Annons:
Etiketterokänd-diagnosövriga-hypermobila-sjukdomar
Läst 12295 ggr
Rebah
3/21/14, 12:13 PM

Problem med nyckelben och att få diagnos

Hej!

Har lurat lite här på forumet och läst på och försökt luska ut vad som är fel, men känner att jag kanske behöver lite hjälp eller förslag då doktorerna inte varit särskilt hjälpsamma hittills.

Är 29 år gammal, och fick först höra att jag har överrörliga leder för ungefär 1.5 år sedan nu, och efter att ha läst på en del sen dess så känns det nog som om en hel del har förklarats. 

Listar de symptom jag har som kanske har med detta att göra;

*Nyckelbenen liksom ploppar ut (delen närmast halsen, "knotorna" där) vid vissa rörelser, tex då jag lyfter armarna rätt upp eller gör armhävningar, men hoppar tillbaka då jag tar ner armarna igen. Detta gör oftast inte ont, bara då jag är väldigt trött i kroppen tex efter träning.

*Lite "för" böjliga fingrar, armbågar och knän mest. Var hos en doktor som sa att jag nog var väldigt duktig på gymnastik, men det stämmer inte alls då jag är, och har alltid varit, rätt klumpig. Känner mig mer som en marionettdocka än en balettdansös :)

*Knäppande leder- främst tårna som känns som om de hakar upp sig stup i kvarten så får knäcka rätt dom, men även axlar, rygg, nacke mm

*Ont i lederna då och då, främst då jag gått eller suttit stilla länge. Kan inte sitta i samma position någon längre tid utan att behöva sträcka, flytta på mig eller knäcka rätt någon del av kroppen.

*Sit-ups och liknande övningar får jag ont i ryggen av, värken går dock över efter några minuter igen. (Borde man undvika sådana övningar helt och hållet? Kör bla med sk abdominal crunches nu, vilka jag kan göra ca 15st av innan jag får ta en värkpaus.)

*Har blek hy, ser tydligt vener etc på många ställen. Vet inte om jag har "ovanligt" lätt att få blåmärken, men har ofta blåmärken jag inte vet var de kommer ifrån.

*Har rätt ordentligt dåligt minne, och har ofta svårt att koncentrera mig på studier etc.

Så problemet som fick mig att gå till doktorn var då jag en morgon vaknade och kände att jag hade ont på höger sida. Tittade i spegeln och såg att nyckelbenet där hade flyttat på sig, ser ut att sitta lite högre upp och längre ut än det vänstra, och det har gjort ont sedan dess. Oftast en konstant molande värk längs med nyckelbenet och vid halsen, men har när det är värst också ont från armbågen upp till höger öra och ner längs skulderbladet, vilket brukar ge mig en ordentlig huvudvärk med. Har testat de vanliga värktabletterna och tycker inte att de funkar, dock verkar iaf naproxen ta bort huvudvärken. Smäller även till ordentligt på höger sida av nacken ibland när jag knäcker till den, istället för det vanliga mer knäppande eller "crunchiga" ljudet som brukar uppstå. Undviker att sova på höger sida med, då det känns som om delar där inne trycker på andra delar de inte borde trycka på, känns svårare att andas med men det kanske är min hjärna som jagar upp sig på de konstiga trycket.

Har nu gjort 3 olika röntgenundersökningar, inklusive ultraljud, och en av dessa visade om jag förstod rätt att nyckelbenet satt lite konstigt, men var inte ur led. Doktorn undrade om det kanske alltid sett ut så, men det har det alltså inte. Övriga visade att resten av axeln ser ok ut.

Har varit hos kiropraktor en gång, hade så galet ont efteråt så har inte vågat mig på det igen. Tycker dock att det hjälpte en del med att lossa lite på höger sida, då jag antagligen hade spänt mig en hel del då det gjorde ont där.

Har även gått på sjukgymnastik i ungefär ett halvår, och har sedan dess fortsatt med övningarna jag fick där och även lagt till lite andra som jag inte får ont av (lättare övningar med hantlar, crosstrainer etc), och tränar nu ca 1 timme 5-6 dagar i veckan.

Har även en syster som också har problem med lederna, och som råkade ut för något liknande då hennes axel hade flyttat på sig en morgon. Dock hjälpte träning henne, och axeln sitter numera där den ska.

Känner inte att träningen gjort någon skillnad på just det problematiska nyckelbenet, och det är många övningar som gör ont just där men inte på vänster sida så något fel är det ju. Känner ju också själv att det inte sitter som det ska, och när jag visade sambon den där morgonen och frågade om det såg konstigt ut så stirrade han på benet och svor högljutt, så helt osynligt kan det ju inte vara :)

Så, det jag undrar är om någon vet eller har förslag på vad jag kan göra/vem jag kan prata med om nyckelbenet? Verkar mest som de doktorer jag varit hos hittills hakar upp sig på de överrörliga lederna, och inte ger något förslag på vad som är fel på nyckelbenet eller om det går att "laga". Har nog en rätt mild version av vad jag nu har, kanske "bara" överrörliga leder, och jag tycker mig känna min kropp hyfsat väl så känner mig rätt säker när det gäller vad jag kan göra och vad jag bör undvika, men vill ju gärna ha en riktig diagnos där med.

Har säkert glömt något, så fråga gärna om jag missat något. Vilka tips eller förslag som helst mottages tacksamt. Och stort tack till er som orkar läsa allt det där :)

Annons:
[Lilja3]
3/21/14, 5:58 PM
#1

30% Av alla kvinnor är överrörliga. Tyvärr använder vi inte våra kroppar som man "ska" och är därmed ofta fel/snedbelastad och därför börjar man alltså få problem med den eventuella överrörligheten man har.

Det behöver inte vara något helt galet utan små felbelastningar gör mycket.

Att du fick ont efter kiropraktor kan bero på att dina muskler är väldigt spända efter många års felbelastning.
Du har dessutom mycket låsningar i kroppen (med andra ord fortsätt knäcka) låsningar förvärrar problemen avsevärt. Oftast de som gör ondast i kroppen.
Försökr svara lite allmänt på dina besvär har nämligen samma problem med låsningar och hoppande leder. Det behöver inte betyda att de helt eller delvis hoppar ur led utan det kan vara små avvikande rörelser som får senor, muskelfästen, muskler och nerver att hamna i kläm eller hamna i lite fel.

Fötterna var också ett stort problem på mig förr, du har troligen någon felställning i fötterna som man kollar upp med en remiss från VC läkare till OTA (otorpediska avdelningen)
Då du har problem emd låsningar rekommenderar jag inte hård styrketräning förrän du fått bukt med att musklerna slutar strama.

Musklerna spänner sig när leder är låsta då leden inte kan fungera som normalt och musklerna tar över ledens funktion. Knäcker du rätt på leden och får inte bukt med spänningarna i musklerna så drar musklerna gärna fel på leden igen.
MEd andra ord rehabilitering/grundstyrketräning och iväg till arbetsterapeut som hjälper dig med ergonomin för kroppen. Hur du rör dig rätt.
Efter många års fel/snedbelastningar tappar man rörelsemönstret och rör sig helt kocko ibland om man jämför hur vanliga friska kroppar rör sig. 

Just nyckelbenet vet jag inte xakt men jag har sedan årsskiftet problem med att det "hoppar" till. Och hamnar ur position, för min del beror det på för svag bröstrygg/bröstmuskulatur. Behöver träna armhävningar och liknande träning både för rygg och bröstkorg då man får tänka ur ett helhetsperspektiv.

Börja gärna med yoga (liknande stretchning) för att få loss de spända musklerna. finns en hel del bra videos på youtube jag följer i den mån det går och märker stor skillnad med hoppandet av lederna. Även värken minskar då spänningarna släpper. 

För knäckning, går jag, när det är som värst 1gång i veckan. Efter en knäckning är jag mörbultad och snarare överkörd. Vila, vila, vila hela dagen och duscha jättevarmt så känns det mer som träningsvärk dagen efter.

Anterrabae
3/21/14, 8:43 PM
#2

För mig funkar inte kiropraktor alls, det är för våldsamt. Däremot är osteopati bra. Han lägger mig tillrätta med jämna mellanrum. Både höft, nyckelben och alat annat :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Rebah
3/22/14, 11:54 AM
#3

Tack för svar! :)

Angående träning så gör jag mest övningar där man bara använder kroppens vikt sas och gummiband övningar. När jag använder vikter så är det 2kgs hantlar, och gör även "pull-downs" med bägge händerna samtidigt på en maskin, men bara på lättaste inställningen vilket jag tror är 6kg. Så försöker hålla mig till att göra lätta övningar flera ggr istället för tyngre. Kan inte göra vanliga armhävningar, eller undviker sådana då nyckelbenen hoppar iväg, men det funkar att göra armhävningar mot vägg så kör på det istället. :)

Har dock aldrig stretchat då det inte känns som om jag behöver det, vilket ju kanske inte är jättenyttigt. :) Gick på body balance för några år sedan som innehöll en del yoga, så kan ju lägga till några sådana övningar med och testa.

Dålig hållning har jag abselut, vilket jag försöker tänka på. Där tror jag träningen hjälper en del då man måste stanna upp innan varje övning och räta upp sig och hitta en bra utgångspunkt. Men sådär allmänt är det ju lätt att glömma när det känns som ens naturliga position är att sitta framåtlutad med benen i kors, armarna böjda och hakan vilandes på underarmen.. Men sambon vaktar mig som en hök och hojtar till då och då så jag kommer ihåg att räta ut mig :)

Har hittills inte behövt hjälp med att knäcka rätt något, brukar kännas liksom obehagligt i vissa leder och då räcker det med att böja eller rulla runt på dom så knäcker det till och känns bättre. Är bara just nyckelbenet som jag inte lyckas med själv.

Jo och problem med fötterna har jag nog sluppit, förutom knakande tår då. Men ser till att köpa bra skor som är uppbyggda inuti numera, och tycker det hjälpt mycket. Får inte lika lätt ont i ryggen etc vid längre promenader, men axlarna gör fortfarande ont efter ett tag trots träningen. Men det kanske blir bättre till slut det med.

Hittade förresten en sida med en video på en som ploppar ut sina nyckelben, precis så gör dom på mig med; http://www.impingement.se/sternoklavikularleden.htm

Funderar på om det som hänt med högra nyckelbenet är en distorsion (eller distortion?) där benet liksom vridit sig runt på något sätt. Kanske kan förklara varför det inte syns tydligt på röntgen? Eller/och så kanske någon muskel eller nerv hamnat i kläm då det gör ont på ett större område. Vet inte om sådant borde synts på röntgen eller ultraljud bara, får tjata till mig lite mer svar från läkaren nästa gång.

Kollade upp osteopati och hittade några stycken häromkring, ska ta och ringa i veckan och se om de vågar ta sig an mig :)

Tack igen för förslagen, känns bra att prata med folk som faktiskt förstår vad jag pratar om för omväxlings skull. :) Är lite ont om sådana människor inom vården verkar det som, får mest höra att benen inte bara hoppar ur sådär hursomhelst. Men någon doktor måste det ju finnas i närheten som vet vad hon/han pratar om.

[Lilja3]
3/25/14, 12:32 PM
#4

Det var inte lätt det där med nyckelbenet, aldrig hört talas om det men det är ganska vanligt att det uppstår många olika komplikationer inom överrörligheten.
Ingen är den andre lik!
Återkommer lite senare, skall iväg nu!

Anterrabae
3/25/14, 1:00 PM
#5

Osteopaten har, som information, lika lång teoretisk utbildning som läkare, 5år. De är godkända av socialstyrelsen att behandla gravida (till skillnad från alla andra alternativare). De kan behandla dig utan att manipulera dvs "knäcka" och ändå komma åt problemet, om man vill det. Om de knäcker förbereder se alltid kroppen på vad som ska komma och balanserar efteråt, för att minska chock och risken att de får tillbaka. Berätta om att du är överrörlig och känslig. Tala om att hen måste vara extra försiktig eftersom du är skör. Det brukar falla i god jord. :) Sen kan jag berätta att jag talar om för mina osteopater om smärtproblatiken, och en sa då att m får börja och sluta sk kraniellt. För att försäkra sig om att det blev bra. Jag tog med sen infon när jag sen var tvungen att hotta en ny, då denne flyttade. Den nye är sjukt bra på att "känna av" hur mycket jag klarar. Och han sa att han brukar tänka att "det här klarar Ida, och sen dela med hälften" och det har varit perfekt hittills. :) Berätta för din Osteopat, om det blir en sån, vad du känner, hur och allt du kommer på. Då får hen lättare att läsa dig. Och man måste känna sig trygg. Stämmer inte personkemin så byt. Annars blir set inte bra. Det är lite av mina erfarenheter. Tack vare regelbundna besök så har jag blivit av med 50-75% av fibrosmärtan.. Den som triggas av felställningar. Jag är beroende, utan att "läggas rätt" med jämna mellanrum skulle jag inte kunna gå alls idag. :P

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Lilja3]
4/2/14, 12:22 AM
#6

#3 Hur går det för dig?
      Att nyckelbenet inte kan hoppa ur hur som helst är humbug. Det kan det visst för den överrörlige. Just det som är en rejäl bov i smärtproblematiken. Det är låsningar, subluxationer/luxationer, vrickningar, stukningar med mera som ställer till det.
En subluxation är när det bara poppar till lite men ej hoppar helt ur läge, en luxation är när man får trycka tillbaka leden eller att det hoppar tillbaka på plats av sig självt.

En klämd muskel/nerv syns varken på slätröntgen eller magnetröntgen. Sådan märker dock en osteopat om jag uppfattat det rätt. De känner igenom muskulaturen och känner när något är i kläm.
Detta gör även en sjukgymnast/naprapat men dessa tar alltså i hårdare. För dig som upplevde det som för hårdhänt så hoppas jag du får god hjälp av en osteopat.

Annons:
Rebah
4/2/14, 3:12 PM
#7

Har haft några rätt snälla dagar så varit ute och vandrat i skogen och låtsats som ingenting, men värken fick ny kraft till slut igen :) Så gick med på att testa en annan kiropraktor, både mor och mormor går dit så de har båda tjatat på mig ett bra tag om hur bra han är, men har inte riktigt vågat mig på det igen. Men så tänkte jag att det där benet nog förtjänar lite mer stryk ändå, grinig och frustrerad som jag var då jag inte kunnat sova något vidare pga värken.

Så varit där på ett besök precis, han tyckte jag behövde ett till så ska dit nästa vecka igen. Det gjorde faktiskt inte lika ont efteråt den här gången, hade nog inte lika mycket spänningar som senast och så har nog både förra kiropraktorn och träningen hjälpt till. Han verkade i alla fall ha en del erfarenhet med nyckelbensskador, hittade vart det gjorde ont och så, och var ändå rätt försiktig. Tycker kanske det släppt något i nacken, knäckte den förut och det smällde inte lika högt så det kanske man får räkna som framsteg :)

Han sa också (om jag nu kommer ihåg rätt) att nyckelbenet, då de båda är väldigt rörliga, kanske helt enkelt blivit lite extra överrörligt. Dvs det sitter fast som det ska, men har ändrat position lite.

Funderar på om det kan ha att göra med viktförändringar, var nämligen rätt spinkig när jag var yngre, men när jag passerade 25års gränsen så började kilona fastna lite bättre. Började äta bättre och träna en del, men åkte på influensa så tog en paus och kom inte riktigt igång med det igen, och så ett par månader senare så hände nyckelbensincidenten. Nu var jag ju inte direkt överviktig, men kanske gjorde de extra kilona, och de för svaga musklerna, att det ändå blev lite för mycket? Har ju liksom inte hänt någon olycka eller så, så kanske är det något som byggdes upp och sedan räckte det med att jag sov lite fel på fel sida.

Har inte hört av min doktor ännu om den senaste undersökningen, ger det några dagar till annars ringer jag och frågar och ser om man kan få lite svar på om det har vridit sig eller bara flyttat på sig.

Kanske balanserar kroppen sig efter ett tag, så får man vara lite skev men förhoppningsvis utan värken.

Men, plan B blir då osteopat, var plan A egentligen men hon var inte inne just när jag ringde, och då gav jag med mig och så blev det kiropraktorn. Eventuellt att kolla med en till ortoped, de hade dock inga tider förrän i slutet av sommaren. Ehm, om jag nu har råd med det.. jo, men ska höra med försäkringsbolaget med och se om de kan hjälpa lite i alla fall :) Gött när man har lite alternativ!

[Lilja3]
4/2/14, 10:57 PM
#8

Minns att det var en diskution angående hur man påverkas med överrörlighet och övervikt. Flera trivdes bättre och fick mindre värk när de vägde lite mer.

Jag har för min del, kommit fram till att extrakilon direkt visar sig i form av ökad smärta, försvagade muskler och allmänt tröttare i kroppen. 

Hur ligger du och sover?
Ibland sjunker man gärna ihop i axelpartiet (framåt) om man ligger på sidan, Försök sova på rygg. Den absolut bästa sovställningen för kroppen vid värk. Då avlastas den fullkomligt och har du rätt mjukhet/tryck i sängen så ligger du även rakt i ryggrad.

Tänk på att inte sova med 2 kuddar under huvudet då du kröker nackkotorna och inte ligger rakt.

Knäckning gör ont i början, hela kroppen har ju vant sig vid felställningen i kotor/leder så den tycker plötsligt att det är fel att få allt på plats igen. Det är ju som att bli överkörd. Rent krasst!

Vad säger kiropraktikern om nyckelbenet?

Rebah
4/3/14, 11:48 AM
#9

Han verkade lite tveksam när jag frågade om det går att få det att flytta tillbaka, nyckelben verkar vara lite svåra att ha att göra med. Han visade på hur och var det hänger ihop med axeln, nacken och på ryggen mellan ryggraden och skulderbladet, och verkade som om det var mest nacken som inte riktigt ville knaka som han ville. Så kanske går det att se bättre om han får ordning på allt runt omkring nästa gång.

Jag tror jag får nog försöka gå ner några kilon, kommer inte ihåg att jag haft lika mycket värk förr. Så det är antingen vikten eller åldern antar jag, men vikten kan man ju ändra på i alla fall :)

Jag har sovit på min vänstra sida nu sedan den högra började jäklas, kan inte riktigt sova på rygg då jag börjar snarka och väcker mig själv.. ☺️ :) Kanske skulle en sån där ergonomisk kudde, eller vad de kallas, funka? Sambon har en, kan försöka sno den när han sover och.. eller nej det går nog inte. Men kan fråga om jag får låna den ett tag i alla fall :)

Pratat med försäkringsbolaget precis med, och nu sitter jag och googlar "byta försäkringsbolag" så så bra gick det! Min försäkring gäller bara olycksfall och sjukdom, och då räknas inte detta tydligen.

[Lilja3]
4/3/14, 5:21 PM
#10

Jag har 2 sjukgymnaster, den ena är bra på en sorts knäckning och den andre använder en annan teknik som funkar på andra sorts låsningar. Den andre är en fena på att få bort mjukdelslåsningar medans den första är bättre på låsningar i kotor. Behöver båda för att få topp på kroppen.
Den ene piskar mig mer med träningen medans den andre är bättre på att lyssna och hjälpa få mig att inte stressa med läkningen.

Att man snarkar kan bero på mängder med saker, trånga andningsvägar, halsmandlarna, förkylning, att man ligger för högt med huvudet eller liknande.

Att få ersättning för skador orsakade eller med grund av eds och överrörlighet är inte det lättaste.

Rebah
4/11/14, 11:59 AM
#11

Min sjukgymnast som jag brukade gå till slutade i julas, så har varit lite tveksam till att försöka hitta en ny. Hon var riktigt bra, lugn och lätt att prata med, så är lite orolig för att nästa kommer vara en hurtig galning :) Men jag får nog sluta vela och sätta upp en tid, funkar det inte så kan man ju alltid byta. Har fortsatt med programmet, men skulle nog behöva lägga till lite nya övningar.

Har varit hos kiropraktorn i alla fall, tror inte jag kommer gå tillbaka. Känns helt enkelt inte som om det gjorde någon direkt skillnad. Nacken stelnade till och smällde lika högt igår igen, och jag har liksom inte råd att gå till kiropraktor en gång i veckan :)

Började ett tag tvivla lite på om det verkligen är nyckelbenet som är orsaken till värken, ingen verkar liksom tycka det verkar vara något större problem. Tänkte att kanske är det något annat, något som sitter i kläm eller så är det kanske nacken som spökar eller axeln eller något helt annat. Men jag känner att det sitter fel, vilket får mig att känna mig smått galen ibland. Kiropraktorn verkade förstå detta, att jag faktiskt kan känna att något är fel, men det finns kanske inte någon direkt lösning på det. Tyckte jag skulle fortsätta träna med sjukgymnast, och tänka på hållningen, så får köra på det ett tag till. Kanske ploppar det rätt helt plötsligt bara sådär, så kan jag börja träna ordentligt utan att ena halvan tar emot.

[Lilja3]
4/11/14, 1:13 PM
#12

#11 Letar du reda på en sjukgymnast, leta då reda på en som kan knäcka, gärna någon med erfarenhet av överrörlighet. Ring runt lite och se om de är trevliga i telefon. Det brukar vara en liten hint om hur du kan tänkas bli bemött av sjukgymnast sedan med.
Man går gärna och drar sig lite inför att ta upp telefon och ringer. Inte för att man är lat utan för att man är lite härdad av att bli dåligt bemött. Då är det alltid en lättare utväg att låta det va som det är. Det är ju så tråkigt att sitta och berätta om sina problem en tusende gång.
Jag knäcker mig ju, som jag säkert tjatat om massa nu, mig hos mina sjukgymnaster. De kollar reda på vad som sitter fel och ger mig övningar sedan för att stabilisera upp där muskulaturen är svag. Oftast där de fått knäcka till.

Att knäcka nacken tycker jag är svårt, det tar några veckor innan jag(sjukgymnasterna knäcker alltså inte jag) får rätt på det. Man blir ju så galet stram i musklerna när de brottas mellan att släppa taget och vilja spänna sig igen. Ibland vore det skönt med nackstöd, vilket jag läser oftare numera, är ett råd som ges vid bla Eds. Att ge avlastning för nacken tex vid tv-tittande där nacken hålls statiskt.
Är jag förkyld eller har väldigt ont i nacken, virar jag en tjock hasduk runt som stöd.

Rebah
4/15/14, 5:00 PM
#13

Jag brukar kunna knäcka det mesta själv, det är liksom alltid något som hoppar eller knakar till när jag tex rullar runt på axlarna eller böjer tårna. Brukar röra på sig lite extra lätt efter träning, men känns också lite mindre då, går lite smidigare på något sätt. Kanske lite det som gör att det känns så frustrerande att inte kunna fixa nyckelbenet själv, försöker knäcka och trycka och dra men det sitter lika snett ändå.

Fick förresten brev precis från doktorn, hon har fått bilderna från senaste undersökningen nu (ultraljud) och säger att man inte kunde se "någon retning eller förändringar i skelettet" men att man kan "tydligt se skillnad i strukturen men utan någon bakomliggande sjukdom" så hon ska skicka vidare till ortopeden. :) Låter som något syns i alla fall då, woo :)

Annons:
[Lilja3]
4/16/14, 6:05 PM
#14

#13 Visst är känslan märklig, när man inte kan få bort enlåsning? Man blir helt knäpp av att inte kunna få rätt på det. Jag blir alldeles orolig i kroppen.

Har du svårt att sova?

På mina bilder syns också nått litet hit och dit, aldrig något tydligt, aldrig något konkret. Åtgärdningsbart!
Hittad saker i mina journaler som är extremt viktig info, saker som synts på röntgen ingen tagit notis om. Som redan för flera år sedan kunnat leda till svaret, redan då!
Var nogrann med att läsa dina röntgensvar och journaler/remissvar själv. Det står mer i de än man får veta!

Rebah
4/17/14, 6:53 PM
#15

Ja det verkar inte gå att vänja sig heller, som man kan vid en del smärta eller vid knakandet och hoppandet. Har en återkommande tanke att man kunde göra som jag läste i en fantomentidning för en massa år sedan; hans axel hade gått ur led så han körde in den i en bergsskreva och liksom vände bort kroppen hastigt så axeln hoppade rätt, och hans skrik ekade mellan bergväggarna. Konstiga saker man minns ibland.. :) Det lär ju inte funka i mitt fall, men ibland känner jag mig tillräckligt frustrerad för att testa.

Brukar oftast sova rätt bra, tar lite tid innan jag lyckas somna bara, svårt att hitta ett bekvämt sätt att ligga ibland. Hade en rätt läskig sömnparalys en morgon för några veckor sedan, så sen dess brukar jag försöka låta bli att somna om på morgonen igen, så sover kanske 8-9h per natt vanligtvis.

Aldrig haft något sådant förut, men min syster har haft flera och tycker de är skitcoola, galningen.

Jag är bra på att glömma hälften av vad jag tänkt fråga, kommer ihåg efteråt istället, så ska nog ta och skriva ner lite stödpunkter denna gången om jag nu får en tid hos ortopeden. Kan man be om kopior på svar kanske? Så kan jag ju göra lite efterforskningar själv med.

[Lilja3]
4/17/14, 10:32 PM
#16

#15 Ja, du kan be om remissvaren. Min läkare vet att jag vill ha alla min papper, så han skriver alltid ut åt mig. Skickar alltid kopior på remisser med mera. Han vet att jag inte nöjer mig endast med hans ord och uppläsningar. Jag vill se själv!
Har du ringt och kollat så din remiss till ortopeden kommit fram?
Man brukar få hem brev när de tagit emot den. Har du ej fått en bekräftelse, så har remissen ej skickats eller ej kommit fram.
Alltid bra att ringa till ortopeden och prata med de sedan också, när man fått bekräftelsen.
Sist fick jag frågan om jag kunde ta tid med ort varsel. Vilket jag kunde, då kan man bli uppringd för tid som blivit avbokad.

Nja, skulle nog avråda dig från att vrida till nyckelbenet som fantomen. Men visst hade det varit härligt!

Man kan även skicka efter sina röntgenbilder, det kostar an liten slant, tror det ligger på någon hundring eller två. Kan vara av stor vikt när man skickar egenremisser och även för att själv se. Det är mycket man kan lära sig om anatomi och biologi!

RuiXue
4/18/14, 2:59 AM
#17

En dag när jag satt på en videochatt med ett gäng vänner så rörde jag vänsterarmen lite och både nyckelben och axel bara rasade ner en bit. Så att nyckelben inte kan flytta på sig är verkligen humbug! 

Brukar i vanliga fall bara vara min axel som subluxerar och har sig. 

Fick det rätt igen i alla fall, med lite rörelser av armen. 

För egen del så är jag sidosovare och axlarna rasar gärna inåt när jag sover, men det brukar bli lite bättre av att låta armarna krama en kudde eller mjukisdjur. 

Jag är överviktig och upplever att min kropp mår bättre när jag låter den vara liksom. Jag tränade och höll på för ett par år sedan och gick ner några kilon men blev också snabbt sämre i kroppen och den försämringen verkar ha blivit permanent desvärre.

Jennie


[Lilja3]
4/18/14, 10:58 PM
#18

#17 Tror det har mycket att göra med om man tränar i rätt period. Skulle jag börja träna på vintern så skulle det försämra mig.
Nu på våren är jag mer alert och med i både kropp och knopp. Då klarar jag även att ta mig an kroppen fysiskt. Vintern kan vara bra tid att endast vila och låta kroppen bero. Är man dålig bör man ej stressa kroppen med träning. Men vill och kan man skall man ta vara på kroppen. Det beror ju på hur givande man tycker en specifik träningsform är.
Bra tips att sova med en kudde och krama om den under natten.
Det är förvånande vad dåliga sovställningar gör mot kroppen.

Senaste månaderna har jag börjat sova på mage kramandes om en kudde. Jag som undrat hur mina axlar kan ha börjat hoppa och knaka. Där hade jag svaret! Jag töjde ju lederna nätterna i ända och har dålig med muskulation där för tillfället.
Men det där nyckelbenet, det är väldigt enerverande. Man tycker ju det borde vara väldigt tydligt, vad felet är när det är så synligt! Vore ju en sak om nyckelbenet gör ont men det till synes inte sitter fel, sticker ut eller snett!

Det där med vikt är också en intressant sak.
Jag trivs otroligt bra med kroppen nu, då den bara blir starkare, kollar jag dock på siffrorna blir jag sur. Så där fick jag fråga mig själv vad för kropp jag ville ha. Kom fram till en stark, då mår jag som bäst. Så vågen får ställa sig vackert och väga någon annan.
Nu går det ju runt delningar på facebook, om bodybuildern som blivit åt sagd att gå ner i vikt på grund av att BMI sa att hon var överviktig!
Fick mig att förstå att mina tankar är rätt angående kroppen. Det är hur den mår, inte hur mycket den väger som spelar roll.

Ts: Har du kollat vad för sorts muskler du har? Styrka eller kondition? En bra balans mellan de 2 krävs för en uthållig och stark kropp. Då du tränar kanske du inte har mer volym på kroppen än förr, dock är du tyngre på grund av ökad muskelmassa. Kolla dig inte blint på vågen.
Nyckelbenet tror jag kan vara en del i smärtproblematiken i allmänhet. Börja inte stressa med viktnedgång om det inte är så att du verkligen vill och vet att du mår bra utav det.

Rebah
4/23/14, 11:31 AM
#19

Bekräftelsebrevet kom alldeles innan helgen, så nu är det la bara att vänta. Det känns rätt ok nu, har sluppit den där värsta värken i flera dagar i rad nu, vilket är skönt. Och det där kan nog vara lite problematiskt när man försöker få hjälp med, min attityd :) Det har ju aldrig varit som värst de dagar jag undersökts, så när det frågas så är jag på rätt bra humör, och kanske lite för optimistisk. Känner att jag inte vill överdriva, vet ju att andra med överrörliga leder har det mycket värre, så speciellt de första gångerna lät det nog som om jag inte tyckte det var så farligt egentligen. Men ibland så tär det rätt mycket på min optimism med, och det var en sådan dag när jag ringde min doktor efter senaste brevet där det stod att det inte syntes något fel, så tror det gick fram lite bättre då att det faktiskt är rätt jobbigt ändå. Gött att man fått en bra doktor som lyssnar och försöker hjälpa en när man har en tendens att liksom skjuta sig lite i foten ibland :)

Min axlar har också en tendens att ramla ihop lite när jag ligger på sidan, brukar se till att proppa upp kuddarna så dom håller mig lite på plats och dra bak höger axel och armbåge lite så de inte trillar fram. Ska testa att skaffa en kram-kudde med, låter lite mer stabilt :)

Angående vikten så vill jag mest hitta just den där balansen där jag trivs med kroppen igen, för det gör jag inte riktigt nu. Jag är lite (mycket) av en chocoholic, så där är nog största boven. Äter annars rätt nyttigt tror jag nog, vegetarian sen många år tillbaka och äter sällan mjölkprodukter, annat än choklad då, och ben & jerrys glass :) Sket i allt var vikt hette nu under påsken, men ska ta och minska på sockret nu, och försöka öka lite på motionen tänkte jag. Har ingen våg hemma som tur är, så kollar sällan vikten. Senast så vägde jag lika mycket som innan jag började träna, men tar det som att i alla fall en del av vikten nu är muskelmassa istället för bara fett. Tycker jag orkar mer nu, men skulle vilja orka lite till.

[Lilja3]
4/23/14, 7:08 PM
#20

#19 Jag skriver upp i mobilen när jag kommer på saker jag vill ta upp. Har även en funktion i datorn som heter "Journaler" där jag kan skriva i mina tankar om kroppen, hur den fungerat, vad den reagerat negativt på och vad som funkar.
Skönt att se tillbaka på när jag skall skriva ihop en checklista till läkarbesök.
För man mår ju sällan så bra som just under läkarbesök. En helt normal reaktion. Det är många med värk som upplever sig må bättre vid läkarbesök. Detta då man hoppas väldigt mycket, känner sig positiv inför att eventuellt kunna få hjälp och endorfinerna som utsöndras av denna hoppfullhet ger smärtlindring.

Så mycket jag skulle vilja skriva angående kost. Men hinner inte sätta mig ner i lugn och ro. Kommer bli artiklar i höst och hoppas kunna knåpa ihop något. Det är så svårt vad man skall äta som värkdrabbad. Det är så olika för alla. Senaste jag hört om just mjölkprodukter är att kalcium kan vid inflammationer minska läkningen. Så mycket jag vet finns det en typ mjölk som ej framkallar inflammationer i kroppen. Det är den mjölken som finns i kossor från afrika. Tror den kallas A1 ? Den skiljer sig från de framavlade mjölkkorna i västländerna. 

Att andra överrörliga har det värre (definera den personliga upplevelsen?) har inget med dig att göra. Du får under inga omständigheter förminska dina egna smärtuppleverlser och problem för att du läser och tolkar som att andra har det värre. Alla har vi våra problem. Dina är likvärdiga alla andras.
Så förminska inget för att du hör om andra, du har rätt till ditt mående och behöver hjälp. Jag gjorde det felet ett tag. Att jämföra mig med andra. Det slutade med att jag tyckte jag var frisk, här är jag flera år senare och ännu ej frisk. Önskar jag hade varit rättfram och verkligen uttryckt exakt hur jag kände redan i början.

Annons:
H
2/12/23, 3:27 PM
#21

Hej är 20 och har samma problem med nyckelbenet som du. Efter en axelövning på gymmet där man drog armarna uppåt fick jag kraftig värk i mitt högra nyckelben. Detta hände mig när jag var 13 och problemet finns där än idag. Det är som att min högra sida är utdragen och ibland när jag tar upp armen hoppar liksom nyckelbenet ur led och när jag tar ner den hamnar den på plats igen. Har även problem med axeln och armbågen på höger sida där armbågen knäpper och axeln känns instabil. Min axel på höger sida har även hoppat ur led ett antal gånger. Sökte hjälp för detta men doktor rekommenderade bara mig att undvika vissa övingar när jag gymmar.
Så du är alltså inte ensam med att ditt nyckelben är knas. Önskar att jag kunde göra något åt det men man får helt enkel bara acceptera det.
Mvh// Hugo

TatsuOni
2/18/23, 2:03 PM
#22

#21 Den här tråden är gammal och ingen av dem som har skrivit här är aktiva längre. Tyvärr.

Jag har också problem med att saker hoppar ur led. B la så hoppade mitt högra skulderblad ur led, bara jag sträckte på mig förut.

Det hoppar fortfarande ibland, men inte lika ofta och jag kan numera sträcka på mig utan problem.

Jag undvek vissa rörelser i flera år, samtidigt som jag styrketränade försiktigt och körde yoga, för att öva upp muskulaturen och få till mer kontrollerade och "korrekta" rörelser. Det har hjälpt mig mycket! Men det tog också några år innan jag såg resultaten.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: