Annons:
Etikettdysautonomi
Läst 16351 ggr
Foggan
4/23/14, 9:04 PM

POTS

Posturalt Ortostatiskt Takykardiskt Syndrom.. Kroppen har svårt att få blodet på rätt plats i rätt tid när man reser sig upp..kan man förenklat säga. Det vill gärna flyta ned i benen. Kännetecknet är en pulsökning på minst 30 slag/minut, eller en puls på minst 120 slag/minut inom 10 minuter efter lägesförändring. Någon som har det, eller som misstänker att Ni har det ?! Har letat på nätet, och det finns en hel del engelskspråkiga forum/sidor men inget direkt speciellt på svenska. Är en ovanlig diagnos här i landet och kunskap om det finns inte överallt. Jag misstänker, till 99,99%, att jag har det.. Men det är så ensamt.. Hur kan man förklara för någon..frisk..om denna enorma trötthet ? Ordet "dödstrött" får ett ansikte. Om pulsen som skenar iväg när man reser sig upp..man blir yr..måste hålla sig i saker och ting. Varför man flåsar som ett tok när man går uppför en trappa/trappor och pulsen ligger runt 170 eller mer ? Varför man sitter som en bladspenat i soffan efter att ha ätit ? Hjärtat bultar på, trycket sjunker och det bara svindlar.. Och att jag är så 1-4 timmar efter mat. Vaför man inte orkar duscha/tvätta håret varje dag.. Nä, jag är inte lat..jag vill bara inte svimma. And so on.. Finns ett x antal symtom till..

Annons:
RuiXue
4/23/14, 10:48 PM
#1

Jag har inte diagnosen på papper på grund av bristande kunskap inom vården, men har med all säkerhet POTS baserat på pulsökningen jag får vid lägesändring. Min puls kan öka med över 60 slag i minuten när jag reser mig även om jag ställer mig upp långsamt. Blir något bättre av ökat vätskeintag och intag av salt och elektrolyter. 

POTS är ett av många sido syndrom till EDS som det inte läggs mycket krut på i Sverige tyvärr…

Jennie


Foggan
4/24/14, 9:43 AM
#2

Oki, då är vi i samma båt.. Har inte heller diagnos på papper, men jag slåss för att få det. Det gör en inte frisk, men kan underlätta på andra vis (ev. mediciner, hitta lämpligt arbete etc etc). Hur mycket vätska får du i dig per dag ? Hur mycket salt ? Men allt tar sådan tid..och som du skrev; kunskapen är inte så stor.. Jag antecknar "dagsläget"..puls..blodtryck..tar temp om jag känner mig febrig.. Allt för att ha så mycket kött på benen som det går, när man ska till läkare. Plus att man kanske, någonstans, kan se ett mönster. Så många dagar som man vaknat upp och tänkt att det här blir en bra dag..känns rätt ok.. Sedan har man exempelvis käkat frukost/lunch..och sedan bara brakar alltihop.. Då är det ryggläge som gäller. Några gånger har jag struntat i signalerna och fortsatt pyssla på..diskat lite eller nåt sådant. Då blir det revolution i magen istället.. Att gå utanför ytterdörren är inte att tänka på. *suck* Men..någonstans stänger hjärnan av varje kväll, och hoppet växer om att nästa dag kanske blir bättre.. "Man lever på hoppet, sa grodan"..

[Lilja3]
4/24/14, 8:31 PM
#3

Jag har alltid haft problem med tunga ben och yrsel. I mitt fall beror det dock troligen på värk från leder och att jag använder kroppen ofördelaktigt.
Mycket kallt vatten och noll tolerans mot stress hjälper. Att undvika mjölksyra med, alltså inte pressa kroppen till max, ha alltid god tid på dig för saker du gör, planera väl och låt ingen och inget stressa dig. Fullt fokus på din egna kropp. Gå i din egna takt.
I trappor kan man försöka komma ihåg att vara avslappnad i varenda muskel.

Jag brukar förklara mina smärtor som träningsvärk efter ett mastodontpass på gymmet.
Du kan jämföra din trötthet som att ha sprungit en maraton och väl i mål bli tvingad att fortsätta springa trots att kroppen är helt slut.

Foggan
4/24/14, 9:43 PM
#4

Vaknade i morse med en grym huvudvärk och kände mig som en torr skinnbit. Var upp på natten på toa, vilket inte är så vanligt..men jag misstänker att kroppen var slut och att jag hade lätt feber igårkväll. Efter ca 4 liter vatten och 1,5 tsk salt idag så började jag ana mänskligt dna i min kropp igen. Sammanlagt 5,5 liter idag.. Det låter ju sjukt mycket..men vad gör man ?! Dagen började dåligt, men jag får nog säga att jag är rätt nöjd med kvällen. Och med den känslan kan jag somna gott..

[Lilja3]
4/25/14, 4:24 PM
#5

#4 Frågan är om du inte borde minska ner på saltet och då även minska på vattnet. Den alldeles för stora mängden vatten du dricker tömmer kroppen på salt. Dricker man för mycket vatten så kan man få brister på både det ena och det andra. Kroppen är ej gjord för att ta emot sådana stora mängder vätska.
Drick mindre mängder men oftare. Drick heller inte iskallt vatten utan rumstempererat, då svettas man mindre. Häll upp kallt vatten i en flaska och låt stå i rumstemperatur.

Ett för stort vattenintag späder ut kroppsvätskorna, blodet m.m vilket leder till brist på kalium, kalcium, fosfot och magnesium. Alla väldigt viktiga mineraler! Njurarna får jobba för mycket, har du dessutom svaga njurar så klarar inte kroppen av att hantera allt vatten. Din huvudvärk kan rentutav bero helt och hållet enbart på ditt för stora vattenintag.
Har du kollat dina blodvärden? Att tillsätta 1,5tsk salt rekommenderas endast i särskilda fall. Annars får man i sig tillräckligt via kosten.

RuiXue
4/25/14, 7:58 PM
#6

Det är därför man som POTSare MÅSTE få i sig elektrolyter! Dricker man bara vanligt vatten så rubbar man saltbalansen. Hur behovet ser ut av vätska, salt och elektrolyter varierar rejält från person till person och situationen. Själv klarar jag mig ofta med att dricka ungefär en liter elektrolythaltig dryck (Resorb, Isostar, Friggs Recovery, Powerade etc) när jag känner av symtom, eller klämma in ett glas eller två med Friggs Recovery någon gång då och då, och salta lite mer på maten eller äta lite chips. Mäter inte hur mycket jag dricker till vardags för jag hör till kategorin som inte kan dricka alls om jag inte är törstig, det är liksom locket på då. 

Extra salt är en av de viktigaste hörnstenarna i behandlingen av POTS förresten. Vissa POTS patienter får till och med salt tabletter utskrivna på recept just för att kunna få i sig tillräckligt med salt var dag.

Jennie


Annons:
Foggan
4/26/14, 10:37 AM
#7

Det är väl det som är en av svårigheterna med Pots..

Man måste gå emot hälsoråden.

Att det finns liksom ingen standard; alla måste prova sig fram vad som passar. Därför skriver jag noggrant ned hur man jag mår och vad jag gör, och sedan drar slutsatser av saker och ting.

Kollat blodtryck, puls etc. 

Onsdagen var en dålig dag..har ej listat ut än varför..

Fick lätt feber på kvällen, vilket är vanligt när det varit "jobbigt".

På torsdagmorgon huvudvärk och bara blää.. Pinkade mörkt.

Drog i mig vatten/salt under dagen.

Igår, fredag, så var jag.. Ok, pigg och normal är kanske att överdriva, men.. Jag fixade att åka och handla, tvätta lite och även göra lite träning.

Kände igårkväll att jag kanske druckit lite för lite..

I morse var jag seg..efter frukost så svindlade det och blev alldeles matt.

Skakar/darrar.

Ska se till att få i mig vätska och salt idag så får jag se hur jag mår i morgon.

[Lilja3]
4/29/14, 8:06 PM
#8

Funderade lite grand på kopplingen just till Eds patienter. Mina problem beror ju på att jag överanstränger kroppen. Den jobbar hårdare än den skall och då får jag dessa potsliknande symptom.
Är det inte så att POTS är ett symptom på själva syndromet?
Likadant som man blir andfådd och svettig av träning tänker jag.

Att det i slutändan beror på en obalans i kroppen.
Symptomen kommer ju när man aktiverar sig. Tro nu inte jag ifrågasätter utan jag försöker tänka ett steg längre, att inte behandla symptomen utan det som orsakar problemen. Att få kontroll på obalansen i kroppen och rätta till det som saknas.

Jag funderar återigen på den enorma vattenmängden. Varför behöver kroppen så mycket mera vatten? Kroppen gör sig ju ej av med vatten fortare. Så varför tillföra mera än till en normalfungerande?
Tränar man behöver man ej tillföra avsevärt mycket mera vattenmängd bara för att man svettas ner. Dricker man en bra mängd med vatten så har kroppen tillräckligt. Den är ju gjord för att vara aktiv under längre och intensivare tid.
Att tillföra elektrolyter i form av färdiga sötade drycker med socker som orsakar hastiga blodsockerhöjningar (tänker då på svimningsproblemen mm) det bör ju späda på symptomen istället för lugna?
Borde det inte vara lugnande för kroppen att äta mat som håller blodsockret på en jämn nivå?

Det hjälpte mig i min värsta period att se över kosten radikalt. När jag som mest vill ha socker får jag ej ge efter, då skenar hjärtat och jag ligger i fruktansvärda migränattacker.
Nu vet jag inte hur ni äter och det lägger jag mig inte i heller eller dömer, men för sin egen del kan man ju se över allt som går att kontrollera själv. 

Smart att föra anteckningar över hur kroppen reagerar och vad man gjort. Då kan man ju börja se kopplingar och kanske åtgärda problemen.

RuiXue
4/29/14, 11:56 PM
#9

POTS vid EDS brukar bero på att våra kärl är mer elastiska än hos normala personer, och det påverkar på något vis hur blodet pumpas upp i kroppen igen från fötter och ben, speciellt när man reser sig. Lättaste sättet att förklara det på🤔

Vätskan och salterna som man som POTS patient behöver är för att höja blodtrycket som ju ofta är lågt vid POTS. Mer vätska ger större blodvolym= högre tryck. Salt är även det blodtryckshöjande.

Jennie


Foggan
4/30/14, 9:55 AM
#10

Denna morgon är en sådan morgon när jag önskar mig död..

Trots +24 grader inomhus så fryser jag som ett djur…kalla händer-fötter-ben…skakar/darrar…pulsen går upp vid minsta rörelse…ringer i öronen när jag reser mig upp, samma takt som hjärtslagen.

Var en lugn dag igår; gjorde inget speciellt, åt som vanligt, sovit bra inatt.. Det enda är att jag drack nog inte tillräckligt..

Vad gäller mat så undviker jag pasta, bröd etc. Saker med gluten och kolhydrater, laktos.. Det får mig totalt av banan..

Rött kött är ingen höjdare, däremot går det bättre med "ljust" kött.

Man kommer på saker allteftersom..vad som funkar och inte funkar..

Jag hatar detta..

[Lilja3]
4/30/14, 12:59 PM
#11

#9 Hur bra förklarat som helst! Nu förstår jag. Tack🙂Hkärnan går på högvarv när jag inte förstår mig på något och försöker hitta diverse kopplingar. Ibland är förklaringen tusen gånger lättare än man tror och närmare tillhands!

#10 Varför får man ringande i öronen? Detta har jag haft ända sedan barnsben. Kunde inte kolla på tv länge och har än idag besvär med höga ljud. Det skär sönder öronen rätt vad det är.
Hoppas ni båda förstår att jag ställer frågor för att förstå, inte för att ifrågasätta er.
Det där POTS stämmer in väldigt bra på mig, symptomen är ju så lika alla andra symptom man kan ha utav andra orsaker dock. Om du förstår? Men jag har lärt mig hur jag skall hantera mina problem så då kanske man kan hjälpas åt om symptomen är liknande. Jag tycker mig inte lida av POTS utan bara att det påminner om några av mina besvär.

Darrningar och skakningar får jag bort genom att fokusera på något kreativt. Måla kan jag inte göra alls längre i princip, det kräver för mycket statiska rörelser. Den sortens måleri jag höll på med i alla fall.
Min utväg har blivit att baka bröd. Jag knådar för hand, det får mig lugn i kroppen.
Att stå stilla funkar inte alls för mig, dock att gunga lite sidledes eller att röra mycket på huvudet och fästa blicken på olika föremål. Mycket fokusering på annat som hjälper.
Igår så var jag extremt varm, helt utan anledning, då hoppar jag in i duschen, duschar kallt och höjer värmen tills kroppen är med igen och känner av rätt temperatur. Ja, jag duschar väldigt mycket. Fryser jag är ibland det enda som hjälper att duscha varmt tills kroppen återfått värmen.
Tränar jag kondition så blir jag bättre inom detta, det är när jag är stillasittande mycket som kroppen får problem.

Foggan
4/30/14, 4:48 PM
#12

Jag tycker det är kanonbra att diskutera symtom och allt sådant; någon kanske vet något som någon annan kan ha hjälp av.

Vet faktiskt inte varför det ringer i öronen..?!

Läste någonstans att tinnitus var ett av symtomen på POTS, men just varför..ingen aning.. Har blivit känsligare för höga ljud, och även för starkt ljus.

Fick samtal från min med.läkare och hon meddelade att kardiologen som gjort undersökning på mitt hjärta inte fann anledning till att utreda mig vidare..om jag inte svimmade igen..

Nä, men jag har väl andra saker i min kropp än hjärtat ?!

Har brytit ihop ett par timmar, men nu är det på väg uppåt igen.

På måndag ska jag kolla upp egenremisser; vad som gäller om dessa och vart

Foggan
5/9/14, 8:13 AM
#13

Ett steg framåt..

Hjärtmottagningen har skickat "second opinion-remissen" vidare till Endokrinologin, så kanske kanske det är på rätt väg..?!

Jag håller tummarna och hoppas på det bästa..

Annons:
Chestnut
5/9/14, 9:08 PM
#14

#13 Låter lovande att dem har skickat en second opinion! 🙂

Med vänliga hälsningar
Chess

Foggan
2/11/15, 12:02 AM
#15

Uppdatering !!

En lååång tid har gått…

Men skam den som ger sig. Har fått remiss till Malmö för utredning/diagnosticering av…ja, vad det nu är för något jag har…

Jag misstänker Pots, men…vad vet lilla jag ?!

Alla symtom är kvar…

Temperaturregleringen i kroppen verkar ha fått spunk på sistone; den åker upp och ned lite som den vill. Går ned i temp när jag gör något och går upp över 38 efteråt. Och det vare sig jag anstränger mig fysiskt eller psykiskt.

Gör mina "nattvandringar" här i lägenheten då jag vaknar och det känns som hela kroppen rusar…snor runt i sängen som en elvisp.

Men det är förunderligt…hur man ändå anpassar sig till situationen…

Det dryga är människor som inte riktigt kan förstå.

"Lite avslappning så blir allt bra, du är nog bara stressad…du måste koppla av"…

Jo, säg det till mitt adrenalin när de påslagen sätter in…eller att hjärtat ska sluta slå så fort när jag reser mig upp. Eller att matsmältningen får ta och skärpa till sig efter att jag ätit, så mycket blod behövs väl inte i magen ?

*suck*

Iafian
2/17/15, 2:31 PM
#16

Jag hoppas ni finns kvar och läser detta. Det finns hjälp att få! Jag fick min POTS av svininfluensavaccinet, 3,5 år tog det innan jag fick min diagnos men nu har jag haft det på papper i två år. I Malmö finns en överläkare på arytmimottagningen som heter Artur Fedorowski som är den enda läkaren i Sverige som verkligen jobbar med detta! Har ni möjlighet så få er läkare eller i värsta fall ni själva skick en remiss eller självremiss till arytmimottagningen på Malmö sjukhus, beskriv era problem och att ni vill utredas för POTS. Första steget är ett TILT-test sk. Svimmningstest. Man blir fastspänd vid en brits och höjs upp i stående läge till man svimmar (inte den skönaste undersökningen men den funkar). Om ni inte har möjligheten att ta er till Malmö så be er läkare att kontakta Artur, jag har pratat med honom själv om detta och han vill verkligen hjälpa folk, det är en underbar läkare! Jag själv behandlas med procoralan som är pulssänkande och Gutron som drar ihop blodkärlen i benen för att ge hjärtat mer blod. Det största tipset jag kan ge för en enklare vardag är stödstrumpor eller stödstrumpbyxor, finns på Apoteket och Lindex, Åhléns etc. Jag använder mina strumpbyxor varje dag. Även kylande gel till fötter och ben (the body shop har en bra) funkar när det är för varmt ute för strumpbyxor. Jag hoppas verkligen att någon läser detta och får hjälp, för det finns hjälp att få!

Görkan
2/28/15, 8:27 PM
#17

Det finns en kollega till Artur Fedorowski som oxå jobbar med detta. Han heter Sten Östensson på Kristianstads sjukhus. Han har bra tipps hur man kan undvika svimning: http://svimningsskolan.se

Ge aldrig upp hoppet!

sunsun
3/5/15, 6:51 AM
#18

Precis som du Lafian , har jag varit hos Fedorowski. Har provat olika medicin som jag inte tål. Men inte Gutron. Har så fruktansvärt ont i benen och kan knappt gå ibland. Känner du att dom hjälper dig just i benen? Har du några biverkningar?

Foggan
3/9/15, 11:12 AM
#19

Nöden är uppfinningarnas moder…

Höll på att få spunk en natt när benen "levde om"; pirrade, rusade, dom var varma men inte svettiga. Det konstiga är att överkroppen inte blir varm ?! Där kan jag ha täcket på mig.

Till slut, när klockan var 02, slängde jag in ett påslakan i frysen. Fick ligga där ca 20 minuter, sedan tog jag ut det och vek det över benen… Så skönt det var !!

Pirret försvann inte helt, men det lindrade lite så jag kunde somna framåt 04.

Om det bara var en lyckträff…inbillning… Vet ej, men ska testa det nästa gång det drar igång sådär.

Just nu känns det bara som att allt bara blir värre…

Görkan
3/9/15, 7:56 PM
#20

Hoppas du mår bättre snart Foggan. Låter jätte jobbigt det du bekriver.

Men Sunsun om du inte är bra kanske du återigen ska kontakta honom för att se om det finns annat du kan prova eller göra.

Annons:
Foggan
3/10/15, 10:05 AM
#21

Ni som har diagnosticerad POTS/misstänkt POTS… Vad har ni mer för symtom, förutom pulsökningar och svimningar/nära-svimningar ?

Något som driver mig nästan till vansinne är när jag "däckar" efter måltid. Blodtrycket sjunker, pulsen stiger och jag får yrsel och får ligga ned. Igår rann bägaren över…

Köpte Allévo soppa (glutenfri) som jag tog en portion av nu på morgonen. Och det verkar funka; ingen direkt yrsel, ingen mjölksyra i benen och jag kan sitta upp och skriva detta. 

Kanske inte världens bästa lösning, men ibland får man ta till lösningar som passar en bäst… Man får vara sin egen försökskanin.

Den 25 mars har jag tid för utredning i Malmö.

Gissa om jag längtar…!?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Görkan
3/11/15, 7:51 PM
#22

Usch ja det kan vara asjobbigt med POTS. Jag är trött jämnt och somnar så fort jag är för inaktiv ;-) Jag får ont i bröstet eller obehagligt tryck, illamående, huvudvärk, svaghet, yrsel, skakighet, orkeslöshet, kan inte reglera temperaturen, är känslig för både kyla och värme. Jag får problem med synen, det ringer i öronen, blir kallsvettig, jag har ofta ont, tappar känseln eller upplever konstiga felaktiga känslor på huden som när man bränner sig eller att det pirrar, domnar. Jag tål inte att stå eller sitta länge, får mindre eller uttalade problem med minnet, koncentration och det tar eeeeevigheter att tänka ibland. Beroende på var syrebristen är får jag de mest udda symtom :-) Jag undviker att gå uppför trappan när jag är dålig får då blir jag svim/spyfärdig direkt.

Det är bra att få en diagnos men pots är inget som behandlas så att det är borta sedan utan det handlar om att lära sig leva med skiten. Så klart kan man kompensera lite mer specifikt när man vet vad det är. Det mesta kommer vara att anpassa sig och sitt liv till det. Jag tror att de flesta inte får någon medicin ens.

Det viktigaste med diagnosen tror jag var för mig att få bättre förståelse för mig och att kunna ha mer tålamod med mig själv samt att det var skönt att det var på riktigt och inte bara i mitt huvud.

Måste säga att jag är imponerad över att folk känner till syndromet. När jag fick diagnosen hade jag ingen aning om det :-P

Hoppas du får hjälp snart så du mår bättre!

Foggan
3/11/15, 8:21 PM
#23

#22

När fick du diagnosen ?

Jag har varit så här sedan december-12, men det har blivit sämre sedan sommaren -13. Letat efter info om hög puls, men inget har liksom stämt in…

Inte förrän jag läste om POTS (slutet av februari förra året).

Det "lustiga" var att ca 2-3 veckor innan så var jag till min läkare på vårdcentralen. Hade skrivit en lista med symtom, mest för att jag skulle komma ihåg att tala om allt, som jag gav till läkaren.  När jag idag kollar den listan så är det som att läsa symtom-listan på POTS..

Görkan
3/11/15, 9:29 PM
#24

Diagnosen fick jag för snart 2 år sedan men har haft detta super länge. Har tidigare behandlats för lågt blodtryck men det har inte hjälpt riktigt.
Sedan råkade en läkare på vårdcentralen skicka mig till Fedorowski och där fick jag bra hjälp och ffa förståelse :-) Doktorn på vårdcentralen tyckte nog att jag var en konstig patient med väldig udda symtom. Han ifrågasatte om det jag kallar för svimning är en svimning ur läkarperspektivet. Haha den doktorn, vi hade verkligen kommunikationsproblem :P Men han remitterade mig iaf till svimningsmottagningen och sedan dess har jag fått ett nytt liv :-) Allt, verkligen allt har vänt. Så jag borde ejentligen tacka honom att han remitterade mig för jag hade ju ingen aning ens att det fanns en svimningsmottagning och att det skulle vara värdefull att kolla upp orsaken för svimningarna. Det var ju lixom mitt minsta bekymmer för efter att ha svimmat mådde jag nästan alltid bra. Det var mer en lättnad att äntligen kunna tuppa av för då mådde jag ju bättre.
Jag försöker fokusera på det som fungerar och det jag kan göra. Och det är ändå mycket :-)

Anterrabae
3/26/15, 10:18 PM
#25

Jag har sannolikt också POTS men kan inte få diagnos pga andra grejer jag har som jag medicinerar för. Bla addison-liknande symtom efter långvarigt kortisonanvändande samt hypotyreos. Hur som helst är pulsrusningarna i samband med att lägga sig ner, vidriga. Pulsen stiger till 140-150 direkt. Kan vakna mitt i natten av att det känns som hjärtat är på väg ur kroppen. :/

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Foggan
3/27/15, 11:57 AM
#26

#25

Vad händer i kroppen när du får pulsrusningar av att lägga dig ned ?

Vad läskigt; det brukar ju lugna ned sig när man sätter/lägger sig ned.. Kan du göra något för att "lugna" hjärtat eller är det bara att vänta ut det ?

Anterrabae
3/27/15, 1:29 PM
#27

Det klumpar sig i halsen, blir svårt att djupandas.. Och det är bara att vänta ut det. Har gått med kontinuerligt EKG på sjukhus för att lura ut varför. Men ingen kunde se samband eller orsaker. Man kan inget göra, bara att vänta ut det.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Görkan
3/27/15, 8:21 PM
#28

Jag undrar om inte Hyperpots har sådana symton m pulsrusning osv?
Förstår inte riktigt varför du inte ska kunna diagnosticeras. Hur vet du att det inte går?

Anterrabae
3/27/15, 9:51 PM
#29

Man får varken ha konstaterad sköldkörtel- eller binjurerunbning vilket jag har båda. Man får inte äta kortisonpreparat eller Levaxin för att kunna få diagnos. Det står så i kriterierna för POTS. Dock har jag samma rusningar även när ämnesomsättningen är låg. Jag har aldrig normal till låg puls. Har aldrig haft. Har till och med bett om betablockerare för att få ner pulsen. Men det belasrar njurarna, och sånt vill man undvika vid diabetes1 vilket jag också har.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Görkan
3/27/15, 10:22 PM
#30

Vem/var har du fåt den informationen ifrån?

Anterrabae
3/28/15, 1:02 PM
#31

Ska se om kag hottar igen sidan.. Återkommer.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Görkan
4/10/15, 8:51 PM
#32

Anterrabae: jag tror inte att det du har läst på nätet är den enda sanningen och enda sättet att kunna få diagnos. Hade jag varit du, hade jag gått till en doktor som är van att göra utredningar av autonom dysfunktion/POTS och kollat där om det inte kan diagnosticeras på något vis.  Jag skulle tro att de POTS-typiska tecknen som man försöker framkalla med hjälp av specifika undersökningar kommer synas ändå om du har POTS. Och skulle resultaten visa sig vara tvetydiga så kan man ju komplettera med ytterligare undersökningar som kanske inte är standard men som man kan göra om det behövs.

Anterrabae
4/11/15, 9:55 AM
#33

Tack, ska kolla på det ..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
4/12/15, 1:09 PM
#34

Min dotter vaknade i morse och var praktförkylning och feber. Efter frukost steg febern ytterligare och hon blev jättehängig. När jag kände på henne då så var hon inte varm alls, utan snarare sval, åt det kalla hållet. Torr och inte ett dugg svettig. Hon bad om en alvedon och i takt med att febern gått ner och hon blivit piggare så har hon blivit varmare på huden igen. Så nu känns hon febrig igen. Knepgigt, och ganska POTS, va?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Hesse
4/20/15, 12:39 PM
#35

Jag har ett tips på det jag anser vara den bästa vätskeersättningen: kokosvatten! Proppat med naturliga elektrolyter och gott, särskilt den som är smaksatt med ananas. Har kunnat dragit ner ordentligt på mitt vätskeintag, som tidigare var ENORMT. Jag köper mina på bodystore. Finns på flera ställen, googla. :)

Foggan
4/22/15, 7:43 PM
#36

#35

Hur mycket drack du förut och hur mycket dricker du nu ?

Hur mycket salt behöver du för att funka ?

Upp till toppen
Annons: