Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 3679 ggr
Eds SueZ
5/19/14, 6:53 PM

Hållningsväst/hälsoväst?

Har av sjukgymnasten blivit rekommenderad att prova nåt som heter hälsoväst. Det ska hjälpa mina ihoptryckta nyckelben och framåtroterade axlar. Någon med Eds som testat? Fungerar? Skavsår?

Annons:
RuiXue
5/20/14, 1:14 PM
#1

Har en enkel variant som jag hittat i den lokala second hand butiken. Samma typ som man brukar kunna köpa på HomeShop. Stödet från den är jätteskönt! Men materialet i just den skaver på mig så ska se om jag kan få något för rygg och hållning genom ortopedtekniska istället då jag behöver stöd hela vägen både för hållning och i sidled. 

Men ja, hållningsväst som liksom drar axlarna bakåt lite lätt, det är riktigt skönt!

Jennie


[Lilja3]
5/20/14, 11:35 PM
#2

Har velat testa, glömmer alltid av att prata med sjukgymnast om det. Har varit på tavlan förr men jag vill inte gå runt med massa hjälpmedel. Skaver tydligen enbart om man har fel storlek och lägger all tyngd i selen. Selen skall påminna om att man skall räta på sig och stör därför ej musklernas funktion och försvagar inte nämnvärt om man använder den rätt.
Fick testa en kollegas en gång och det var en lättnat för axlar och rygg under den korta tiden jag fick prova i alla fall.

Upp till toppen
Annons: