Annons:
Etiketterehlers-danlos-edshypermobilitetsyndrom-hms
Läst 2085 ggr
hippoteket
2/10/14, 3:08 PM

ortoser vid träning?

Dottern (10 år) är överrörlig lite här och där och har ofta ont i knäna, vilket gör att hon inte kan vara med på skolgympan eller fritidens friidrittsträning i den omfattning hon (och vi föräldrar…) skulle önska.

Nu har vi kommit så långt att vi varit hos läkare med detta och även en första gång hos sjukgymnast.

Sjukgymnasten anser att vi inte ska sätta knästöd på henne när hon tränar, utan att hon ska träna upp styrkan istället, med de övningar hon får. Jag kan kanske hålla med om att hon ska träna upp styrkan, men problemet är ju att styrkan inte kommer på en månad och jag förstår inte riktigt varför det skulle vara fel att använda stödgrejer till knäna för att kunna vara med på idrotten i skolan och kanske friidrottsträning en gång i veckan? Självklart ska de inte användas hela tiden, för DET är ju kontraproduktivt. Men varför inte vid träning?

Någon som kan förklara för mig?

Annons:
[Tassy]
2/10/14, 10:45 PM
#1

Det är svårt att svara utan att ha tittat på henne, men genrellt skulle jag säga att jo, hon ska använda ortoserna vid träningen, och styrkan den ska hon bygga via sjukgymnastik när hon får hjälp att träna rätt för att förhindra att det blir värre.

Att använda ortoser sparsamt vid rätt tillfälle är att förebygga försämring. Att använda ortoser i ur och skur är däremot att skjuta sjig själv i foten och få förtvinade muskler.

Överrölighet är ju dock inget som är jättepoppis bland läkare, så man kan få rätt knasiga råd eftersom inttresse och därigenom kunskap saknas. Kör på vanlig simpel logik, det kommer man långt på.

hippoteket
2/13/14, 11:19 PM
#2

tack Tassy jag tar upp det igen med sjukgymnasten, vid nästa besök

hippoteket
9/16/14, 12:27 PM
#3

Jag kan uppdatera den här frågan lite. När vi hade klurat lite till på det är med de onda knäna så visade det sig att det handlade om s.k. Schlatter, dvs infammation där knäskålssenan fäster i underbenet. och med hjälp av ett "knäband" som avlastar. Och då kunde hon komma igång med tränandet i allmänhet igen och därmed jobba mer på att stärka upp sin kropp.

Rehband 7757

Upp till toppen
Annons: