Annons:
Etikettallmänt-prat
Läst 8205 ggr
[Lillfjanten]
11/29/11, 8:10 PM

sängar..

jag köpte mig en bäddmadrass från jysk, med memoryskum och den lindrar min ryggvärk, att jag inte köpt en sådan tidigare! men ni andra, vad har ni för sängar/madrasser som ni sover bra på, eller vad skulle ni vilja ha för madrass för att kunna sova bra?

Annons:
Razzora
11/29/11, 8:18 PM
#1

För tillfället så har vi 2 bostäder där vi har två olika typer av sängar. I sommarstugan (där vi har bott permanent i ett par år tills arbetslösheten slog till) så är det dyra kinnabädden sängar.

Och så har vi dom billiga (700kr) sängarna från IKEA i lägenheten som vi har just nu. Kan säga att vi sover( både min sambo och jag) bättre i dom billiga sängarna.

Jag har testat memoryskum men verkar inte fungera så bra för mina knän och svank. Verkar inte vara tillräckligt tjock på något sätt att jag kan få avlastning.

Så för min del så skulle det vara bättre med en tjockare memoryskum madrass (vilket lär kosta skjortan) och kanske någon vettig kudde med ;)

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Lillfjanten]
11/29/11, 8:25 PM
#2

just det kudden, den är ju viktig! har två från jysk (uj, vad reklam de får nuFlört) som jag alternerar mellan, och de har lindrat nackvärken, de är låga och bra. tempur är för hårda för mig. vad gäller svanken/ländryggen så känns den bättre nu, men ena knät är fortfarande kaputt. märkligt (?) nog så är det bara höger höft/ben/knä som jag får problem med. men båda anklarna.. nu närmast kommer det snart hem en tempursittkudde som jag tänkte ha hemma då jag sitter vid datorn och på jobbet. får väl leta fram en väska som jag kan ha den i när jag drar den fram och tillbaka mellan jobb och hem :)

[Tassy]
11/29/11, 9:52 PM
#3

jag har ännu inte funnit en säng som känns helt rätt. Men då jag rör mig extremt mycket i sömnen så fixar jag inte memoryskum, tempur etc. jag måste ha lätt för att snurra runt. I dagsläget har jag en resormadrass.

RuiXue
11/30/11, 1:11 AM
#4

Har en latexmadrass med en relativt tjock skummadrass ovanpå. Det fungerar ok men jag skulle gärna testa memory foam då jag lätt får smärtor i knän och höfter av att ligga på sidan om jag inte vänder mig tillräckligt ofta. Vaknar ofta för att vända mig också. Och som Murphy vill ha det så självklart sover jag mest på sidan!

Har tempurkudde och utan den skulle jag nog sova ännu mindre än jag gör nu!

Jennie


[Lillfjanten]
11/30/11, 4:57 AM
#5

men ni som rör er mycket under natten, kan inte det behovet minska av en "tempur"-madrass? har ni provat? jag tycker också att jag inte rör på mig lika mycket på nätterna.

RuiXue
11/30/11, 5:12 AM
#6

#5 Just lite därför jag skulle vilja testa tryckavlastande madrass. I en "vanlig" säng så kan jag vakna av fruktansvärda höftsmärtor för att jag legat på samma sätt för länge, på fel sätt. Tror det skulle kunna avhjälpas med typ tempurObestämd

Jennie


Annons:
[Tassy]
11/30/11, 1:17 PM
#7

jag har provat tempur, en gång och aldrig mer. Fy sjutton vad jag kände mig fastlåst! Då har jag även en autismspektrumstörning med i bilden och sover under ett 8 kilos bolltäcke vid behov.

[Lillfjanten]
11/30/11, 2:36 PM
#8

#7 om en tempurmadrass är lika hård att ligga på som en tempurkudde är hård för mitt huvud, då är det nog inte så skönt. har du någon specialmadrass?

Razzora
11/30/11, 4:21 PM
#9

#2 ja kudden är helt klart mycket väsentlig så att man kan sova bra. Jag har haft en bra kudde innan som jag köpte på jysk, men den kan jag inte använda längre då har jag fått en fett "knöl" i nacken som gör att jag hänger med huvudet på något konstigt sätt. Vad är det för typ av kudde som du har?

Jag sover nog också ganska mycket på sidan, för varje gång jag "råkar" sova på rygg så blir man väckt av sambon som säger "gisses vad du snarkar" X)

Ska kolla om det är så att det är sömnapne med i bilden med.

Varför kan man inte bara ha "en" sjukdom utan en massa när man väl får något?

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Tassy]
11/30/11, 4:35 PM
#10

Nej, jag har ingen specialmadrass dessvärre. Skulle behöva men hittar ingen som jag ligger bra på.

Den madrassen jag provade var mjukare än en tempurkudde, som för övrigt inte heller fungerar för mig, vilket är synd då jag har whiplash.

[Lillfjanten]
11/30/11, 4:38 PM
#11

#9  WellPur Optimal heter min kudde, sen har jag en till som heter WellPur Lake Michigan. såna kuddar som är formade passar mig inte alls, utan jag sover bäst på en "vanlig" kudde.

jag sover jämt på sidan, snarkar gör jag med enligt gubben, men det skyller jag på sömntabletterna, jag snarkade inte lika mycket innan jag använde dom. men får du andningsuppehåll när du snarkar? det får gubben och det är lite otäckt tycker jag.

Razzora
11/30/11, 5:20 PM
#12

#11 Ska kolla upp dom kuddarna, kasnke är något för mig.

Jag tror också att det beror på mina sömntabletter. Men jag använder dom inte varje dag men tydligen så snartkar jag i alla falll.

Min sambo säger att jag får andningsuppehåll. Varje gång jag snarkar som värst så får jag värsta migrän dagen efter. Vilket är mer eller mindre varje dag. :(

Har du också andningsuppehåll?

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

hus-musen
11/30/11, 8:34 PM
#13

Har ingen speciell madrass, min är från Ikea. Sover väl ok i den, och synnerligen efter att jag sovit hos någon annan med hårdare/mjukare säng har jag kommit fram till.
Den som står hos mamma som jag sover superskönt i  är väl 20 år gammal eller något, underbar säng! Men den är väl brorsans säng nu mer eftersom det är hans rumTungan ute

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
Razzora
11/30/11, 8:44 PM
#14

Ja men märker verkligen skillnaden på sängen man brukar sova i och dom sängarna man sover i när man är hos någon. Hemma hos mamma så har hon försökt att få mig och sambon att sova på en luftsäng (!?) helt uteslutet för min del då mina leder tar kål på mig när jag sover där, tro mig jag har testat många gånger.

#13 Det är väl nästan så att man sover bätte i en väl använd säng än en sprillans ny…

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

hus-musen
11/30/11, 8:47 PM
#15

#14 Jo av någon anledning är det så, och vissa sängar är bara underbara. Men så svåra att hitta!

Qui dormit, non peccat

 


Razzora
11/30/11, 9:30 PM
#16

#15 håller med dig fullständigt. :)

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

[Tassy]
11/30/11, 11:10 PM
#17

min säng som jag föredrar helst är också +20 år Tungan ute

[Lillfjanten]
12/1/11, 5:03 AM
#18

#11  nej jag får inte andningsuppehåll, men detta klagande på snarkanet började samtidigt som jag började sova bra. på piller :)

mongu
12/5/11, 6:06 PM
#19

# 7 Det räcker inte att testa Tempur en gång man måste "ligga in sig" med madrassen. Men kan förstå att det är svårt med andra problem.

# 8 Nej madrassen är inte alls lika som kudden när det gäller Tempur. Kudden är mycket hårdare.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Tassy]
12/5/11, 6:24 PM
#20

#19 Tack för infon Glad det hade nog varit värt att prova flera gånger om det inte hade varit annan problematik som spelar in också, och inte bara värken.

Annons:
[Lillfjanten]
12/5/11, 6:39 PM
#21

det är helt underbart att slippa ländryggsvärken, så jag tycker att jag redan tjänat in pengarna jag la ut på madrassen :)

Razzora
12/5/11, 6:59 PM
#22

#18 Jag satt precis och räknade på vilka dagar som min sambo har gnällt mest på och vilka dagar jag har tagit mina sömntabletter, vilket riktigt stämmer. Tydligen gör sömntabletterna att jag snarkar mer än normalt :(

#19,#20 Håller med Tassy, att hade det inte varit för allt annat man sk*t man har runt omkring sig så hade det säkert varit något att testa igen.

#21 riktigt väl investerade pengar! =)

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

FelisLynx
7/20/12, 9:24 AM
#23

Har provat en massa olika madrasser med olika dåliga resultat…. Har till sist hittat en kombination som fungerar bra på " prinsessan på ärten" som jag är….. Jag har säng från Ikea, den mjukaste resårbotten, mjukaste resår madrassen och mjukaste madrassen, och den riktiga pärlan,, den som lindrat nästan alla domningar, molnet från bericon! Värd sin vikt i guld! denna kombination är rätt så hög! Men så skön! Tempur, bara skit! För hård för min onda kropp, för en god(are) sömn krävdes för mej att vara invaggad i moln :) Jag har EDS III. Smärtor, smärtor…..

RuiXue
7/21/12, 2:35 AM
#24

Extrafast säng från Viking och Wellpur madrass från Jysk är min bästa kombination. Dock håller jag på och sanerar min Wellpur madrass från kattpiss nuRynkar på näsan Katten hade ett och annat för sig på min säng när jag var hemifrån mycket förra veckan… Men men, det måste gå att få bort lukten med en massa spray!

Jennie


Ladydragon
7/21/12, 2:58 AM
#25

24# det låter inte alls roligt Rynkar på näsan

tipset jag kommer på är att hälla potatismjöl över fläckarna dock är jag lite osäker på om det hjälper mot lukt och intorkat

däremot så är jag helt säker på att potatismjöl är verkligen en räddare när det gäller nygjorda olyckor det torkar upp och tar bort lukten 
(min son kissar i sängen och ibland går det igenom underläggen…)

RuiXue
7/21/12, 11:17 PM
#26

#25 Fick något mirakelmedel idag som mamma köpte i en djuraffär som ska gå på djupet. Ska dutta på det imorgon och hoppas på att det fungerar så snabbt som möjligt så jag får tillbaka min madrass!

Jennie


Upp till toppen
Annons: