlig erfarenhet då jag körde slut på kroppen pga. stress/tungt yrkesarbete/dans): kroppsmedvetande träning, avspännings träning, mindfullness program, vattenrörelser (efter kapacitet).
Att börja känna in, är det svåraste för en eds:are som har levt mesta delen av livet med att INTE känna in, gå ut i ytterlägen osv.

Träningsprogram för oss, tror de flesta fysioterapeuter på, tyvärr.
Jag har lyckats få tag på dem med erfarenhet av många EDS-patienter, så de anpassar det till mig, får: akupunktur, massage och stabilitetsövningar när jag så önskar, men jag är för dålig för det i nuläget.
Bara att röra sig i vardagen, är träning nog och då ofta med hjälp av mina ortoser, hålfotsinlägg, i ett lugnt tempo.
Jag HAR klarat mycket mer, men har bara haft diagnosen i 5 månader, att lära sig TIDIGT att ta det lugnt, är det bästa, så blir det nu för mina barn.
Rör på er efter er kapacitet, träna stabilitet, men glöm aldrig, avslappningen, vilan och PAUSERNA :)😉

Upp till toppen
Annons: