Annons:
Etikettaktivt-liv
Läst 2294 ggr
[Lilja3]
2014-05-04 18:01

Hur man hanterar sin dagsform

För att nyttja sin vakna tid som bäst, finns det några knep man kan ta till.

Det viktigaste jag har insett är: Planera inget 100%! Det måste finnas utrymme för dig att kunna anpassa dina planer beroende på hur du mår.

En annan sak som alla borde ha som motto är att aldrig göra det svårt för sig själv. Så onödigt att krångla till saker när man kan lösa det på ett enklare och effektivare sätt.

Jag funderar ut vad jag behöver göra det närmaste, sedan kollar jag med omgivningen hur de tänkt sig sin närmaste tid och är nogrann med att påminna att andra skall hålla vad de lovar.

Har någon sagt att de kan skjutsa en så får de inte avboka i sista sekund för de glömde av det eller inte förstod hur viktigt det är.

Självklart så skall andra inte foga sig efter en, men blir man sviken gång på gång för att man inte var tydlig så kan det orsaka både onödig stress och frustration, plus att man inte får saker gjorda eller missar utflykter.

Gör allt i god tid, blir saker inte 100% som man tänkt sig så är det heller inte farligt, släpp all stress och alla krav!

Att göra saker som man verkligen vill överväger självklart vad man känner att man borde.

Vissa måsten går ej att tumma på, men rätt vad det är så prioriterar man fel. Kanske för att andra sagt åt en vad man bör göra?

Omedvetet valde dt man trodde var lättast då det var vad folk la framför näsan på en, kanske det inte är det mest givande och bästa sättet?

Att göra det lätt för sig är inte förenat med att välja första bästa. Tvärtom, gör din research och välj det som ger bäst resultat och det som motsvarar dina behov och förväntningar bäst. Då minskar man pressen på kroppen och ökar chanserna för att orka med mer och kunna vara med mer.

Städa, diska och handla före helgen. Då kan du bara njuta av fritiden och är fri att hänga på en snabb sammankomst.

Det är härligt att kunna åka iväg på kort varsel, för då vet du säkert om du orkar eller inte.

Finns ingen anledning att lova bort sig flera veckor i förväg och sedan vakna dålig och känna att man måste orka med ändå.

Det sliter hårt på kroppen att inte göra det lätt för sig.

Just nu är det riktigt tufft för kroppen med smärtorna, men ser man mig gå ute syns det ej, för att jag gör saker i omgångar. Jag delar upp dagen med vila emellan, istället för att vara aktiv tills jag inte orkar mera och sedan kraschlandar i sängen. Under vilan så passar jag på att vara social, gör lite pappersarbete och funderar på resterande dagen. Orkar jag det jag tänkt mig eller får jag lämna något till morgondagen?

Känner du att du är full av energi, gör ändå enbart det du tänkt dig. Sedan när du är klar med dagens planer, då kan du börja fundera på om du kan göra än mer.

Varför vänta tills man är klar? Jo, för att hinna känna efter i kroppen och inte bara låta tankarna fara och lyda blint till vad man vill hinna med. Oftast känner man först när storstädningen är klar och man satt sig ned. Hur trött man är i kroppen.

Kolla på klockan och försök se hur länge du hållit på, har man städat non stop i 3 timmar, pausa då efter varje timme nästa gång. Se skillnaden i kroppen!

Man slipper den där tunga känslan i kroppen och minskar smärtrisken. Vilket i sin tur leder till bättre sömn, mer utvilad dagen efter och en bättre dagsform!

Hur hanterar du din dagsform? Vad har du för knep för att lyckas bästa möjliga med dagarna?

Annons:
Chestnut
2014-05-04 18:32
#1

Jag är tvärtom, ska jag prestera måste jag ha planerat upp dagen. Annars fastnar jag med täcket över huvudet och datorn i knäet… 🤐 Just eftersom jag alltid är risig rent krasst så måste jag ha "måsten" för att få saker och ting gjorda.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Lilja3]
2014-05-04 18:42
#2

#1 De planer man gjort upp för dagen blir ju "måsten" kan man säga, jag ser det dock som måsten som går att anpassa. Jag har dock fördelen att jag inte har särskilt mycket jag verkligen måste, som jag inte kan få hjälp med eller som inte kan vänta tills nästa dag.
Som sjukskriven och stadsbo så är det tämligen lätt att att anpassa dagarna efter hur kroppen mår. Allt är nära.
Sedan varierar jag enormt i dagsformen, kan man påverka så är det toppen men har fullt förstående att det finns levnadssätt som gör att man verkligen måste göra saker vid vissa tidpunkter.
En gård sköter sig inte självt vilket en lägenhet gör. Skillnader som är viktiga att ta hänsyn till, jag ser en dag på landet som en gratis aktivitet nuförtiden, när jag dock bodde på landet var det saker man bara var tvungen att göra och motivationen var inte alls nära tillhands många gånger.

[Lilja3]
2014-05-05 17:07
#3

Jag som tycker mig ha bra koll på min dagsform fick en härlig tankeställare idag. Mina annars välfungerande sätt hjälper föga idag.

Dagar som dessa är det inte kul att erkänna sig besegrad. Men det är jag.
Funkar inga "goda råd" ja då får man lov att ta till smärtstillande har jag lärt mig. Vid det här laget vet jag vad jag behöver ta för vilka tillstånd. Att ta de imorgon skulle vara för sent. Det är idag jag har ont och behöver lindring. Ta det hellre dagen före kroppen säger upp sig fullständigt. Man behöver ta mindre tabletter om man tar de i rätt tid!
Förr väntade jag ut smärtorna tills jag inte orkade med mig själv mer. Vilket resulterade i att jag fick knapra smärtstillande i flera dagar. Nu räcker en gång, vila och sen är jag på benen igen.
Imorgon är jag mer än säker på, kommer bli en bra dag. För idag så lyssnar jag enbart på kroppen.

Jag har kunnat avboka dagens planer, men jag tvingade iväg mig till rehabiliteringen. Det var tufft men jag fick uppmuntrande ord och hjälp att lindra värken. Det lättaste hade varit att stanna hemma, men det bästa för mig och min kropp var att ta mig iväg ändå.

Upp till toppen
Annons: