Annons:
Etikettortopediska-skador-behandlingar
Läst 11064 ggr
[Lilja3]
2014-05-04 18:53

Nervskada

Någon annan som har en konstaterad nervskada?

Jag har en nerv i kläm i ryggen som ger problem med blodförsörjningen och smärtor i bland annat knä.

Har glömt av att fråga exakt vad nerven heter, men om jag förstått rätt så hänger den ihop med bland annat ischiasnerven.

Det är ibland svårt att förhålla sig till en nervskada. Jag vet ju att det är i ryggen skadan sitter. Men när det smärtar i knä så är det inte lika lätt att komma ihåg det.

Istället för att försöka räta till ryggen och få bot på spänningarna och eventuella låsningar där, så smörjer jag in knäet med liniment och försöker få bort smärtan därifrån. Måste komma ihåg att inte halta för det är ju inget i knä som behöver avlastas, lite sådana märkliga saker.

Svårt att förklara för andra, för jag har ju ont i knä men utan att det är något fel på det.

Hur lång tid tar det att läka en nervskada? Går det ens att få rätsida på det?

Just nu känns det bara som ett faktum, att det är såhär.

Annons:
Chestnut
2014-05-04 19:12
#1

Jag har en avskuren (ytlig) nerv som bla påverkar känseln i ett visst hudområde på benet. Det blir varken bättre eller sämre i det stora hela utan det går upp och ner… Och inget finns direkt att göra utan möjligen kleta på lokalbedövning och undvika jobbiga lägen/kläder när det är en sämre period.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Lilja3]
2014-05-05 16:29
#2

#1 Fick för mig att det var lönlöst att smörja på området där det smärtar men det har alltså effekt ändå?
Förstår mig själv inte riktigt på hur jag skall agera när det gör ont från nerven.

Chestnut
2014-05-05 18:10
#3

#2 lokalbedövande man kan få utskrivet med lidokain eller capascin (stavning?), dem lindrar nervsmärta på stället om det är ytligt problemet sitter. Är alltså inte inflammationshämmande utan bedövar bara.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Lilja3]
2014-05-05 19:58
#4

#3 Skall fråga sjukgymnasten och läkaren om vad de tror. Nervsmärtan är det som hindrar mig mest från att arbeta. Tappar koncentrationen när det slår till. Står och går mycket på mitt arbete vilket triggar igång en härlig smärtspiral. Det kan vara ett alternativ för att slippa avbryta arbetspass eller byta station. Vill ju gärna kunna gå till arbetet och veta att jag kommer kunna göra det som krävs.
Aldrig hört talas om sådana lokalbedövande, trodde det bara fanns vanliga smärtstillande krämer.

Zofia89
2014-05-05 21:53
#5

Jag har nervskada i min rygg som orsakats av diskbråck. Det visade sig på så sätt att känseln och kraften var dålig i vänster ben och med vänster kunde jag inte gå på hälen. Efter diskbråcksoperationen (i början av förra året) besökte jag en väldigt duktig sjukgymnast som berättade för mig att när och om en nerv börjar läka läker den 1cm per år. Jag märkte att min läkningsprocess var igång genom att jag fick ryckningar ivänster ben.. tänkte då leende för mig själv att "jahapp, nu var det igen nåt som kopplade till nätet" :-) Dock läker inte alla nervskador och har nerven legat iklämm för länge dör den…

Zofia89
2014-05-05 21:57
#6

Kan dessutom rekommendera en manick från homedics som heter NoPain.. den ser ut som ett stort plåster som man limmar fast på huden (ryggen i mitt fall, kanske både rygg och knä för ts) och så ger den små elektriska impulser :-) Den har varit en stooor hjälp för mig :-)

Annons:
[Lilja3]
2014-05-05 22:28
#7

#5 Mycket matnyttigt! Nerven har fått komma loss många gånger under åren, blir knäckt regelbundet. Dock så var det en period förra året då jag tyckte mig vara "frisk" och struntade i allt vad vård hette. Ville bara bort och leva som vanligt. Tror det är där det gick fel med nerven. När jag väl var tillbaka hos sjukgymnasten så var det inte nådiga låsningar, ett halvår senare och jag har precis fått börja träna igen, det tar längre och längre tid för varje gång jag tillåter mig att stoppa huvudet i sanden. Dumt, men nu har jag lärt mig. Att gå till sjukgymnasten är som att gå till frisören!

Är det en Tensapparat du menar? Har testat sådant några gånger, med ett stort plåster bör det ju vara mycket lättare att sätta det på plats själv?

Zofia89
2014-05-05 22:40
#8

Ja just en sådan :-D kom inte på vad det hette just då ;-) ja, den är mycket enkel att använda själv och har endast två knappar, plus och minus där man väljer styrka :-) den håller på i 20min åt gången men kan naturligtvis stängas av tidigare :-) för mig har det blivit som en rutin att på kvällen när det är läggdags lägga apparaten igång medan jag läser litei boken jag har på gång :-) ibland får jag lov att använda den på morgon eller dagen oxå :-)

[Lilja3]
2014-05-05 22:44
#9

#8 Borde skaffa en sådan. Saken är att jag är så lat. Jag vet att saker gör att jag mår bättre, men trotsar för jag inte orkar.

Hela dagarna känns som att de handlar om att endast ta hand om den sjuka kroppen, kvällarna vill jag bara vara. Men det låter onekligen trevligt att sätta på den och läsa en bok under tiden.

Zofia89
2014-05-05 23:18
#10

Jag är lite likadan tyvärr :-) latmask :-D

[Lilja3]
2014-05-06 19:27
#11

#10 Bra att man har självdistans och kan erkänna det. Var min samtalskontakt som tyckte att jag skulle sluta strunta i att göra saker. Då jag insåg att jag nog var lite lat. Är ju inte lat i alla aspekter men med övningar hemma och sådant som underlättar är jag gärna lite tvär emot för tillfället.

Idag känns det bättre i nerven. Kan vara att jag fått ryggen knäckt igår. Det märks markant skillnad direkt efter en knäckning.

Upp till toppen
Annons: