Annons:
Etikettortopediska-skador-behandlingar
Läst 2158 ggr
RebeccaG
2014-05-05 21:02

Smärta i överrörliga leder?

Tänkte att här är bästa stället att ställa min fråga😛

För 7 år sedan ramlade jag av hästen. 
Jag hade en säkerhetsväst på mig men då jag red i skogen så landade jag olyckligt och vred vänster axel ur led. Axeln drogs tillrätta och sen var det inte mer med det. 

Efter olyckan så har jag varit överrörlig i axeln & både den och skuldran flyttas lätt ur position på vilja(asroligt partytrick😂)
Det gör inte ont och sedan olyckan har jag inte haft ont i axeln heller. 

Men nu, ett par år senare, så tränar jag på gym en hel del. Mest styrka. Jag har märkt att när jag dansar zumba eller utför vissa rörelser med fria vikter så knäpper det till i min axel, låter typ som ett 'plopp'. Ibland så smäller det till ordentligt(typ som om någon avfyrat en smällare, pinsamt😐) när jag tränar och jag är tvungen att släppa vikterna. Ont som f*n gör det också när det smäller till och jag har bara accepterat att när det smallt till så är träningspasset slut. 

Detta är väldigt frustrerande då jag sällan hinner slutföra mitt träningspass innan axeln smäller. Den brukar ömma i någon/några timmar efteråt sedan är den som vanligt igen. 

Jag har också märkt vissa gånger jag vaknar att axeln hoppat ur led när jag sovit, men ploppar lätt tillbaka igen.
Detta har gått och blivit något av ett irritationsmoment då jag använder min kropp mycket, då jag valt en fysisk utbildning så behöver jag båda armarna😉

Har någon här inne liknande problem och vet hur man kan lösa det?
Jag har frågat läkaren men fick bara svaret "En gång problem med axeln, alltid problem med axeln, tyvärr. Det finns inget vi kan göra."

Finns det verkligen inget man kan göra för att den ska sluta krångla, eller iallafall krångla mindre?😕

(visste inte vilken katigori min fråga tillhör, någon gullig människa får gärna flytta den ifall den hamnat fel😊)

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Annons:
[Lilja3]
2014-05-05 21:15
#1

När du tränar kan det vara bra att tejpa axeln. Kolla med de som jobbar på gymmet. Oftast är det någon som vet hur man gör detta. Annars kan du få hjälp av en sjukgymnast. Varför jag förespråkar sjukgymnaster är då de är många hundralappar billigare. Ett besök kostar ca 80kronor. Jämfört med Naprapat som kan hamna allt mellan 500-1000 om man har otur.

Har någon kollat din axel sedan skadan läkt?
Antagligen har du varit överrörlig eller allmänt instabil i axeln redan innan skadan men som förvärrats. När den dras ur led kan det töjjas ut och alltså bli mera besvär.

Det viktigaste är: Sluta omedelbart att dra ur led som partytrick. Detta gör mer skada än nytta. Jag fick sluta med mitt efter en skada då jag spädde på problemet.

Läkaren har rätt på sätt och vis. Det är svårt att bli av med det helt, men du kan underhålla och stärka axeln/skulderbladet. Att det knäpper kan bero på mängder med olika saker, senor, ligament, mjukdelar med mera.
Man får undvika det som kallas för ytterläge. Du får lära dig när det tar stopp i axeln och inte trycka på mer.

Jag kan inte bedöma exakt hur mycket bättre du kan bli men jag vet att det alltid finns något man kan göra. Vare sig det är att träna upp styrkan (troligen är du svagare i den axeln än den andre, med andra ord, använd lägre vikter på den sidan) eller träna enbart den sidan tills den är ikapp den andra, eller om det kan hjälpa dig att bara lära dig använda axeln och skulderbladet rätt. Kanske använder du fel muskler och måste lära dig få kontakt med rätt muskler och lära om rörelsemönstret.

Upp till toppen
Annons: