Annons:
Etikettmag-tarmbesvär
Läst 5343 ggr
[TrollKvinnan_66]
2012-09-17 16:27

Magen/Tarm - IBS - överkänslighet

Då jag är ny här och har många frågor, funderingar så hoppas jag det är okej att skriva så här…kollar igenom dom olika ämnena i menyn men hittar inget direkt kring det jag undrar!

Jag har IBS diagnos och SHR http://sv.wikipedia.org/wiki/Sensorisk_hyperreaktivitet

Jag har allergier, överkänslighet, intolerans mot födoämnen/mat/dofter/ sånt som kommer i kontakt med mina slemhinnor, vilket innebär lite allt möjligt, undrar ju om andra med EDS/fibro har samma sak?

Tål ej: mjölk, gluten - även havre, soja, ägg = proteiner svårt för rött kött (mörkt) olika frukter, grönsaker, kryddor och skaldjur, nötter mm.

Samma har mitt barn (exakt) fixar inte heller konserveringsmedel, tillsatser, jäst - socker, gummi mm. har även pollen, gräs och gråbo = korsallergier och så värme/kyla och ansträgnings astma fast ändå inte…dom satte det som diagnos och sa det men jag klarar mig numera utan vetolin och det känns ej som astma och visar ej på tester och prov astma heller men dom visste ej vad det kunde vara annars, jag är väldigt hes också :) whiskey röst utan spriten (dricker ej) Får sår, blåsor, hud celiaki, klåda, rinnade ögon, näsa, eksem, magsmärtor, diareé, förstoppningar, gaser, svullen osv.

Jag kan skriva hur mycket som helst om detta…

Besvär med invärtes hemorrojder, blödningar, bristningar osv. och undrar nu om andra med EDS har liknande besvär?

Finns det någon form av EDS diet/kost eller så, som vid IBS?

Annons:
hus-musen
2012-09-17 22:56
#1

Känslig mage har jag alltid haft, men har ingen IBS-diagnos eller nått. Har iof inte bett om att bli undersökt heller.

I perioder har jag stora problem med bla gluten, laktos, citrusfrukter, choklad mm. Andra gånger går det bra att äta mindre mängder. Äter jag något sånt får jag förutom magproblem oftast blåsor i munnen och små kliande utslag på kroppen.
Många av mina allergier eller överkänsligheter blev värre efter alla mediciner, misstänker att de har sabbat en del.

Ansträngningsastma säger de att jag har oxå, men de har inte kunnat bevisa något varför lungorna låser sig och halsen sväller. Tål inte heller gräs, svårt för pälsdjur, hö och damm mm.

Med EDS som jag förstått det så är ett problem sköra slemhinnor, lite för trött för att leta reda på länk just nu. Men det finns, har läst det. Allting i kroppen kan ju vara skört inklusive inre organ, hud, slemhinnor osv.
Någon speciell kost känner jag inte till, man får nog prova sig fram. Kokt mat, fisk och kyckling är ju snällt för magen oftast. Fett, rött kött och vissa grönsaker kan vara hårda och svårsmälta.

Qui dormit, non peccat

 


[TrollKvinnan_66]
2012-09-18 07:02
#2

Oki, bästa maten för min mage är typ barnmat, att laga maten så, alltså…men samtidigt behöver man en balans mellan protein och kolhydrater plus fibrer, inte lätt och magen knorrar en hel del!

Tar gärna länkar och info om någon har!

Mia Marie
2014-04-04 09:21
#3

FODmap - IBSfri mat/kost är ett alternativ =)

[Lilja3]
2014-04-04 19:11
#4

För den som undrar så innebär FODmap att äta en kost som inte stressar eller irriterar mag-och tarmkanalen.

[Lilja3]
2014-04-05 13:41
#5

Vilka kramper jag haft i magen senaste veckan. Kollade över min kost och inser att jag, i princip, enbart lever på veteprodukter.

Tydligen inte bra. Får kolla över om jag inte skall testa FODmap kosten.

Så tråkigt att göra koständring bara. Det är skönt att slippa bry sig om mat för en gångs skull, slippa stressa över att man kan råka få i sig fel saker, när man blir bortbjuden osv.

Med ätstörningar sedan barnsbenen så är det lätt att stressa över mat. Så valde att sluta bry mig om mat och äta vad jag ville. Med slutresultatet att jag är tillbaka i krampstadiet där jag inte har hunger eller matsugen.

Mia Marie
2014-04-14 11:10
#6

huvaligen…hoppas du finner en lösning, här funkar då FODmap och vi får endast besvär av magen dom gånger vi medvetet fuskar…

Annons:
Anterrabae
2014-04-21 10:27
#7

Vill lägga in en liten varning gällande den där FODmapen… Jag känner IBSare som hamnat på sjukhus efter FODmap-kosten. Den passar långt ifrån alla. Som terapeut i "läckande tarm"-behandling tycker jag den är helt förkastlig, då den innehåller mycket av det som riktigt trasiga tarmar inte klarar.. Har sett det alldeles för många gånger :/ Har själv jobbat bort mycket av de akuta ibs-en, men känsligheten är såklart kvar. Nu tål jag det mesta, och kan hantera allt om det inte är för ofta. :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Lilja3]
2014-04-22 23:52
#8

#7 Vad orsakade problemen i magen för de Ibsare som åkt in på sjukhus? Visade resultaten vad i kosten som var fel? 
Vad jag ser är det enda jag skulle vilja höja ett varningens tecken till, rekommendationerna att välja sötningsmedel: Aspartam istället. Resterande är lättsmält och bra mat att äta för att läka en stressad mage? Inget jag skulle vilja leva på lång tid då den är något ensidig. Men hälsovådligt kan jag inte se. Missförstå mig rätt, jag vill gärna veta, därav frågor. Jag är källkritisk🙂

Anterrabae
2014-04-23 07:48
#9

Man ska va källkritisk! fodmapen innehåller för mycket resistent stärkelse, generellt för mycket stärkelse som en Läckande tarm inte klarar av då epitetet i tarmen som producerar enzymer just för stärkelse och socker är trasigt. För ordningens skull, det var en, min moster som hamnade på sjukhus. Men flera har blivit sämre så till den grad att de tvingats avbryta.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Mia Marie
2014-04-24 08:09
#10

Hej, jag undrar då du menar och vilken stärkelse? Ibland är det svårt då man både är överkänslig, har allergier, IBS och genetisk sjukdom - som alla påverkar tarmen och magen…

FPDmap utifrån vad vi tål, livsstil (vegan) är det enda som funkat för oss men jag är ändå intresserad av att veta, då du skriver om sånt som inte funkat - nyfiken…bad det då var som orsakade det - stärkelse, skriver du på vilket vis och vilken sort…vad åt den personen?

Mia Marie
2014-04-24 08:31
#11

http://www.kostdoktorn.se/ar-potatismjol-lchf-om-resistent-starkelse

Försöker hitta om RS

http://www.highfatfitness.net/resistant-starch/

Detta är ju nått inte vi kan äta - äter inte potatis…(nattskatteväxt) men skall leta mera - vad just RS är för nått…

Anterrabae
2014-04-24 10:40
#12

Här är en i mitt tycket överskådlig artikel om vad RS handlar om, skrivet utifrån ett Paleo - tarmläkarperspektiv http://kost.ifokus.se/articles/5335f0b1ce12c47eed00056d-resistent-starkelse?discussions-1 Och här är en tråd med två länkar till: http://kost.ifokus.se/discussions/535781e5ce12c456b2001356-mera-resistent-starkelse?discussions-1

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
2014-04-24 10:48
#13

Jag blir jätteglad att höra att Fodmapöen funkar för er. Trots dess o H era begränsningar :) det är ju set som är målet. Många människor med matintoleranser och sköra samt läckande tarmar kan inte hantera fibrer, stärkelse och sockerarter. Och i en aktiv läkning hkan man behöva utesluta dessa för en tid. Äta mat som hjälper och snabbar på läkningen samt fyller på med goda tarmbakterier för att återställa tarmfloran. De som jag vet som ätit och mått dåligt på FODmap har ätit den i hop med sk standard vanlig husmanskost. Baserat mer eller mindre på hel och halvfabrikat, och med stor betoning på stärkelserik mat. Det förklarar varför en av dessa som redan innan var så dålig att hon gick på näringsdrycker, blev så dålig att hon fick äka in på sjukhus.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Mia Marie
2014-04-24 12:01
#14

Oki, tack för länkarna - vi äter ju vegansk kost och har hittat en del föda som funkar för oss som vi håller oss till…

Upp till toppen
Annons: